Znate li kako je nastala BMW-ova “trojka” u karavanskoj izvedbi?
Često se događa da neki od najvećih izuma današnjice stignu sasvim slučajno. Ili pak iz neke sasvim realne potrebe.
Stoga u toj maniri vrijedi spomenuti kako je upravo na takav način nastao jedan od najprodavanijih “automobila s grbom” svih vremena.
Dobro nam došli u kratku priču o nastanku BMW-ove serije 3 Touring.
Kada je BMW serije 3 E30 danas već davne 1982. godine ugledao svjetlo dana, nitko nije ni pomišljao kako će upravo taj model povijest pamtiti kao jedan od najprodavanijih automobila svih vremena.
Ova je BMW-ova generacija serije 3 kroz svojih ukupno dvanaest godina postojanja u smislu prijevoznog sredstva okupila ogroman broj entuzijasta i fanova marke. I to je super ako ćemo se orijentirati prema zaradi i financijama. No s druge je strane ovaj naizgled sasvim običan gradski automobil srednje klase osigurao budućnost tvrtke pojavom prvog pravom “M” modela u obliku tada u mnogočemu ekstremne verzije pod nazivom M3.
U ponudi motora za E30 bilo je svega i svačega.
Od 1,6-litarskog motora s četiri cilindra i 75 konja, preko nešto jačih “šestaka” u obliku 2-litrenih motora u bazi, pa sve do 3,3-litrenih motora sa skoro 200 konjskih snaga.
BMW M3 u svoje dvije karoserijske izvedbe također je predstavljao dio ponude, ali je cijena s kojom se M3 pojavio na tržištu za mnoge od ove verzije “trojke” napravila nedostižan automobil i polje snova.
No usprkos tome je M3 itekako očaravao sve koji su ga tijekom tih godina imali prilike vidjeti. Jer čak i ako zanemarimo karakter i performanse, već je pogled na suluda proširenja bio dovoljan za ljubav na prvi pogled prema ovom automobilu.
Uglavnom, ako i skinemo M3 s dnevnog reda i posvetimo se onim “civilnim” verzijama, može se bez problema reći kako je BMW s “trojkom” generacije E30 predstavio automobil koji je doista bio za svakoga ponešto.
U smislu inicijalnih karoserijskih opcija, u ponudi je bila limuzina s četverim vratima. Zatim su se u ponudi pojavile Coupé i Cabriolet (s potpisom tvrtke Baur).
Dizajn je potpisivao tada cijenjeni dizajner i tvorac NSU-a RO-80 i BMW-a serije 5 (E28), gdin. Claus Luthe, i u pravilu je za BMW od predstavljanja slavne “kockice” otpočeo jedan novi dio povijesti.
Sve je to povijest koju BMW-fanovi diljem svijeta itekako dobro znaju. No ono što većina ne zna jest da je “trojka” E30 započela još jednu (za BMW) mini-revoluciju.
I to onu koja podrazumijeva prvi karavan serije 3.
Inicijalno BMW nije imao ama baš nikakvih planova na tržište ponuditi karavansku izvedbu “trojke”, tako da je splet okolnosti presudio u slučaju te karoserijske izvedenice.
No kako se često ponajbolje ideje događaju sasvim slučajno, može se slobodno reći da je i u ovom slučaju tako.
Naime, jedan dizajner i inženjer u BMW-u pod imenom Max Reisbock jednog se dana odlučio svoju obitelj posjesti u svoj BMW serije 3. Ideja je bila odvesti ih na put, ali se praktički istog momenta pojavio problem…
Tricikl njegove kćeri jednostavno nije stao u prtljažni prostor i to je predstavljalo situaciju koju odgovorni otac na ovaj ili onaj način jednostavno mora riješiti.
Stoga kako za svakog brižnog oca na ovom svijetu otići bez tricikla na put jednostavno nije opcija, tako je pomalo isfrustrirani Max umjesto na put otišao kupiti jedan razbijeni primjerak “trojke”. A potom je umjesto prema kući otišao do svog najboljeg prijatelja.
Ono što je uslijedilo podrazumijevalo je odgađanje puta s obitelji i ukupno šest mjeseci rada na popravcima, odnosno novonastaloj ideji povećavanja prtljažnog prostora na automobilu.
Pa kada se po završetku radova jedna razbijena limuzina srednje klase pretvorila u savršeno sastavljeni karavan, rezultat je bio impresivan ne samo za Maxa, već i za prijatelje koji su automobil vidjeli.
Nakon nekoliko tjedana korištenja automobila, g. Max se jednog lijepog dana zajedno sa svojim praktičnim E30 sasvim slučajno pojavio na poslu.
Kada su kolege s posla vidjele što je g. Max izveo iz jednog sasvim običnog primjerka BMW-ove “trojke”, krenule su izuzetno pozitivne reakcije. Stoga ne čudi da su sve te reakcije prije ili kasnije morale doći i do gazdi tvrtke.
Naravno, s obzirom na to da je sam automobil bio iznimno precizno izveden i zapravo je izgledao drugačije koliko i dobro, istog se trenutka dopao glavešinama tvrtke. Potom je zapravo sasvim slučajno otpočela saga koja je potrajala pune tri godine. A kada je projekt konačno bio kompletiran (i to uz minimalnu količinu preinaka od izvornog automobila koji je nastao u garaži), BMW na tržište izbacuje četvrtu karoserijsku izvedenicu “trojke” nazvanu “Touring”.
Iako sam svjestan kako je Touring varijacija na temu serije 3 E30 većini sve samo ne poželjan automobil, ipak postoje oni koji u njemu vide ogroman potencijal za slaganje, tj. tuning. Ali i za slučaj apsolutno tvorničkih postavki, uvijek ima i onih koji su svoje primjerke samo kupili i vozili gdje god i kad god im je to palo na um. I upravo se takvi sve ove godine kunu u apsolutnu upotrebljivost i praktičnost ovog automobila.
No sve to možda i nije toliko bitno koliko sama priča koja govori o jednoj realnoj životnoj situaciji i sasvim slučajnom nastanku jednog od automobila koje BMW proizvodi i dan-danas – uključujući i karavansku izvedbu koja uz izgled ljutitog dabra na sebi čak ima i “M” oznaku.