BMW i obrana dizajnerskog jezika
Usprkos naslovu nam nije pretjerano jasno zašto BMW i obrana dizajnerskog jezika stoje u sklopu iste rečenice.
Ali ako se nas ovdje pita, imamo novu molitvu koja počinje riječima “Bangle naš koji jesi tamo negdje…”
Chris Bangle – čovjek koji je polarizirao zaljubljenike u BMW više od bilo kojeg dizajnera do tada i od tada.
Dizajner koji je s jedne strane znao što radi, dok s one druge smjer kojim se njegov dizajnerski jezik kretao bio je nalik Esperantu.
Tj. u prijevodu, nitko ga nije stvarno razumio kako treba.
Tijekom Bangleove ere apsolutno je upropašten BMW serije 5 (E60). BMW-ova je „Trojka“ (E90) pri inicijalnom predstavljanju djelovala kao da su je dizajnirali domar i čistačica iz SAAB-a. Serija 7 (E65) i dan-danas izgleda kao praktična definicija Downovog sindroma na četiri kotača, a „šestica“ (E63) predstavlja automobil u kakvom uživaju tek pretili Ameri s isto toliko pretilim čekovnim knjižicama i bankovnim računima.
Dakle, većina BMW-ove ponude unutar Bangleove ere ispala je jadom i bijedom.
Danas u BMW-u stričeka Chrisa više nema. I BMW se kao marka nakon njegovih dizajnerskih eksperimenata i eskapada naizgled ponovno vratio u nešto tradicionalnije vode.
Ali kako vrijeme ide, tako se sve više čini da Chris Bangle nije najgora pošast koja je napala BMW-ov odjel dizajna. Jer koliko god da svi zajedno možemo biti ponosni što je Domagoj Đukec kao naše gore list preuzeo kormilo budućnosti dizajna u BMW-u, toliko se na momente čini kako je to isto kormilo usmjereno prema krivim horizontima.

Naime, nakon nove „trojke“ i „petice“, te svih ostalih više ili manje bitnih modela iz BMW-ove aktualne ponude, eto nam svima modela X7.
Svi znamo o kakvom je automobilu riječ. Odnosno u prijevodu svi znamo da dotični model neodoljivo podsjeća na pravokutnik s vratima i kotačima, te glumi terenca i na prednjem dijelu ima „bubrege“ veličine radijatora iz poslovne hale.
A to je pak smiješno – pogotovo kada se dotični X7 postavi kraj nekog automobila iz nekadašnje ponude ovog slavnog bavarskog proizvođača automobila.
Svi znamo da su „bubrezi“ oduvijek predstavljali jedan od glavnih detalja i definirali instantnu prepoznatljivost BMW-ovih modela, pa je valjda sasvim normalno i logično pretjerivati s njihovim gabaritima. No to svejedno ne znači da u jednom momentu sva ta prepoznatljivost nije pretjerana do krajnjih granica ukusa. Ili bolje rečeno neukusa.
A sada neki i svijetle, što iz domene neukusa i pretjerivanja odlazi u onu koja podrazumijeva kič i „gledajte me kako sam si skroz na skroz poseban i super“ ideologiju.
I vjerovali ili ne, BMW X7 predstavlja tek početak dizajnerskog neukusa koji je iz nekog razloga napao Bavarce…

Tamo negdje prije početka globalne pandemije COVID-om 19 započeo je i završio salon automobila IAA Frankfurt. Odnosno salon automobila na kojem je između ostalog predstavljen i BMW Concept 4.
Dotični je crveni Coupé kao zadatak imao najaviti neke nove momente s kakvima bi na tržište trebala stići nova generacija BMW-a serije 4 (odnosno „trojka“ u svom Coupé izdanju).
Sam dizajnerski izričaj tog konceptnog modela iz pijedinih kuteva zapravo i nije izgledao loše. Dapače, s obzirom na to da se ipak radi o sportskom automobilu koji izuzev u smislu tehnologije i voznih svojstva kupce u salone treba dovlačiti i zbog dizajna, naravno da se ekipa predvođena g. Đukecom odlučila stvari istovremeno pojednostaviti i zakomplicirati.
I u tome zapravo nije bio problem, već se onaj problematičan dio cijele priče sveo na OGROMNE “bubrege” koji praktički definiraju ne samo kompletan prednji dio, već automobil u cijelosti.
A to je u najmanju ruku bespotrebno i smiješno.

Reakcije publike već su na salonu u Frankfurtu bile podijeljene. A onda je krenula obavezna sprdancija putem pojedinih internetskih kanala i stranica, pa je Concept 4 ubrzo iz domene prezentiranja novih ideja i dizajnerskih rješenja prešao u onu koja podrazumijeva sprdnju.
Stoga se odmah na početku cijele te priče za renomirani magazin „Autocar“ na cijelu priču osvrnuo prvi čovjek dizajna u BMW-u, g. Adrian van Hooydonk i rekao:
“Nisam psiholog, ali znam da BMW predstavlja brend koji ne samo da ima kupce, već i svoje obožavatelje.
Obožavatelji itekako dobro poznaju našu povijest dizajna i o tome imaju čvrsta mišljenja i stavove. Ne mislim da je to loše ni u kojem slučaju, jer to znači da smo se stvarno emocionalno povezali s tim ljudima.
No iz aspekta tvrtke, morate se nastaviti kretati, jer onog trenutka kada počnete mirovati zapravo postajete laka meta”.

Iskreno ne razumijem dio priče s „lakim metama“, ali mi je itekako jasno da kao štovatelj BMW-ovog lika i djela, tj. određenih modela koji su itekako oplemenili svijet automobila u svom općenitom smislu, moram reći da je većina detalja iz gore citirane izjave jednostavno besmislena.
Jer da BMW kojim slučajem obraća pozornost na štovatelje marke, E46 M3 bi se i dan-danas proizvodio, a na raznorazne se SUV-modele ovog proizvođača nikada ne bi lijepile „M“ oznake.
Dakle, štovatelji marke nisu ni približno toliko bitni koliko se iz gore navedenih rečenica čini, jer BMW danas nije ono što je nekada bio.
To jednim dijelom, odnosno na neki način i jest razumljivo, jer svijet automobila nemilo i ubrzano korača prema „naprijed“, pa bi bilo izuzetno glupo i neprofitabilno stajati na mjestu. Ali s druge strane ipak ostaje određena količina nezadovoljstva kada ovakvi konceptni automobili s ogromnim „bubrezima“ najavljuju „novi dizajnerski jezik“ i tome slične floskule.
I to samo zato što su već u svojoj bazi jednostavno nakaradni.

G. Adrian van Hooydonk se itekako potrudio obraniti sve ono što je Internetska publika inicijalno zamjerala ovom konceptnom automobilu.
I u sklopu te je obrane g. Hooydonk rekao i ovo:
„ Riječ je o sportskom Coupéu koji po definiciji mora imati vrlo izražen dizajn.
Dizajn koji je na ovom primjeru vidljiv iz svih kuteva automobila, a ne samo sprijeda. Zbog svega toga na njemu nema toliko puno linija i detalja u smislu dizajnerskih elemenata, pa samim time nije riječ o kompleksnom dizajnu.
I u tome zapravo leži poanta, jer takav dizajnerski izričaj želimo primijeniti na svim našim automobilima, odnosno želimo imati manje elemenata. Jer tada svaki iskorišteni element ima veću ulogu u globalu“.

Hm… Nije li ovom zadnjom rečenicom striček Adrian opisao osnovni postulat i praktičnu definiciju karikature?
Nekako se čini da jest, a da toga nije niti bio svjestan.
A da stvar bude bolja, time je bio u pravu.
Jer Concept 4 svojim prednjim dijelom nalikuje na nekakvo radioaktivno prase. Ili pak na Grahama Chapmana kao „čovjeka s ogromnim zubima“ iz epizode „Kako ne biti viđen“ koju potpisuju legendarni Pythonovci.
Da kojim slučajem nije poznato ime i prezime dizajnera koji je ovaj konceptni automobil nacrtao, netko bi bez problema mogao pretpostaviti kako se Bane (onaj negativac iz Batmana) zaposlio u BMW-u.
Jer „bubrezi“ već na ovom konceptnom automobilu doista izgledaju nakaradno i pretjerano.

Naravno da Concept 4 nije jedini automobil koji pati od ovakvih problema, jer BMW iz nekog nepoznatog razloga iz godine u godinu pretjeruje s ovakvim „brendiranim“ detaljima. Ali oko toga očito nitko ne brine baš previše, jer se usprkos smiješnim reakcijama i žestokim kritikama g. Đukec odlučio potruditi da serija 3 i 4 izgledaju upravo kao što je Concept 4 najavio.
I ne samo to, već u današnje vrijeme niti „M“ oznaka na pojedinim modelima nikada nema dovoljno, te ih na pojedinim modelima možemo izbrojati i tridesetak. „Bubrezi“ iz godine u godinu sve više rastu, a u posljednje vrijeme i samih znakova na automobilima ima previše, za što je očit primjer BMW X2. Pogonski kotači također mijenjaju stranu i ulogu, a onda je tu i sva sila modela koji svojim dizajnom više nalikuju na neki automobil kakav bi potpisala KIA.
I onda se uza sve to skupa u BMW-u opako trude svima objasniti da je riječ o BMW-u, a ne nekom drugom proizvođaču automobila, a to pak nikome nije potrebno iako u BMW-u očito ne misle tako.
Stoga se na kraju cijele ove priče vrijedi vratiti na početak, te u cijelosti napisati molitvu koja je zbog svega ovog za nas u posljednje vrijeme aktualna:
“Bangle naš koji jesi tamo negdje,
Vrati se u BMW,
Učini po svom,
Kako na trenutnom poslu, tako i u BMW-u.
Trojku i peticu obnovi nam danas,
I otpusti dizajnere loše,
Kako bismo svi ponovno bili sretni.
I ne nacrtaj neku pošast,
Nego izbavi nas od budućih dizajnerskih katastrofa.
Točka”
