Evo zašto (dijelom) imamo električne automobile
Reklo bi se da je ovo što slijedi još jedan u nizu dokaza koji potvrđuju da je trend SUV-modela na tržištu apsolutno nepotreban i poprilično glup.
I ako se nas ovdje pita, upravo u toj kategoriji iz svijeta automobila današnjice leži jedan od glavnih razloga zašto (dijelom) imamo električne automobile.
Tj. zašto su oni iz dana u dan sve više aktualni.
Među velecijenjenim čitateljstvom ovog našeg malenog internetskog kutka posvećenog svijetu automobila zasigurno postoje oni koji nas redovito prate i čitaju. I dotični itekako dobro znaju da SUV-modele i trend koji iza njih stoji apsolutno ne podnosimo.
Razloga je puno – od sušte nepotrebnosti, preko nepraktičnosti, pa sve do iskazivanja iskrivljenih vrijednosti u maniri „moj je veći od tvog“. No tijekom posljednjih godina sve te razloge zasjenjuje pojavljivanje tzv. „Performance SUV“ automobila koji su u svojoj srži svijetu potrebni poput tumora na mozgu. Jer ako ćemo realno, tko će normalan u nečemu nalik pravokutniku što teži polovicu prosječnog Jupiterovog satelita ikada posjetiti neku stazu?
Odgovori na to pitanje jednostavni su da jednostavniji ne mogu biti. I ukratko glase: nitko i nikada. Izuzev test-vozača koji svoje vrijeme ionako provode na Nordschleifeu ili nekoj drugoj trkaćoj stazi, pa im testiranje ovih glorificiranih furgona zapravo potpada u opis posla, nitko od kupaca prosječnog „Performance SUV“ modela neće svratiti na neki „Track Day“ ili neku tome sličnu manifestaciju.
Stoga sva ta sila konjskih snaga i sto i jedna floskula koja ih prati u stvarnom svijetu (tj. među auto-entuzijastima) nije relevantna ni na koji način.
Dakle, „Performance SUV“ modeli eventualno svojim vlasnicima mogu poslužiti za natjeravanje po ulicama i cestama, a to je pak krivo.
I jadno. I nepotrebno. Ali i tek jedan manji dio problema. Jer onaj veći podrazumijeva potrošnju goriva, odnosno naftnih derivata kojih prema raznoraznim teoretičarima zavjera na planeti nam Zemlji ima sve manje i manje.
Hm…
Naime, iako službene brošure od strane proizvođača automobila svako malo bacaju navode (čitaj: lažu) oko potrošnje goriva s kakvom bi se eventualno mogao pohvaliti neki jeftini (i relativno) lagan gradski automobil, svi mi znamo da automobil težak preko dvije tone s motorom koji na kotače isporučuje 500-600 konjskih snaga jednostavno ne može trošiti 12-13 litara na 100 kilometara. Ni blizu, ni u bunilu i ni pod razno.
No proizvođači poput BMW-a, Mercedesa i njima sličnih navode upravo takve brojke vezane uz potrošnju goriva.
Realnost pak govori neke drugačije brojke, u sklopu kojih npr. BMW X5M na 100 kilometara troši između 19 i 25 litara. S druge strane npr. Porsche Cayenne Turbo S kao Plug-in Hibrid u stvarnom svijetu troši negdje oko 17-18 litara na 100 kilometara, dok brošura kaže kako kombinirana potrošnja goriva ovog elektrificiranog furgona iznosi (citiram) 3,7 do 3,9 litara na 100 kilometara u kombinaciji s potrošnjom struje od 18,7 do 19,6 kWh na istu udaljenost.
Pa sad neka netko kaže tko je tu lud, a tko mulja do neprepoznatljivosti.
Dakle, SUV-modeli sami po sebi pretjeruju s potrošnjom goriva, dok pripadnici „Performance SUV“ klasifikacije na tržištu troše poput omanjih država. I sve se to lijepo kamuflira s onim sitnim slovima koja nitko ne čita.
Stoga kao sukus cijele priče imamo predimenzionirane užase koji se razbacuju s novcima kao da Euri i Kune rastu na drveću.
Da… Jasno je da prosječnom vlasniku nekog takvog predimenzioniranog užasa na četiri kotača sve to nije bitno. Jasno je i da takvi automobili svoje vlasnike na dnevnoj bazi tapšaju po ramenima uz neizrečene floskule poput „ti si uspješan“ ili „ti si uspješna“. Ali tamo negdje na kraju balade upravo radi tog sumanutog trenda pretjerivanja s konjima, gabaritima i težinom tih pretilih užasa dolazimo do još jednog problema.
A taj se zove zagađenje.
U toj je maniri u moru sličnih provedeno i jedno zanimljivo istraživanje čiji su rezultati apsolutno poražavajući. Dotično je provela ekipa iz organizacije IEA, odnosno “International Energy Agency”, a sve se zajedno svodi na ovaj nenormalan trend jedne apsolutno nenormalne „potrebe“ za velikim automobilom.
Prema navodima od strane IAE, u današnje vrijeme na cestama diljem svijeta postoji preko 200 milijuna SUV-automobila. Dotična kategorija u današnje vrijeme iznosi oko 60% ukupno proizvedenih automobila na tržištu. A što se kupaca tiče, istraživanje navodi kako svaki drugi Amer i svaki treći Europljanin u svom vlasništvu ima upravo SUV.
U Kini je npr. imati SUV u svom vlasništvu stvar apsolutnog prestiža i znak uspjeha u životu, što je pak jadno iz sto i jednog razloga, dok npr. u Africi brzina urbanizacije i ekonomskog razvoja ove gromade na cestama apsolutno podrazumijeva kao „mora se imati“.
I sve to jedno s drugim i s trećim dovodi do potrošnje naftnih derivata koja prelazi iz domene potrebnog u onu „van pameti“.
Ako ćemo vjerovati ovoj statistici, maleni automobili pokušavaju spasiti svijet automobila kakav poznajemo, dok SUV-modeli gutaju nekih 3,3 milijuna barela nafte na dan. Samim time cijela ova priča uzima doista nenormalne razmjere, pa kao rezultatno stanje ne samo da imamo svu silu eko-mentalista koji se svakodnevno bune protiv automobila kao pojave, već se i određeni oci država bune protiv njih.
I sve se to događa na očigled proizvođačima koji u tišini i pod paskom “tržište želi” diktiraju trendove. I u toj maniri iz dana u dan nastoje „utopiti“ još koji primjerak ovih predimenzioniranih užasa na četiri kotača. A kupci s druge strane jednostavno ne brinu ni oko čega izuzev posjedanja svojih vlastitih guzica na što je moguće viši položaj za volanom.
I zato (između ostalog) imamo trend koji podrazumijeva elektrifikaciju.
Bez smisla, bez potrebe i bez ikakvog realnog razloga.
A time se pak sam svijet automobila mijenja do neprepoznatljivosti. I to zauvijek.
Naravno da u ovom momentu nekome može pasti na um izreći nešto poput „ajme što ga ovaj s*re – pa i SUV-automobili mogu biti električni“. I time bi taj netko bio u pravu. Ali samo djelomično. Jer baterije nisu nimalo lagane, a SUV-modeli su već ionako pretjerano veliki i teški.
Stoga bi u kombinaciji s baterijama, tj. u obliku automobila na struju isti ti SUV-ovi mogli biti samo još glomazniji i još teži. A s obzirom na tržište koje se tih predimenzioniranih čuda ionako ne može zasititi, uskoro bi se moglo postaviti još jedno pitanje: tko će sve te glorificirane furgone napuniti?
S obzirom na to da ljudi na prirodne resurse djeluju poput virusa, nikoga ne bi trebalo pretjerano čuditi da već ionako poprilično opterećena strujna mreža zbog čestog punjenja tih svetih krava na četiri kotača postane preopterećena. A onda doista bismo svi zajedno mogli ostati bez prijevoznih sredstava.
I to zbog vlastite gluposti i pretencioznosti koju SUV-modeli itekako njeguju.
Stoga ovo istraživanje nije samo bitno, već i jedno od najbitnijih koje se proteklih godina provelo. Jer auto-industrija odavno nije ono što je bila. I to svi jako dobro znamo.
No ukoliko se ovaj trend megalomanije i nepotrebnosti na četiri kotača nastavi…
…vi cijenjeni čitatelji popunite prazninu iza gore navedenih točkica.