Hoće li Hrvatske autoceste doživjeti velike promjene – Vinjete, ENC, brojni otkazi i još mnogo toga…
Konzultantska tvrtka Atkins iz Velike Britanije, koja izrađuje Studiju o restrukturiranju Hrvatskih autocesta (HAC), Autoceste Rijeka-Zagreb (ARZ) i HAC-ONC, u prvom nacrtu navela je kako je nužno smanjiti broj zaposlenih u tim tvrtkama s 3000 na 1500.
Studija je dio ugovora vrijednog 250 milijuna eura koji je HAC dobio od EBRD-a. Konzultanti u nacrtu studije navode da se u sektoru održavanja u HAC-ONC-u u kratkom roku broj zaposlenih može smanjiti do 370, dok bi se dugoročno njihov broj mogao smanjiti za dodatnih 460 zaposlenika. Trenutno je zaposleno 1,66 ljudi po kilometru, dok bi se na ovaj način znatno približili međunarodnim standardima, navodi .
Atkins smatra kako bi se ta brojka mogla smanjiti na jednog radnika po kilometru, pa čak i manje, dok u odjelu naplate cestarina brojku bi trebalo reducirati s 900-tinjak na 500-tinjak radnika. A u sljedećih pet godina dodatno bi moglo iz tog sektora otići 365 ljudi. Broj zaposlenih na upravljanju i održavanju tunela trebalo bi smanjiti za 133, i to u centru nadzora za 26 radnika, na poslovima hitne pomoći 8, a broj vatrogasaca trebao bi se smanjiti na 99. Atkins apelira kako bi to bilo racionalizirano na mađunarodni standard.
Niz promjena u održavanju i naplati značajno bi smanjio broj zaposlenih u administraciji HAC-a, ARZ-a i HAC-ONC-a. Različite konzultantske kuće došle su do zaključka kako su standardi održavanja autocesta koje imaju HAC, ARZ i HAC-ONC veći nego na većini međunarodnih sustava autocesta. Automatska naplata kratkoročno bi zamijenila blagajnike, dok se ne uvede potpuno beskontaktna naplata cestarine. Atkins predlaže širu primjenu elektronske naplate cestarine ENC-a.
Također, što se tiče popusta, on za cestarinu koja se plaća ENC-om mora biti manji od 21,7%, tj. maksimalno 13 posto. Preporučuju i da se cijena cestarine usklađuje svake godine s inflacijom. Također uputno bi bilo uvesti različite tarife cestarine ovisno o vremenu korištenja autocesta. Tako bi cijene dugoročno bile i regulator prometnih gužvi, a time i sigurnosti na cestama.
No ipak Britanci nisu za uvođenje vinjeta, oni predlažu tzv. „free flow“ protok. Ovaj sustav, smatraju, dugoročno nosi benefite za naše autoceste. Nestale bi naplatne kućice i gužve, a cestarina bi se plaćala po prijeđenom kilometru.