Mitsubishi Lancer odlazi u domenu „muda“
…i ne, nisam bio prost u naslovu.
Štovateljima japanskog jezika riječ „muda“ vjerojatno će zazvučati poznato, no za ostatak populacije koja snjegoviće, kućice i ostale čudnovate znakove „Kanji“ pisma ne želi učiti, ipak sam dužan objašnjenje.
Pojam „muda“ u sklopu domaćih lingvističkih eskapada znači one dvije (za neke) magične kuglice koje ima svaki muškarac, no nema svaka osoba. Samim time „muda“ u hrvatskom jeziku postaju kompleksnim pojmom.
No kako mi nismo lingvistički portal ili pak glasnik udruge hrvatskih profesora hrvatskog jezika, ne bih dalje ulazio u objašnjavanja ovog pojma, jer ću vrlo brzo postati prost i bezobrazan, te će cenzori tražiti moju glavu na štapu, što mi se pak nikako ne bi dopalo.
Japansko značenje pojma „muda“ nema veze s kožnim lopticama pri dnu muškog abdominalnog dijela, te nema veze ni s kontekstualnim ili apstraktnim poimanjem istih, već „muda“ u japanskom jeziku znače „uzaludnost“ ili „otpad“. Tako je ideja za ovaj naizgled bezobrazan naslov i stigla u moju glavu, jer prema posljednjim izjavama kojima je g. Tetsuro Aikawa pokušao opravdati prekid proizvodnje Mitsubishijevog modela Lancer dotični pojam ispada savršeno kontekstualno poklopljen.

Naime, prije nekoliko mjeseci je iz redova Mitsubishija stigla vijest koja je rastužila milijune ljudi diljem planete. Vijest u sklopu koje su prekinuti snovi obožavatelja Mitsubishijevog modela Lancer Evolution, tj. vijest o prekidu proizvodnje ovog legendarnog i pomalo suludog japanskog automobila.
Razlozi jako dugo vremena nisu ponuđeni javnosti, pa sam poput mnogih i ja bio prepušten tapkanju u mraku neznanja i kojekakvim nagađanjima. No Aikawa-san je upravo obasjao tamu i poput krajnje netaktičnog liječnika koji pacijentu uz smijeh objašnjava kako umire od raka kostiju, svijetu uz nekoliko „objašnjenja“ objavio kako Lancer definitivno odlazi u povijest.
Aikawa-san se u svom izlaganju dotakao globalne ekonomije, ponude i potražnje na tržištu, te sve sile floskula kakvima se inače služe samo europski i američki ljudi iz svijeta auto-industrije. No između redaka tog ljigavog press-materijala g. Tetsuro je ipak ponudio dva stvarna razloga.
Prvi govori o tome da „S obzirom na velika ulaganja koja Mitsubishi u smislu razvoja ima u segmentima SUV, PHEV i EV-automobila, jednostavno nam se ne čini isplativim ulagati u segment automobila koji nam nije u mogućnosti osigurati povrat tog uloga“.
Kao drugi razlog prekida proizvodnje ovog legendarnog modela, Aikawa-san nudi objašnjenje koje kaže da „U današnjem se svijetu automobila najveće borbe na tržištu vode upravo u segmentu limuzina srednje klase, te samim time bilo kakvo konkuriranje s Lancerom ispada nemogućim i neisplativim“. Odnosno u prijevodu, „pre dugo smo sjedili na vlastitim guzicama i izmišljali toplu vodu u obliku malih i glupih automobila na struju, te smo shvatili kako iz tog svijeta više nema povratka“.
Ako se realno pogleda, u ovom slučaju zapravo ne vidim pogreške u svojoj logici, jer Mitsubishi je malo pomalo tijekom posljednjih nekoliko godina poubijao sve svoje legendarne modele.
Tako su s tržišta nestali modeli Eclipse i 3000GT (odnosno GTO), dok su se s druge strane pojavljivali modeli glupih naziva (odnosno skraćenica) poput MiEV i sličnih, koji su se umjesto brzini i adrenalinu priklonili bezličnosti, „alternativnom pristupu“ i uštedi. Hmmm…
Realno gledano, pojam uštede koji se veže uz 3,5 litarsku zaobljenu kutiju s električnim motorom, čija cijena prelazi 200,000 kuna, nekako se ne čini ni najmanje primamljivom opcijom. Nadalje se isto tako primamljivim ne čini niti pojam gradskog automobila koji s jednim punjenjem baterije nije u stanju prijeći ni 200 kilometara, a nije baš super ni gužvati se poput sardina tijekom vožnje u tako malenom automobilu. No Mitsubishi u takvim automobilima vidi budućnost, te je ovim izjavama Lancer (Evolution) dobio samo još dva čavla u lijes.
Iskreno sam se nadao da će Mitsubishi barem malčice odstupiti od glupih automobila koji zapravo nikome pretjerano nisu potrebni, te da će tijekom posljednjih mjeseci ipak iz drugog kuta pogledati sve one auto-entuzijaste koji i dan-danas Lancer obožavaju. No to se jednostavno nije dogodilo, te u segmentu Rally-automobila za cestu ostaje stajati još samo Subaru WRX.
Srećom pa je „Impreza“ uklonjena iz punog naziva tog modela, a još je veća sreća da WRX zapravo dizajnom izgleda poput Lancera Evolution X, pa je nekima potrebno samo zažmiriti na jedno oko i u stanju su Subaru pretvoriti u Mitsubishi.
…a za sve one koji to nisu u stanju ostaje prekrižiti ne samo još jedan model, već i još jednog proizvođača automobila.