Automobili o kojima više nitko ne priča: Volkswagen Golf Rallye
S obzirom na to da je Golf GTI i dan-danas jedna od najpoznatijih i najprodavanijih gradskih jurilica, eto nam dokaza da nije baš svaki Golf na tržištu prihvaćen kao nešto posebno i zanimljivo. Jer o ovom Golfu u današnje vrijeme doista više nitko živ ne priča…
Iako „jedinica“ GTI definitivno nije prvi poremećeni gradski kompakt, Volkswagen je tu titulu preuzeo bez puno priče. I za mnoge je to jednostavno tako, što god drugi o tome pričali. Jer u sklopu tog automobila nije stvoreno samo brzo i agilno gradsko čudovište, već je Golf GTI prve generacije ispao najkvalitetnijim i najupotrebljivijim gradskim čudovištem. A to nije mala stvar kada se u sklopu jednadžbe navede vrijeme u kojem je prva generacija Golfa GTI stigla na tržište.
Zato nikoga ne treba čuditi da se priča o ovoj verziji Golfa pretočila u drugu generaciju. A potom opstala i nastavila fascinirati sve do današnjih dana.
No u svemu tome ipak je postojao jedan Golf o kojem danas više nitko živ ne priča.
Godina je 1989. Volkswagen s Golfom GTI u sklopu Rally-natjecanja unutar Grupe A bilježi zanimljive nastupe i svako malo pobjeđuje unutar konkurencije. A cestovna se verzija Golfa „dvojke“ s tom oznakom (i dalje) odlično prodaje. Stoga se u Volkswagenu odlučuju proizvesti homologirani specijal u obliku Golfa Rallye i na tržište ga plasirati po cijeni od tadašnjih 50,000 Maraka. Odnosno otprilike dvaput skuplje od bilo koje druge izvedenice Golfa GTI.
Hm…
Za tu je cijenu kupcima u ruke stigao Golf koji nije bio GTI. Bio je to Golf koji nije izgledao kao što izgleda GTI. A sa svojih 160 konja iz 1,8 litrenog motora s „G-laderom“ nije ni išao kao Golf, već je sve vezano uz taj automobil ispalo na sedamnaestu potenciju.
Volkswagen Golf Rally je izuzev četvrtastih farova i redizajnirane maske s boka dobio ispravnu recepturu brzog automobil iz osamdesetih. Odnosno u prijevodu, dobio je proširene bokove zbog kojih je djelovao opakije i napuhnuto na onaj ispravan način. Pogonski kotači dobili su „Synchro“ pogon, pa su inicijalno mnogi ovaj Golf uspoređivali s Deltom Integrale kojoj tih godina i dalje nitko nije uspio konkurirati kako treba. Nekima su zbog tih proširenih bokova na um padale i usporedbe s BMW-om M3 E30. Ali Volkswagen s ovim automobilom nije stvorio kopiju Delte i „kockice“ M3, već jedan totalno originalni Golf kakav se od tada do danas više nikada nije ponovio.
I ako već ni zbog čega drugog, onda je već zato apsolutno poseban i zanimljiv.
Tijekom vrlo kratkog vremena, odnosno unutar samo dvije godine, Volkswagen je zbog homologacijskih pravila i pravilnika vezanih uz natjecanje unutar Grupe A proizveo seriju od 5,071 primjeraka ovog Golfa. Jer okruglih 5,000 primjeraka bilo je potrebno proizvesti radi homologacijskih pravila, dok je ostatak primjeraka jednostavno popunilo dodatnih par dana proizvodnje na Volkswagenovoj proizvodnoj liniji tvornice u Belgiji.
No na kraju balade je cijela ta homologacijska priča ispala nepotrebnom, jer je već pri inicijalnim testiranjima ustanovljeno kako Golf Rally niti približno nije u stanju konkurirati Lanciji Delti HF Integrale. A niti bilo kojem drugom natjecateljskom bolidu unutar tadašnje Grupe A. I zato je u biti ovo jedan od „onih“ automobila koji su usprkos inicijalnoj namjeni i ideji od svega toga završili milijun kilometara daleko.
Dakle, s obzirom na to da u svijetu Rally-natjecanja ovaj Golf nije mogao konkurirati nikome, cijela se priča prebacila u domenu cestovne upotrebe. Ali u toj je domeni ovaj Golf ispao pretjerano skupim automobilom i tek su si malobrojni fanovi marke, modela i GTI-kulta mogli priuštiti sjesti za volan ovog automobila.
Inicijalno je Golf Rallye trebao biti ponuđen i Amerima, ali kako je Volkswagen u SAD-u slovio kao proizvođač jeftinih automobila, cijena za Golf Rallye jednostavno nije bila prihvatljiva. I zato se (između ostalog) ovaj suludi prošireni golf nikada nije našao na američkom i kanadskom tržištu.
Time je zapravo stvoren Golf koji s jedne strane nije uspio kao natjecateljski automobil, dok s one druge strane nije baš uspio niti kao cestovni homologacijski specijal. Uz to vrijedi spomenuti i mali milijun problema s „G-laderom“, a na kraju krajeva ne treba zanemariti niti 8,7 sekundi koliko je bilo potrebno do stotinu kilometara na sat ovom Golfu bilo potrebno da ubrza.
No usprkos tome vrijedi reći kako je u moru generike i dosade ovo jedan od onih totalno atipičnih automobila s kojima je Volkswagen nekada davno izašao na tržište. Pa ako već ni zbog čega drugog, onda nam svima zato može biti žao da je Golf Rallye postao automobilom o kojem nitko ne priča.
I ne samo to, već su tek malobrojni za njega zapravo čuli.