Evo kako se BMW trudi opravdati “kljove” umjesto “bubrega”
Sve se više čini kako današnji kupci BMW-ovih modela žele automobil čiji prednji dio izgleda poput lica dabra kojem je u oči upravo štrcnula limunska kiselina.
Jeste li ikada vidjeli promotivne fotografije s kojima se svijetu predstavlja BMW-ov koncept iNext? Niste? E pa u tom slučaju potražite ove fotografije po Internetu i ubrzo će vam postati jasne dvije stvari:
1. Ovaj je automobil jednostavno odvratan iz svih kuteva i stvarno je nejasno što se to Domagoju Đukecu motalo po glavi kada je stvorio ovaj odbačeni koncept iz Futurame.
2. Promotivne fotografije su turbo-mega idilične sve do momenta kada dođemo do interijera u kojem sjedi nasmijana ženska osoba i koji na sredini ima nešto što jako podsjeća na dasku za peglanje.
Uglavnom, te su reklamne fotografije blaga katastrofa. No to je samo dio “problema”, jer BMW iNext Concept sam po sebi izgleda poput nasilno otvorenog prsnog koša. Djeluje kao da je netko u jednom momentu poželio pojam pretencioznosti kombinirati s pojmovima “tehnologija” i “praktičnost” , te sve to skupa postaviti na četiri kotača. Ili se jednostavno možemo opisom vratiti gore prema navedenom dabru kojem je u oči upravo štrcnula limunska kiselina. Jer ovaj konceptni automobil upravo tako izgleda.
Istini za volju, novi dizajnerski vjetrovi u BMW-u pušu nekim čudnovatim smjerovima. No to je valjda zato što je odlaskom Chrisa Banglea iz BMW-ovog dizajnerskog odjela nastala svojevrsna idila. A to je u BMW-u očito iz nekog razloga nedopustivo, pa se dotična idila pod svaku cijenu trebala prekinuti. Zato je valjda BMW otišao u dijametralno suprotnu krajnost i nakon lijepih automobila u prodaji počeo stvarati ružne koncepte koji se nikada neće prodavati, te njima najavljivati prekid idile o kojem sam malčice iznad pisao.
Uglavnom, nakon BMW-a X7 koji prednjim dijelom iznimno podsjeća na radijator, ubrzo je predstavljeno nekoliko konceptnih modela među kojima su se posebno ružnoćom istaknuli Vision Dynamics, Vision Next 100 i gore spomenuti iNext Concept. I svi oni imaju jednu-jedinu zajedničku točku (odnosno dvije ili čak tri ako spomenemo kako je riječ o BMW-ovim i istovremeno konceptnim modelima) – svi imaju lice dementnih dabrova, suludih maski i likova iz skečeva Montyja Pythona. A posljednji u nizu je ujedno i najgori od svih, jer je riječ o automobilu koji predstavljen u konceptnom izdanju zapravo predstavlja poprilično gotov projekt. Naravno, pričam o konceptu koji je BMW inventivno nazvao Concept 4.
BMW Concept 4 djelo je dizajnerskog tima koji predvodi naše gore list, odnosno g. Domagoj Đukec. Prema navodima od strane zimzelenog nam i dragog Domagoja, ova je konceptna nakarada svoju inspiraciju izvukla iz legendarnih BMW-ovih modela poput 328-ice i 3.0 CSi. Ali ako sam malčice pogledamo u detalje, istog momenta postaje jasno kako od te inspiracije nema ni “i”. Jer BMW 328 slovi kao jedan od najposebnijih i najljepših BMW-ovih modela svih vremena, dok 3.0 CSi (E9) nikome tko je ikada izjavio nešto poput “volim automobile” ne treba posebno predstavljati. Stoga dovodeći ovu konceptnu abominaciju u bilo kakvu spregu s ove dvije BMW-ove legende nije samo krivo, nego i besmisleno do krajnjih granica. Jer Concept 4 nije ništa više od pukog trljanja značke u oči.
Zato je valjda internet i eksplodirao od muke kada je ova dizajnerska katastrofa zajedno sa svojom “Forbidden Red” crvenom bojom predstavljena na prošlogodišnjem izdanju salona IAA Frankfurt.
Realno gledano, BMW može proizvesti netom korišteni poljski WC i prodat će ga u milijun primjeraka. Kada bi kojim slučajem svaki kupac ulaskom u salon dobio udarac umjetnom šakom u glavu, mišljenja sam da bi hrpetina ljudi po gradu hodala sa “šljivama” na oku. Jer BMW svojim poklonicima već odavno ne podilazi s “Ultimativnim vozačkim strojem”, već bi se taj slogan mogao preraditi u “Je*ite se – ja imam BMW”. A to ovaj koncept savršeno dobro pokazuje. Samim time nema potrebe da se BMW na bilo koji način brani ili ograđuje od ovog konceptnog uratka, ali se usprkos tome svako malo netko od glavešina u BMW-u oglasi s nekim opravdanjem. Prvi je opravdanja oko dizajna ovog koncepta bio sam g. Đukec, nudeći komparacije s gore navedenim legendarnim modelima ove marke. Zatim se opravdanjima pridružio g. Adrian van Hooydonk, a prije nekoliko dana je novi set opravdanja u kratkom intervjuu za renomirani magazin Autocar ponudio BMW-ov šef produkcije, odnosno g. Peter Henrich.
Striko Peter kaže: “Ovo je presudno za uspjeh. BMW-ovi kupci su zahtjevni. Žele nešto posebno istaknuti i ne boje se automobila koji imaju izraženi karakter. Uostalom, oni taj karakter i traže. Stoga smo se odlučili još više usredotočiti na odvažan dizajn u svakom pogledu. Dizajnerski tim odlično izvršava svoje zadatke i daje svoj obol u dizajniranju i definiranju tog karaktera u vizualnom smislu. A to je vidljivo i u praksi, jer su od premijernog pokazivanja Concepta 4 javnosti u Frankfurtu primljene izuzetno pozitivne povratne informacije. Kada smo po prvi pokazali model X7, ljudi su se pitali “Zašto je rešetka bubrega toliko velika?”. Ali kupci ovog modela nikada nisu tako reagirali i automobil je već u prvim mjesecima za BMW donio veliki uspjeh. X7 je kao model poprilično rasprodan i ljudi ga vole”. Dodaje i kako “Uvijek postoje ljudi koji kritiziraju i boje se nečeg novog. Ali BMW nema problema sa samopouzdanjem i nastavit ćemo u smjeru koji smo zadali”.
Ajme majko…
S obzirom na to da kao portal nismo isključivo fokusirani sami na sebe, već itekako sa zanimanjem pratimo neke druge portale i publikacije posvećene svijetu automobila, tako pratimo i komentare na tekstove koji se tamo objavljuju. I ako bismo uzimali postotak onih koji vole ovaj dizajnerski smjer, te usporedili isti s onima koji „hejtaju“ Concept 4, reklo bi se kako je omjer jednih i drugih otprilike 20:80. Dakle, stvarno ne mogu pojmiti odakle sve to samopouzdanje dolazi, jer većina ljudi posprdno ili pak s gađenjem gleda na prednji dio ovog konceptnog automobila. I to je realnost s kojom se BMW-ov odjel marketinga očito ne zamara baš previše. Ili im taj dio priče jednostavno nije poznat. Ili pak lažu vlastite šefove. Jer komentari većinom nisu ni najmanje pozitivni i naklonjeni ovom automobilu i „samopouzdanju“ s kojim dotični navodno zrači. A to pak u velikoj mjeri anulira sve ono što striček Peter zajedno s ostatkom visoko-rangiranih ljudi u BMW-u pokušava prodati nama “običnim smrtnicima”.
Ako tek sporadično zavirimo u povijesne knjige i pogledamo u devedesete prema modelima poput tadašnje serije 3, serije 7 i legendarne “osmice” kao jednog od najljepših GT-automobila svih vremena, instantno će postati jasno kako vremena u kojima BMW danas egzistira nemaju veze s mozgom. Jer generika nikada nije bila BMW-ova niša, a danas je upravo ta generika preuzela sve – od konceptnih modela do onih koji se u salonima prodaju kupcima. BMW danas većinom proizvodi pretencioznost koja je savršeno upakirana u pomodarstvo i pretencioznost. Naravno da postoje i svijetli primjeri čije postojanje direktno apelira na vozače i vožnju, ali takvih je modela (ili bolje rečeno varijacija na temu modela) u sklopu aktualne BMW-ove game modela zapravo izuzetno malo. I to je zapravo tužno. Ali s obzirom na razmaženo tržište, trendovski-nastrojene kupce i legislativu koja više ne zna niti što bi sama sa sobom, drugačije BMW-ove modela valjda nismo ni zaslužili.
No to svejedno ne opravdava hrpetinu floskula i lažnih opravdanja s kakvima se neki ljudi unutar ove slavne bavarske marke konstantno služe. Jer većina “hejta” Concept 4. Većina se od srca smije na radijator koji model X7 nosi na svom prednjem dijelu. Većina ima probavne tegobe kada se spomene BMW-ova autonomija koja se uz pojedine konceptne modele veže i većina prema aktualnoj ponudi BMW-ovih modela ne gleda ni najmanje blagonaklono. Dakle, manjina vlada. A sve ostalo su floskule i opravdanja.
Ne mislite li i vi cijenjeni čitatelji tako?