Evo čime nas sve zbunjuje BMW
Modeli, pogoni, motori, pogonska goriva, kratke liste serijske i duge liste dodatne opreme, „Individual“ ideologija i sva sila ostalih komponenata koje sačinjavaju današnji BMW-svijet. To je ukratko tema ovog teksta u kojem ću pokušati rasplesti barem dio komplikacija koje je BMW tijekom posljednjih godina donio na tržište.
Kako tijekom posljednjih godina svijet automobila trese svojevrsna kriza identiteta, tako se proizvođači za svoje modele unutar različitih klasa i kategorija sve češće odlučuju na svojevrsnu unifikaciju u smislu dizajna. S jedne strane to nije nimalo čudno, jer je instantna prepoznatljivost u današnje vrijeme jako teško ostvariti, pa se na kraju cijele priče ispravnim čini pojam proizvođača preimenovati u klanove.
Tome u prilog ide mnogo stvari i detalja, no možda je najočitiji primjer vidljiv s prednje strane automobila. Audi ima svoje prepoznatljivo lice (koje kopira na praktički svim modelima iz ponude), Lexus ima svoje (koje i dan-danas oko sebe okuplja fanove “X-Men” serijala), BMW gura neku svoju filozofiju, a Mazda se u posljednje vrijeme trudi ići u tom smjeru.
Naravno da su to samo primjeri, no vidite na što ciljam, zar ne?!
E sad…BMW…ta slavna bavarska marka koja je na tržište oduvijek donosila dašak nečeg sportskog i usmjerenog prema guštanju za volanom. Marka koja je tijekom posljednjih tridesetak godina iz pojedinih modela napravila legende koje traju i dan-danas, te uveseljavaju auto-entuzijaste diljem svijeta.
Za sve one koji to sve ne vide tako, tu je već godinama prisutan slogan „Sheer driving pleasure“ s kojim se odjel marketinga ove tvrtke poigrava kroz reklame, no ako ćemo biti realni, s tim sloganom u današnje vrijeme nešto opako ne valja.
Naime, BMW je u sklopu te ideje vezane uz prepoznatljivost uspio izgubiti dio vlastite osobnosti i danas na tržištu više nemamo jednostavne modele čijoj se kupnji isto tako jednostavno prikloniti ako za to postoje uvjeti. Danas serija 3 više nije serija 3 ukoliko dolazi u verziji s dvojim vratima. S druge strane serija 3 ostaje serija 3 ako se radi o verziji s pet vrata, odnosno GT-inačici modela. Serija 1 pati od manje-više istih problema, te „jedinica“ prestaje biti „jedinicom“ čim ima produženi stražnji kraj, dok npr. BMW serije 6 može biti Coupé i GranCoupé, što pak ovisi o broju vrata.
Uglavnom, prosječnom i potencijalnom kupcu u glavi može bez problema nastati kaos već zbog karoserijskih izvedbi, a u tom dijelu priče još nisam ni spomenuo poprilično podebljane liste serijske i dodatne opreme i opcije motorizacije koje kupci mogu odabrati za svoje automobile.
Zapravo upravo unutar tog dijela vezanog uz motorizaciju nastaju najveći problemi, jer u današnje vrijeme BMW više ni približno ne prati nekad jednostavnu formulaciju naziva modela.
Svi znamo da je tijekom nekih „prošlih“ vremena npr. BMW 320i bio BMW serije 3 s dvije litre zapremine benzinskog motora. Zatim je BMW 520i bio BMW serije 5 s dvije litre zapremine benzinskog motora, a ista su pravila vrijedila i za sve ostale modele iz ponude, samo s varijacijama na temu brojki vezanih uz seriju, zapreminu motora, te slova koja su mogla označiti benzin ili Diesel kao pogonsko gorivo.
No danas to nije tako, pa npr. BMW 328i više ne označava BMW serije 3 s 2,8-litarskim „šestakom“ pod haubom, već dvolitreni motor s četiri cilindra i puhalicom (tj. Turbo-punjačem za one ozbiljne).
Ista „trojka“ s oznakom 335i u sklopu današnje prakse za BMW označava seriju 3 s trolitrenim motorom i dva Turbo punjača. Samim time ne samo da se za BMW izgubila nekad planetarno poznata zdrava logika, već su modeli kroz sve te verzije jednostavno skrenuli u svojevrsno natjecanje koje za ideju ima pokazivati „tko ima većeg“.
No vratimo se modelima…
Svi ti novi brojevi koji označavaju BMW-ove modele nove generacije usprkos svim floskulama, najavama i pričama za malu djecu nisu ništa više od pukog krpanja „rupa“ između modela.
To doduše nije nešto novo, jer je istu stvar prije BMW-a napravio Audi, kako bi A-nešto modele bilo moguće složiti u jednu lijepu brojalicu i time (pretpostavljam) odraslima „olakšati“ odabir modela i od malih nogu asocirati klince da je Audi totalno super.
Uglavnom, kako Audi (kao danas najveći konkurent BMW-u) ima modele A1, A2 (koji je doduše izvisio u međuvremenu), A3, A4, A5, A6, A7 i A8, tako i BMW na scenu nastupa s vlastitim redoslijedom brojki: serija 1, serija 2, serija 3, serija 4, serija 5, serija 6 i serija 7 su trenutno aktualne, no i serija 8 bi se kad-tad mogla priključiti ponudi i u budućnosti i dalje ostati alternativom za sve one kojima pogon na stražnje kotače nije nešto što ih plaši.
U današnjoj ponudi koju BMW prezentira svojim kupcima „serije“ nisu jedini modeli, već postoje oni s oznakama „i“, „Z“ i „X“, koji u pravilu označavaju električne automobile, Roadstere i SUV, CUV i LAV-modele, te jedan Furgon s prednjim pogonom. Uglavnom, kada se sve to zajedno stavi u isti koš, BMW danas na tržište nudi petnaestak različitih modela i njihovih različitih karoserijskih izvedenica. No ako se samo malo pogleda u detalje unutar pojedinih kategorija, svi ti modeli možda i nisu baš toliko različiti.
Mislim, ako se samo usporede BMW serije 3 i serije 5, na prvi pogled praktički da i nema razlike. Ista je stvar i s modelima X4 i X6, a ni ostatak X-modela u usporedbi jednih s drugima nije daleko od toga, pa je samim time moguće zaključiti da se današnji BMW-ovi modeli dobrim dijelom ne crtaju, već se jednostavno kopiraju u smanjenim ili povećanim izdanjima, te se zatim trpaju unutar pojedinih klasa i kategorija na tržištu.
Uglavnom, kako ne bih pretjerano teoretizirao i time trošio svoje i vaše vrijeme, evo po čemu se sve razlikuju današnji modeli iz BMW-ove ponude:
Karoserijske izvedbe:
Serija 1: Kompakt s tri ili pet vrata
Serija 2: Coupé s dvojim vratima
Serija 2 Active Tourer: CrossOver nalik furgonu s pet vrata i prednjim pogonom
Serija 3: Limuzina s četiri vrata
Serija 3 Touring: Karavan s pet vrata
Serija 3 Gran Turismo: Limuzina s pet vrata i elementima Coupéa i SUV-a
Serija 4: Coupé s dvojim vratima
Serija 4 Gran Coupe: Limuzina nalik Coupé-modelu s četiri vrata
Serija 5: Limuzina s četiri vrata
Serija 5 Touring: Karavan s pet vrata
Serija 5 Gran Turismo: Limuzina s pet vrata i elementima Coupéa i SUV-a
Serija 6: Coupé s dvojim vratima
Serija 6 Gran Coupe: Limuzina nalik Coupé-modelu s četiri vrata
Serija 7: Luksuzna limuzina s četiri vrata
Z4: Roadster s dvojim vratima
X1: Kompaktni CrossOver s pet vrata
X3: CrossOver s pet vrata
X4: SUV s pet vrata nalik Coupéu
X5: SUV s pet vrata
X6: SUV s pet vrata nalik Coupéu većem od modela X4
i3: Malo gradsko prometalo s pet vrata i pogonjeno strujnim krugovima
i8: Hibridni sportski automobil s dvojim vratima
M-modeli: Sportske verzije pojedinih modela
Pogonska goriva:
i (u kombinaciji s brojkom ispred): Benzinski motor
d (u kombinaciji s brojkom ispred): Diesel-motor
e (u kombinaciji s brojkom ispred): Plug-In Hibrid
Active Hybrid (u kombinaciji s brojkom ispred): Hibrid
Pogoni:
S-Drive: sustav koji podrazumijeva samo dva pogonska kotača
X-Drive: sustav koji podrazumijeva sva četiri pogonska kotača koji ne treba brkati s „X“ u smislu oznake s kojom se označava model (poput X5, X3 i slično).
Linije:
Luxury Line: Linija koja podrazumijeva nadogradnje u smislu interijera (uključujući volan)
Sport Line: Linija koja podrazumijeva nadogradnje u smislu dezena kotača, sportski-profiliranih sjedala i volana
M-Sport line: Linija koja podrazumijeva nadogradnje u smislu eksterijera (tj. optičkih detalja i dodataka), dezena (i dimenzija) kotača, dodatnih boja karoserije i na području interijera (zajedno s volanom, sjedalima, pločom s instrumentima)
X-Line: Linija koja podrazumijeva nadogradnje na X-modelima, te podrazumijeva dezene kotača, detalje koji se nalaze u sklopu interijera, te krovne nosače.
Motori:
Iskreno ne znam ni otkuda bih počeo…
Uglavnom, nadam se da sam barem dijelom uspio štovateljima BMW-a (i onima koji će to možda tek postati) objasniti detalje vezane uz BMW-ove modele kakvi su danas prisutni na tržištu.
U sfere motorizacije pojedinih modela i zbunjujuće oznake koje umjesto kroz jednostavnu kombinaciju serije i zapremine na dvije decimale na neki apsolutno nelogičan i čudan način definiraju današnju BMW-ovu motorizaciju namjerno nisam ulazio, jer bi u protivnom ovaj ionako odugačak tekst prerastao u ogromnu „kobasicu“ s bavarskom recepturom.
Zahvaljujem na pažnji.