Kako je Lancer Evolution evoluirao kroz povijest
Nakon što je Mitsubishi potpuno odustao od Lancera (da, to nažalost uključuje i Evolution) proizvodnja se svodi na par malih kutijica, nekoliko crossovera te dva terenca.
Upravo zato je vrijeme da prođemo kroz bogatu povijest Mitsubishijevog legendarnog modela.
Lancer 1600 GSR
Da razjasnimo za početak, ovo nije Evolution, ali je definitivno ključan za njegov nastanak. Godina je 1974. i Mitsubishi se pokušava probiti na europsku scenu uspjesima u motorsportu, a izabrali su naravno rally. Rally verzija je razvijala 171 konjsku snagu pri 7800 okretaja u minuti što je poprilično impresivno za 1.6-litreni motor i danas, a da ne govorimo koliko je to impresivno bilo prije 43 godine. Ljudi u Mitsubishiju su posebno bili fokusirani na Safari Rally u Keniji.
Safari Rally je bio jedan od najprestižnijih rallya tadašnjeg WRC kalendara, a uz to vrlo vjerojatno najsuroviji. Uvjeti su bili izrazito teški te se smatralo da je pobjeda na tom rallyu jednako vrijedna kao pobjeda na tri bilo koja druga rallya. Mitsubishi je s Lancerom slavio 1974. i 1976. te je time postavio temelje za bogatu budućnost u tom sportu.
Galant VR-4 (1988-1992.)
Ovo nije Evolution, a nije ni Lancer, no nakon što je uslijed mnogih tragičnih događaja koji su eskalirali 1986. na Korzici smrću Henrija Toivonena te njegovog suvozača, Grupa B ukinuta, Mitsubishi je morao pronaći nešto novo. Starion je praktički bio dovršen, ali kako više nije postojala nijedna kategorija u kojoj bi se mogao natjecati, Mitsubishi je odlučio ući u Grupu A s Galantom. Kako bi se zadovoljila pravila, proizvedeno je 5000 legalnih cestovnih primjeraka. Pogonio ih je 2-litreni četverocilindraš s turbopunjačem koji je razvijao 200 konjskih snaga. Motor u pitanju je legendarni 4G63T koji je pogonio sve Lancere Evo osim posljednjeg. U Mitsubishiju su ubrzo shvatili da se trebaju prebaciti na manje, agilnije automobile te je tako došlo do ovog…
EVO I (1992.-1993.)
1992. godine prvi Lancer Evolution ugledao je svijetlo dana i usudio bih se reći da je bio u razini današnjih hot-hatcheva. Homologacijski, cestovni model koristio je 4G63T motor koji je bio pojačan na 247 konjskih snaga koji su se prenosili na podlogu preko sva četiri kotača. Postojao je GSR model koji je težio 1240 kilograma te je imao sve civilizirane stvari koje očekujete u automobilu tog doba poput klima uređaja, radija i ostalog. No, postojala je i ona prava, „hardcore“ verzija kodnog naziva RS. Izbačene su sve nepotrebne stvari poput klima uređaja, radija, električnih podizača stakala, čak i stražnjeg brisača, a korišteni su i lakši naplatci. Sve je to rezultiralo s masom od samo 1170 kilograma i ubrzanjem do 100km/h od samo 5 sekundi.
EVO II (1993.-1995.)
Dvojku možemo gledati kao „update“ na jedinicu, a stvari koje su dodane/promijenjene su:
– dulji međuosovinski razmak za 15mm
– širi trag kotača naprijed i straga
– kotači su povećani na 15 inča
– snaga je podignuta na 256 konjskih snaga, ali masa je porasla za 10 kilograma
– promjene na ovjesu kako bi bio stabilniji na višim brzinama
EVO III (1995-1996.)
Najbitniji dodatak ovoj generaciji je to što je Tommi Makinen počeo voziti za Mitsubishi. Cestovna verzija je izgledala malo agresivnije, imala je više „downforcea“, a i snaga je narasla na 270ks. Zahvaljujući već spomenutom Makinenu javnost je počela shvaćati Lancer Evo poprilično ozbiljno, većinom zato što je od 1996. pa do 1999. Makinen vladao svjetskom rally scenom za volanom Lancera.
EVO IV (1996.-1998.)
Velika promjena na eksterijeru su bile velike maglenke koje su davale do znanja o teritoriju kojim je ovaj automobil vladao, no glavne promjene su one mehaničke. Zahvaljujući „twin-scroll“ turbopunjaču snaga je narasla za 10 konjskih snaga te će ostati na toj brojci od 280 i kod sljedećih modela (pssst, lagali su o snazi kao i svi japanski proizvođači). Velika novost je bio i AYC sustav ili Active Yaw Control. Sad bih vjerojatno trebao objasniti način na koji to funkcionira, ali ni vi, a ni ja ne bismo shvatili tako da ću to pojednostaviti koliko mogu. To je sustav koji šalje više momenta na kotače koji imaju više gripa, a manje na one koji imaju manje. Da stvar bude bolja, dodan je i aktivni stražnji diferencijal te je Evo postao još upravljiviji. RS model je do „stotke“ stizao za bolesnih 4.4 sekundi.
EVO V (1998.-1999.)
Ovaj Evo je napokon stvarno izgledao drugačije od prethodnih. Dodano je i ogromno podesivo stražnje krilo, 17-inčni naplatci te prošireni rubnjaci. Već pogađate koju snagu je motor razvijao i to je naravno bila potpuno točna brojka. Prava brojka je negdje oko 300. I da, Tommi Makinen još uvijek dominira rallyjem.
EVO VI (1999.-2001.)
Meni osobno najdraži Evo. Dodani su bolji klipovi, veći hladnjak stlačenoga zraka (da, to je „intercooler“), bolji turbopunjač i još mnogo detalja, a snaga je sasvim slučajno ostala ista. Unatoč istoj snazi, a 10 kilograma većoj masi kod GSR izvedbe automobil je do 100 km/h stizao za 4.4 sekunde što je 0.4 sekundi brže od prošlog modela. RS je već polako ušao u teritorij superautomobila po ubrzanju (4.2 sekunde do 100 km/h), a što se upravljivosti tiče prošao je to područje i nastavio dalje na svoju razinu. Naplatci su izrađeni od kombinacije aluminija i titana te su prvi takvi na serijskom automobilu. Došla je i ona izvedba koju svi želimo, a to je Tommi Makinen Edition.
EVO VII (2001.-2003.)
Lancer više nije koristio staru Galantovu šasiju nego se prebacio na novu, manju bazu koju je preuzeo od Cedie. Mitsubishi je to sad mogao jer po novim WRC pravilima homologacija više nije bila potrebna. Kao prijašnje tri izvedbe imao je aktivni stražnji diferencijal i AYC, ali dodan je i prednji diferencijal s ograničenim proklizavanjem (LSD). Poboljšani su i središnji i stražnji diferencijal, a snaga je ostala ista.
EVO VIII (2003.-2005.)
Prvi Evo koji se prodavao u SAD-u te je sa 271 konjskom snagom bio izrazito zanimljiv. No, čak i tamo je imao legendarnog protivnika koji ga prati već neko vrijeme, a to je naravno Subaru Impreza WRX STI. Impreza je imala 29 konjskih snaga više, ali unatoč tome nije pretjerano bježala Evu. U ponudi su bile po običaju GSR i MR izvedbe, a dodane su SSL i MR koje se nalaze između dva ekstrema. U Velikoj Britaniji bile su dostupne i FQ300, FQ320, FQ340 i FQ400 izvedbe kod kojih broj predstavlja snagu.
EVO IX (2005.-2007.)
I dalje je zadržan isti motor, sa oko 300 konjskih snaga, ali da baš sve ne bude toliko isto proizveli su 2500 primjeraka karavana. Karavan je imao nešto manju turbinu koja je zbog toga imala i nešto manji „lag“. Nikad nije bio prodavan izvan Japana, a ako ja nisam nešto pomiješao skoro sam pa siguran da postoji jedan u Hrvatskoj. Time je Mitsubishi napravio najgenijalniji obiteljski automobil za ljubitelje rallya ikad.
EVO X (2007.-2016.)
Evo koji se najdulje zadržao u proizvodnji, a nažalost je i onaj posljednji. Više nisu koristili stari 4G63 već su ga zamijenili potpuno novim 4B11 motorom koji je razvijao 295 konjskih snaga. Posljednji Evo nažalost nije bio na razini onih prethodnih. Nisam ga nikad imao priliku voziti ili se voziti u njemu, ali sudeći po svemu što sam pročitao izgubio je na komunikativnosti, pretjerano narastao, postao sporiji, a s masom od 1565 kilograma više nije bio ni pretjerano lagan automobil. Upravljanje više nije bilo direktno i oštro kao nekad, ali i dalje je zadržao onu nevjerojatnu mogućnost da ga samo uputite kamo želite ići, a diferencijali i elektronika odrade posao te vas nekako uspiju usmjeriti tamo. Najjača izvedba je bila FQ440 što je s 440 konjskih snaga već poprilično bolesno. No, nažalost morao je doći i Final Edition. Imao je 307 konjskih snaga, par vizualnih promjena i neke sitnice poput opruga su bile drugačije na podvozju. Nažalost ovo nije Pagani pa je ovo bila stvarno posljednja izvedba…
Što reći za kraj?
Lancer Evolution je za razliku od svih današnjih „hot hatcheva“ bio daleko impresivniji, radio je sve što oni danas rade, samo bolje, prije petnaest godina. Da stvar bude bolja nastao je jer je bio nužan kao homologacijski automobil za WRC. Što se sposobnosti u zavojima tiče u Mitsubishiju nisu pretjerano brinuli o zakonima fizike nego su stvarali svoje. To je sve najbolje dokazano sa četiri uzastopne pobjede na WRC-u u ukupnom poretku u vjerojatno najzanimljivije doba tog natjecanja. Ne ostaje nam ništa drugo nego nadati se da će Mitsubishi proizvesti nešto barem u pola dobro kao Evo iako su šanse za to minimalne jer ljudi koji su nekad usavršavali AYC i mjerili G sile kroz zavoje sad vjerojatno razmišljaju o ergonomiji interijera nekog grozno dosadnog SUV-a…