Da li ste znali za ovaj BMW?
Oni zaljubljenici u svijet automobila koji BMW stavljaju na prvo mjesto najpoželjnijih proizvođača automobila vjerojatno znaju za ovaj model, no pitanje je da li ste znali za ovaj BMW 1602, odnosno za ovu njegovu izvedenicu.
Danas kada svijet automobila potresaju raznorazna pravila, te kada je prema mnogima zagađenje postalo toliko nepodnošljivo, da se samo čeka kada će dinosauri opet početi šetati planetom, tvrtka BMW je jedna od onih koje svojim novim tehnologijama malo pomalo svoje djelovanje usmjeravaju prema sve češćem i većem korištenju strujnih krugova.
Tako je izuzev „M“ divizije u BMW-u danas prisutna i tzv. „i“ divizija, čiji su modeli prvenstveno posvećeni ekološkoj svijesti. Samim time se u današnjoj ponudi modela ovog slavnog bavarskog proizvođača automobila može naći i ružnjikavi BMW i3, te onaj ljepši član „i“ obitelji pod nazivom i8. Oba kao osnovnu ideju imaju strujne krugove kao vitalnu komponentu pogonskog stroja, no dok gabor ide na struju, ljepotan uz struju ipak ima i benzinski motor male zapremine s kojim osigurava izuzetno sportsko usmjerenje.
No jeste li znali da je cijela priča oko elektrifikacije BMW-ovih modela započela tamo negdje tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća i kako je strah od ekoloških normativa rezultirao jednim posebnim BMW-om „02“ serije? Vjerojatno niste.
Uglavnom, BMW na struju postojao je prije više od četrdeset godina i usprkos činjenici koja govori o tome da se dotični BMW 1602 dugo nalazio pod veom tajnosti, danas su u BMW-u ponosni što ovaj automobil mogu predstaviti još jednom kroz nekoliko detalja.
Početak priče seže u 1972. godinu koja je u novijoj njemačkoj povijesti izuzev „crnog rujna“ (tj. kada je grupica palestinskih terorista izmasakrirala kompletan izraelski hrvački tim) poznata i po održavanju olimpijskih igara u Münchenu. Dotične je Olimpijske igre nakon krvoprolića (koje je Steven Spielberg 2005. godine opisao filmom “Munich”) obilježilo je i premijerno prikazivanje ovog (tada) električnog čuda, te je BMW 1602 pogonjen svom silom akumulatora pratio atletska natjecanja na duge pruge, odnosno konkretnije, maratonce u užurbanom pohodu na zlatnu medalju.
Inicijalna ideja bila je trkačima omogućiti udisanje svježeg zraka tijekom utrke usprkos istovremenom prisustvu automobila na utrci, što je zasigurno bilo od pomoći.
Ovako pogonjeni BMW 1602 pod haubom je imao 12 akumulatora koji zajedno teže oko 350 kilograma, te se mogao puniti na dva načina – kroz utičnicu ili pak zamjenom seta (odnosno svih 12) akumulatora odjednom.
Naravno da je BMW cijelu priču držao u strogoj tajnosti, te je tijekom nekoliko godina razrade tehnologije proizveo ukupno dva primjerka ovog eksperimentalnog električnog automobila „02“ serije, koji su istovremeno predstavljeni svijetu na gore spomenutim Olimpijskim igrama.
Tako se zapravo bez problema može reći da je 1602 zapravo „tata“ svim daljnjim pokušajima elektrifikacije BMW-ovih modela, kojih je tijekom posljednja četiri desetljeća bilo nekoliko.
Uglavnom, tako se i tada rodio prvi električni BMW, i svojom je pojavom već tada lagano najavio promjene koje će budućnost kad-tad donijeti sa sobom. Samim time je ovaj automobil s jedne strane koncept, no s druge i prorok koji je od BMW-a napravio jednog od pionira u polju kombinacije strujnih krugova i automobila, odnosno nečeg što je u današnje vrijeme (nažalost) izuzetno aktualan segment tržišta. To je naravno itekako usrećilo sve one koji protiv automobila oduvijek imaju nešto za reći, no poanta nije u tome, već u ideji s kojom se već puna četiri desetljeća svijet automobila itekako muči, a pravih i stvarnih rezultata (tj. upotrebljivih na dnevnoj bazi) i dan-danas zapravo nema.
…no negdje je moralo početi, pa kad se to već dogodilo, drago mi je da je jedan od legendarnih BMW-ovih modela zaslužan za početak te bajke o strujnim krugovima i njihovoj praktičnoj primjeni u sklopu automobila.