Gdje su nestali skriveni farovi?

Ako ste kojim slučajem rođeni između 1936. i 2004. godine i sebe opisujete kao auto-entuzijasta, pretpostavka je da ste se poput mene barem jednom zapitali istu stvar vezano uz ovu tematiku.

Ferrari F40 i farovi koji se samo jednim pokretom mogu sakriti
Ferrari F40 i farovi koji se samo jednim pokretom mogu sakriti

Kada u glavi krenem nabrajati svoju garažu snova, sjetim se modela koji jedni s drugima nemaju ama baš nikakve veze, jer budimo realni, staviti Lamborghini Countach i Peugeot 205 Gti u isti koš baš i nije moguće. No svačija se garaža snova uz malo mašte i znanja pretvara u naizgled razbacanu hrpetinu lima i tehnologije, te na takvo razmišljanje gledam kao na nešto sasvim normalno i prirodno.
No ako se čovjek malčice zagleda u detalje, postoji nekolicina razloga zašto se baš pojedini modeli nalaze u našim zamišljenim garažama snova.
Riječ je o detaljima koji (često) nemaju nikakve veze s realnošću i stvarnom upotrebljivošću pojedinog modela koji je svoje mjesto našao u garaži snova (izuzev ukoliko je netko pronašao generalni modus operandi za Chevrolet Corvette C3), već se većinom radi o dojmu koji automobil sam po sebi dodaje, tj. o dizajnu koji ili privlači ili odbija.
Pa u toj maniri eto jednog detalja koji mi u sklopu današnje auto-industrije opako nedostaje.

Mislim da je Countach i dan-danas puno bolji poster-materijal od bilo kakve pripadnice "nježnijeg" spola
Mislim da je Countach i dan-danas puno bolji poster-materijal od bilo kakve pripadnice “nježnijeg” spola

Naime, ako ste kojim slučajem poput mene odrastali u osamdesetima, zasigurno ste kao automobil snova imali neki super-sportski automobil tog vremena. Za sebe znam da se nisam mogao odlučiti između Lamborghini Countacha LP5000S, Ferrarija Testarosse i F40, te Porschea 911 i Chevroletovog savršeno neupotrebljivog modela Corvette C4 i samim time se u mojoj spavaćoj sobi svako toliko nalazio neki drugi poster u koji sam blejao prije spavanja.
Uglavnom, ako pobliže pogledam gore spomenute automobile, uočit ću dvije stvari:
Prva je da gore navedeni automobili nemaju veze jedan s drugim, te ih je u smislu dizajna u pravilu teško međusobno usporediti, dok druga većinom ipak ima zajedničku točku, a to su skriveni farovi, odnosno „Pop-up“ svjetla, kako su ih od milja nazivali ljudi bliski svijetu automobila.

Cord 810 kao prvi automobil ikad koji se na tržištu pojavio sa skrivenim farovima
Cord 810 kao prvi automobil ikad koji se na tržištu pojavio sa skrivenim farovima

Geneza takvih svjetala kreće od 1936. godine, kada je američki proizvođač automobila Cord predstavio model 810, te na čijem su oblom prednjem dijelu svoje mjesto našla dva poklopca u boji karoserije ispod kojih su se skrivali okrugli farovi.
To je naravno dočekano s oduševljenjem, jer je dizajnerski automobil bio čist, te mu prednji kraj nisu kvarili zakonom propisani oblici svjetala.
No nakon Corda 810 se „Pop-up“ svjetlima gubi trag na nekoliko desetljeća, te je prve sljedeće farove tog tipa moguće naći tek šezdesetih godina prošlog stoljeća.

U to je vrijeme legislatura i dalje propisivala „izvana zatvorena svjetleća tijela okruglog ili rektangularnog oblika“, što je zapravo bila regulativa s kojom nije teško živjeti. No problem je bio to što se dizajnere nije pitalo slažu li se s time, a kako dizajneri često nisu baš pretjerano normalni ljudi (što znam po sebi), jednostavno se moralo poraditi na nekoj vrsti izbjegavanja tog pravila.
Tada se netko najvjerojatnije sjetio gore spomenutog Corda 810, te je svijet automobila dobio jednu sasvim novu priču o skrivenim svjetlima koja su se tako mogla uklopiti u ama baš svaki dizajn – ma koliko radikalan bio.

Chevrolet Camaro Z/28 - automobil s "alternativnim" mehanizmom skrivanja farova
Chevrolet Camaro Z/28 – automobil s “alternativnim” mehanizmom skrivanja farova

Mehanizama i načina skrivanja prednjih farova je tijekom nekoliko desetljeća osmišljeno mali milijun, pa su se tako pojedini modeli svojom inovativnošću skrivanja farova isticali i po tome, te su na tržištu djelovali „drugačijima“, no većinom su takvi farovi bili sluge niskih prednjih dijelova automobila, te su većinom izgledali poput izrezanih vrata na prednjem dijelu poklopca motora ili branika, te su se pritiskom na gumb jednostavno dizali iz karoserije.
Takvi su „Pop-up“ farovi imali svoju vrlo praktičnu primjenu i kod adolescenata s Mazdama 323F, koji su svoje seksualne avanture zbog farova mogli učiniti praktičnima, no o tom dijelu priče u ovom momentu ne bih, tj. za daljnja pitanja upotrijebite maštu (ili mail redakcije).

Mazda 323F također je mogla sakriti svoje farove
Mazda 323F također je mogla sakriti svoje farove

…nazad na temu…

Takve su farove skoro instantno usvojili Ferrari i Lamborghini, a nakon njih je krenula apsolutna manija u sklopu koje su čak i neki naizgled bezvezni automobili poput Mazde 323F ili Honde Accord skrivali svoje farove od pogleda. Uglavnom, „Pop-up“ farovi bili su obavezan dio priče o ekskluzivnosti i prestižu koji su pojedini proizvođači automobila donosili na tržište u sklopu svojih modela.

Ovakve scene su se kad-tad morale dogoditi, no popravci mehanizama za podizanje i spuštanje farova u pravilu nikada nisu bili skupi
Ovakve scene su se kad-tad morale dogoditi, no popravci mehanizama za podizanje i spuštanje farova u pravilu nikada nisu bili skupi

Naravno, kako to obično biva, nitko nije pretjerano razmišljao o dugovječnosti motorića koji su bili zaduženi za podizanje i spuštanje takvih farova, pa se s vremenom često događalo da sustav jednostavno posustane i farovi ostanu dignuti ili spušteni.
S vremenom nije rijetkost bila ni situacija u sklopu koje bi samo jedan far izašao na površinu, dok bi drugi ostao skriven u rupi, te bi takav automobil izgledao poput nekog jednookog gusara iz bajkovitih prikaza nekih prošlih vremena i sve što je nedostajalo do punog vizualnog dojma bila je papiga.
Uglavnom, malo pomalo je i taj modni detalj na automobilima prvo postao skoro ekskluzivno rezerviran za sportske automobile iz devedesetih, da bi do 2004. godine taj trend skrivanja farova totalno nestao iz svijeta automobila.
Zapravo su „Pop-up“ farovi zauvijek ugašeni kada je Chevrolet ugasio proizvodnju Corvette C5, te kada je Lotus Esprit V8 zauvijek nestao iz ponude tog britanskog proizvođača, te od tog vremena ovakvih svjetala više nema u ponudi.

Sredinom devedesetih je velika većina sportskih automobila imala "Pop-up" farove...
Sredinom devedesetih je velika većina sportskih automobila imala “Pop-up” farove…

S jedne je strane takav potez sasvim logičan, jer je izuzev zamora materijala (tj. motorića i sustava otvaranja takvih farova) problematika bila i u aerodinamičkim svojstvima automobila, odnosno u koeficijentu otpora zraka, no usprkos tome što u potpunosti razumijem razloge zbog kojih ovakvih farova više nema u svijetu automobila, ne mogu reći da mi ne nedostaju.
Dapače, kad pogledam neku od automobilskih ikona uz koje sam odrastao, svaki puta je jedna od prvih stvari koje vidim usmjerena prema farovima koji su skriveni u sklopu prednjeg dijela automobila i usprkos mogućnosti da su skriveni samo zato što ne rade (što nije rijedak slučaj), to ne vidim kao nešto bitno.

...dok je današnji svijet automobila u potpunosti zaboravio na takav sistem
…dok je današnji svijet automobila u potpunosti zaboravio na takav sistem

Pa eto…kako sam mišljenja da nisam jedini koji ovaj relativno nepotreban i često kvarljiv dio automobila iz prošlog stoljeća gleda s nostalgijom, uz odličnu video-kompilaciju spomenuo bih nekoliko modela koji su se „Pop-up“ farovima (i kvarovima) mogli pohvaliti:

Acura/Honda Integra, 1986–1989
Acura/Honda NSX, 1990–2001
Adams Brothers Probe 15, 1969
Adams Brothers Probe 16, 1969-1970
Adams Brothers Probe 2001, 1970-1972
Alfa Romeo Montreal, 1970–1977
Alpine A610, 1991–1995
Alpine GTA, 1987
Aston Martin Lagonda, 1976–1989
Aston Martin Vantage Zagato Volante, 1986–1989
Asüna Sunfire, 1993
Bitter CD & SC, 1973–1979
Bricklin SV-1, 1974–1976
BMW serije 8, 1989–1999
BMW M1, 1978–1981
Buick Reatta, 1988–1991
Buick Riviera, 1965–1969
Buick SkyHawk, 1986–1989
Cadillac Eldorado, 1967–1968
Chevrolet Camaro (opcija), 1967–1969
Chevrolet Caprice (opcija), 1968–1969
Chevrolet Corvette, 1963–2004
Chrysler 300, 1968–1971
Chrysler Imperial, 1969–1993
Chrysler LeBaron Coupé i Cabriolet, 1987–1992
Chrysler New Yorker Fifth Avenue, 1990–1993
Chrysler New Yorker, 1976–1981 i 1988–1993
Cizeta Moroder V16T, 1991–2003
Cord 810, 1936–1937
DeSoto, 1942
De Tomaso Mangusta, 1970–1971
De Tomaso Pantera, 1971–1974
De Tomaso Guarà, 1993–2004
Dodge Charger, 1966–1970
Dodge Charger Daytona, 1969–1970
Dodge Daytona, 1987–1991
Dodge Magnum, 1978–1979
Dodge Monaco, 1972–1973
Dodge Royal Monaco, 1976–1978
Dodge Stealth, 1991–1993
Dodge St. Regis, 1979–1981
Eagle Talon, 1990–1991
Ferrari 288 GTO, 1984–1985
Ferrari 308 GTB, 1975–1984
Ferrari 328, 1985–1989
Ferrari 348, 1989–1995
Ferrari 365 California Spyder, 1966–1967
Ferrari F355, 1994–1999
Ferrari F40, 1987–1992
Ferrari 400/412, 1976–1989
Ferrari 456/456M, 1992–2003
Ferrari 512BB, 1973–1984
Ferrari 365 GTB/4 & GTS/4 “Daytona”, 1970–1976
Ferrari 365 GTC/4, 365 GT4 2+2, 1970–1976
Ferrari GT4, 1974–1980
Ferrari Mondial, 1980–1995
Ferrari Testarossa, 512TR, 1984–1994
Fiat (Bertone) X1/9, 1973–1988
Ford Galaxie 500 XL, 1968–1970
Ford LTD, 1968–1970
Ford Probe, 1989–1997
Ford Ranchero (samo verzija GT), 1970-1971
Ford Thunderbird, 1967–1969
Ford Thunderbird, 1977–1982
Ford Torino Brougham, Cobra, GT 1970-1971
Geo Storm, 1990–1991
Ginetta Dare DZ, 1998
Honda Accord, 1986–1989
Honda CR-X, 1984–1987
Honda Integra, 1986–1989
Honda NSX, 1990–2001
Honda Prelude, 1983–1991
Iso Lele, 1969–1974
Iso Grifo, 1965–1974
Isuzu Piazza, 1981–1987
Jaguar XJ220, 1992–1994
Lamborghini Countach, 1974–1990
Lamborghini Diablo, 1990–1998
Lamborghini Islero, 1968–1969
Lamborghini Jalpa, 1981–1988
Lamborghini Jarama, 1970–1976
Lamborghini Urraco, 1973–1979
Lamborghini Miura, 1966–1973
Lamborghini Silhouette, 1976–1979
Lancia Montecarlo, 1975–1979
Lancia Stratos, 1972–1973
Lincoln Continental, 1970–1979
Lincoln Mark (serije), 1968–1983
Lister Storm, 1993–1999
Lombardi Grand Prix, 1968–1972
Lotus Eclat, 1974–1982
Lotus Elan, 1962–1973
Lotus Elan +2 model, 1967–1975
Lotus Elan M100, 1989–1995
Lotus Elite, 1974–1982
Lotus Esprit, 1976–2004
Lotus Excel, 1982–1992
Manta Mirage, 1974–1986
Maserati Bora, 1971–1980
Maserati Ghibli, 1966–1973
Maserati Indy, 1969–1974
Maserati Khamsin, 1974–1982
Maserati Merak, 1972–1982
Matra 530, 1967-1973
Matra Bagheera, 1973-1980
Matra Murena, 1980-1983
Mazda 323F, 1989–1994
Mazda MX-5 Miata, 1989–1997
Mazda RX-7, 1978–2002
Mercury Cougar, 1967–1970
Mercury Capri, 1991–1994
Mercury Marauder, 1969–1970
Mercury Marquis, 1969–1978
Mercury Montego, 1970-1971
Mitsubishi GTO/3000GT, 1991–1993
Mitsubishi Eclipse, 1990–1991
Mitsubishi Starion, 1982–1990
Monica 560, 1973–1974
Nissan Silvia/200SX(S12), 1983–1989
Nissan 180SX/200SX/240SX(S13), 1989–1994
Nissan 300ZX (Z31), 1984–1989
Nissan Pulsar/N12 NX/N13 NX/N13 EXA, 1983–1990
Oldsmobile Toronado, 1966–1969 i 1986–1992
Opel GT, 1968–1973
Panther Solo, 1989–1990
Plymouth Fury, 1970–1971
Plymouth Fury III (opcija), 1972
Plymouth Laser, 1990–1991
Plymouth Superbird, 1970
Pontiac Fiero, 1984–1988
Pontiac Firebird (uključujući Trans Am), 1982–2002
Pontiac Grand Prix, 1967–1968
Pontiac GTO, 1968–1969
Pontiac Sunbird SE/GT, 1986–1993
Porsche 911 (930) Turbo SE ‘Slantnose’, 1985–1989
Porsche 911 (964) Turbo S ‘Flatnose’, 1994
Porsche 914, 1969–1976
Porsche 924, 1976–1988
Porsche 928, 1978–1995
Porsche 944, 1982–1991
Porsche 968, 1991–1994
Quantum Sports Cars 2+2, 1993
Reliant Scimitar SS1, 1984–1990
Reliant Scimitar SST, 1990
Reliant Scimitar Sabre, 1990–1993
Saab Sonett III, 1970–1974
Saturn SC2, 1991–1996
Subaru XT / Alcyone, 1985–1991
Škoda 1100 GT, 1970
Škoda 110 Super Sport “Vampire the Ferat”, 1971
Tatra MTX V8, 1991
Toyota 2000GT, 1967–1970
Toyota Celica, 1984–1993
Toyota Corolla (neke verzije), 1983–1991
Toyota MR2, 1984–1999
Toyota Sprinter Trueno, 1983–1992
Toyota Supra, 1982–1992
Toyota Tercel, 1982–1988
Triumph TR7/TR8, 1975–1982
TVR 350i, 350SX, 1983–1989
TVR 350SE, 1990–1991
TVR 390SE, 1984–1989
TVR 420SE, 1984–1989
TVR 400SE, 1988–1991
TVR 400SX, 1988–1991
TVR 430SE, 1988–1991
TVR 450SE, 1988–1991
TVR 420 SEAC, 1986–1988
TVR 450 SEAC, 1988–1989
TVR Tasmin, 1980–1988
Venturi Atlantique, 400GT, Transcup, 1987–1999
Volvo 480, 1986–1995
Vector M12, 1995–1999
Vector W8, 1989–1993
Vector WX-3, 1993
Zimmer Quicksilver, 1986–1990

Kako ne vidim pretjeranog smisla tražiti ama baš svaki model koji se tijekom posljednjih nekoliko desetljeća pojavio na tržištu i zabljesnuo svojim “Pop-up” farovima, izdvojio sam nekolicinu ljepših (ili bitnijih) u ovu kratku galeriju, pa vas pozivam da očima prošećete kroz godine i bacite pogled na neke od najljepših automobila svih vremena.