Automobili o kojima više nitko ne priča: Citroën GS
U moru današnjeg redefiniranja poznatog i pretvaranja mediokriteta u nešto zanimljivo i posebno, Citroën je sedamdesetih proizveo jedan od svojih najuspješnijih automobila svih vremena.
No nažalost je i ovaj čudnovati Francuz do danas već skoro potpuno pao u zaborav…
Citroën GS
“Veliki” Citroënovi modeli oduvijek su plijenili pozornost medija i tržište svojim čudnovatim i genijalnim dizajnima. Ali i s revolucionarnim komadićima tehnologije koji su zajedno s hrpetinom čudnovatih upakiranih u modele DS, CX, XM i C6.
No oni manji Citroëni poput modela BX i GS nekako su u današnje vrijeme uspjeli otići toliko ispod radara da je to nevjerojatno. A nisu trebali. Pogotovo ako je riječ o modelu GS koji je svojevremeno sada već davne 1971. godine pred očima i nosom konkurenata pokupio prestižnu titulu za automobil godine.
Citroën je s ovim modelom donio udobnost i tehnologiju s kojom je raspolagao model DS. Ali za frakciju cijene s kojom je “Božica” godinama prije (ali dijelom i za vrijeme GS-ove ere) dolazila na tržište.
G. Robert Opron je kao glavni dizajner odradio savršen posao, pa je Citroën GS pozornost tehno-frikova plijenio i sa (za to vrijeme) rekordnim koeficijentom otpora zraka od samo 0,318. A hidro-pneumatski sustav ovjesa osiguravao je savršenu udobnost u bilo kojem režimu vožnje i na bilo kakvoj prometnici.
Od inicijalne ideje, preko čak dva gotova koncepta, razrada ovog modela trajala je čak 14 godina. Jer Citroën ništa nije htio prepustiti slučaju te je s modelom GS stremio na sam vrh automobila unutar segmenta obiteljskih automobila. Prvi je konceptni Citroën kao preteča modelu GS bio nazvan C10. I bio je uobličen u nešto nalik kombinaciji buhtle i banane. Naravno da takav automobil nitko izuzev proizvođača hrenovki ne bi nikada htio gledati u svom dvorištu, pa se 1963. godine poradilo na još jednom konceptu koji je razradom prešao u finalnu formu s kojom se na tržištu pojavio model GS. Riječ je o konceptu nazvanom “Project F” koji je izuzev naziva poput nekog akcijskog filma C-produkcije bio izuzetno nalik gotovom modelu spremnom za izlazak na tržište.
Po izlasku modela na tržište, velik se broj novinara i publikacija prema GS-u osvrnuo na izuzetno pozitivan način. Ali bilo je i onih koji u svojim istupima u medijima nisu bili baš toliko blagi. Tako je u broju časopisa “CAR” iz ožujka 1971. automobilski novinar L.J.K. Setright primijetio da će “s dolaskom GS-a automobilska industrija morati ponovno procijeniti svoju ponudu”, vidjevši ono što je opisao kao “čudnovati nalet prema moru osrednjosti”. Pa iako su prodajni rezultati za GS s brojkama od skoro 2 milijuna govorili za sebe, treba se složiti i s ovim razmišljanjem. Jer Citroën s ovim modelom nije proizveo novi DS, već se priklonio kompromisima, ne bi li zadržao svoj status čudnovatog proizvođača genijalnih i tehnološki naprednih automobila.
Sa svojih 54 konja u slabijoj, odnosno 66 konja u jačoj verziji GS nije bio jurilica. Ali je svejedno postizao brzine od nekih 160 kilometara na sat. Tj. sasvim dovoljno da bi i na autocesti ovaj model pronašao svoje mjesto. Zbog svih je tih pozitivnih strana ovog pomalo čudnovatog automobila proizvodnja potrajala čak 16 godina. I tijekom tog je vremena GS evoluirao u model GSA. Pa ako već ne po brzini i performansama, onda zbog dugovječnosti, savršene praktičnosti, trajnosti i udobnosti ovaj automobil nije trebao pasti u zaborav. Isto kao ni njegov nasljednik u obliku modela BX.
Ali to je već jedna sasvim druga priča…