Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Home
  • Vijesti
  • Tuning
  • Retro
  • EV-Zona
  • Oglasnik
Piše Dean Štrlek 23.12.2014

ISTRAŽIVANJE: Stvarni razlozi zašto je cijena goriva pala

Cijena nafte pala je za više od 40% od lipnja, kada je iznosila 115 dolara po barelu. Trenutno je to ispod  60 dolara. Nakon gotovo pet godina stabilnosti, na sastanku u Beču Organizacija zemalja izvoznica nafte, koja kontrolira gotovo 40% svjetskog tržišta, nije uspjela postići dogovor o proizvodnji naftnih derivata, odnosno spriječiti pad cijene. Također tvrda strana priče su zemlje  izvoznice nafte poput Rusije (gdje je njihov Rubalj na rekordno niskoj razini), Nigerije, Irana i Venezuele.

 Zašto cijena nafte pada?

Bušotine u ležernom pogonu.
Bušotine u ležernom pogonu.
foto: aleqt.com

Cijena nafte dijelom je određena zbog stvarnog odnosa ponude i potražnje, a dijelom zbog budućih očekivanja. Potražnja za energijom je usko povezana s gospodarskom aktivnošću. Također cijena goriva raste kada nastupe zimski mjeseci u sjevernoj hemisferi. Vremenske (ne)prilike također utječu na odnos ponude i potražnje, ali i razni geopolitički poremećaji.

Kako to utječe na nas?

Pa upravo svakodnevnim padom cijena naftnih derivata, kojih smo svjedoci prilikom zaustavljanja na benzinskim crpkama. Trenutno na većini postaja u Hrvatskoj cijena eurodizela iznosi 8,74 kune, dok je cijena eurosupera 95 u posljednjih sedam tjedana pala za 1,08 kuna i trenutno litra stoji 9,11 kn. Jeftiniji spremnik goriva za 50ak kuna zasigurno nije nevažan faktor u trenutnim socio-ekonomskim prilikama. Ali moramo biti svjesni činjenice da potrošnja zadržane dobiti, kod građana, neće pozitivno utjecati na državni proračun, kako zbog pokrivanja zaostalih troškova većine građana, a tako i manjkom prinosa u državni proračun samim smanjenjem cijena. Trenutno stanje cijena u ostalim zemljama možete pogledati na stranicama fuel-prices.

Ako proizvođači vjeruju da će cijena ostati visoka, oni ulažu, gdje se nakon određenog vremena  povećava opskrba. Isto tako, niska cijena dovodi do pada ulaganja. Odluke OPEC-a oblikuju očekivanja: ako se oštro obuzda prodaja, cijene mogu radikalno porasti. Saudijska Arabija proizvodi gotovo 10 milijuna barela dnevno, što iznosi trećinu proizvodnje OPEC-a.

Donedavne ilustracije oprečne su trenutnom "blagostanju".
Donedavne ilustracije oprečne su trenutnom “blagostanju”.
foto: fuelandfriction.com

Trenutno određeni broj situacija utječe na cjelokupnu sliku. Potražnja je niska zbog slabe gospodarske aktivnosti, a sve veći problem predstavlja transport nafte zbog geopolitičkih razmirica.

Drugo, previranja u Iraku i Libiji, odnosno dva ogromna proizvođača nafte s gotovo 4 milijuna barela dnevno, nisu utjecala na njihov izvoz. Tržište djeluje previše bezbrižno u odnosu na geopolitički rizik.

Treće, Amerika je preuzela ulogu najvećeg proizvođača nafte u svijetu. Iako ne izvozi sirovu naftu, sada uvozi mnogo manje, te stvara ogromnu zalihu. Konačno, Saudijci i njihovi zaljevski saveznici odlučili su ne žrtvovati svoj tržišni udio zbog vraćanja cijene na prošlogodišnju razinu. Oni mogu obuzdati proizvodnju, ali glavne prednosti išle bi zemljama koje oni preziru, kao što su Iran i Rusija.

Rusija je svoj strateški i ekonomski energetski plan odradila nekoliko godina unaprijed, a upravo na temelju očekivanih cijena koje su do sad tržište naftnih derivata održavale na istoj razini. A upravo takav scenarij izrazito negativno utječe na cjelokupnu ekonomsku i političku sliku.

 

Sve češća slika.
Sve češća slika.
foto: itbot.info

Glavni učinak gore navedenih činjenica je najrizičniji i najosjetljiviji po tržište naftne industrije. To uključuje i američke trgovce koji svoj oslonac temelje na održavanju visoke cijene. Oni također uključuju i zapadne naftne kompanije čiji projekti svakako nisu jeftini ili bezazleni, a to uključuje  bušenje u dubokim vodama, na Arktiku, ili sve skupljem polju poput Sjevernog mora. Navodi internetski portal economist.

Akcija Oktan
Prema najavama, pad cijena dugotrajno neće imati pozitivan utjecaj.
foto: Lighting Philips

No, najveću bol uzrokuje zemljama u kojima su režimi ovisni o visokoj cijeni nafte kojom plaćaju svoje skupe ideološke avanture i ekstremne socijalne programe. To uključuje Rusiju (koju je već pogodila kriza zapadnih sankcija nakon uplitanja u Ukrajini) i Irana (koji plaća kako bi održao Assadov režim postojanim  u Siriji).

Optimisti vjeruju kako ekonomska bol te zemlje može učiniti više primamljivima međunarodnom pritisku, ali situacija svakako ne djeluje bezazleno ako smo svjesni da države poput gore navedenih,  stjerane u kut, mogu itekako biti značajne za svjetsku geopolitičku stabilnost.

Još jedna priča koja se našla na youtube servisu, a opisuje trenutno stanje na tržištu nafte i naftnih derivata.

Podijeli s frendovima!

Dean Štrlek
Automobilistički entuzijast, od ranih dana prati informacije iz svijeta automobilske industrije, a primarno izdvaja dizajn.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.

<

Najčitanije

Piše: Niko Poznat

Božićno drvce i kako ga transportirati automobilom na siguran način?

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Niko Poznat

Top 5 savršenih božićnih poklona za svakog autoentuzijasta

Piše: Niko Poznat

Eleport otvorio najveći hub punionica za električne aute u King Cross Zagreb

Piše: Niko Poznat

Želite okititi auto kao božićno drvce? Evo zašto biste mogli požaliti

Piše: Niko Poznat

10 najluđih koncepata iz osamdesetih i devedesetih koje nitko nije htio proizvoditi

Piše: Niko Poznat

Vrijeme kada smo popravljali Yugo 45 u dvorištu je završilo

Piše: Niko Poznat

5 savjeta koje svatko može primijeniti da postane bolji vozač


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2025. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana