Automobili.hr
Automobili.hr
1klik logo
  • Najnovije
  • Najčitanije
Piše Ivan IGloo Gluhak 15.02.2023

Automobili o kojima više nitko ne priča: Citroën GS

U moru današnjeg redefiniranja poznatog i pretvaranja mediokriteta u nešto zanimljivo i posebno, Citroën je sedamdesetih proizveo jedan od svojih najuspješnijih automobila svih vremena.
No nažalost je i ovaj čudnovati Francuz do danas već skoro potpuno pao u zaborav…

Citroën GS kao oličenje genijalne praktičnosti.
Foto: Mad4Wheels

Citroën GS
“Veliki” Citroënovi modeli oduvijek su plijenili pozornost medija i tržište svojim čudnovatim i genijalnim dizajnima. Ali i s revolucionarnim komadićima tehnologije koji su zajedno s hrpetinom čudnovatih upakiranih u modele DS, CX, XM i C6.
No oni manji Citroëni poput modela BX i GS nekako su u današnje vrijeme uspjeli otići toliko ispod radara da je to nevjerojatno. A nisu trebali. Pogotovo ako je riječ o modelu GS koji je svojevremeno sada već davne 1971. godine pred očima i nosom konkurenata pokupio prestižnu titulu za automobil godine.

“Break” verzija bila je ona karavanska.
Foto: Mad4Wheels

Citroën je s ovim modelom donio udobnost i tehnologiju s kojom je raspolagao model DS. Ali za frakciju cijene s kojom je “Božica” godinama prije (ali dijelom i za vrijeme GS-ove ere) dolazila na tržište.
G. Robert Opron je kao glavni dizajner odradio savršen posao, pa je Citroën GS pozornost tehno-frikova plijenio i sa (za to vrijeme) rekordnim koeficijentom otpora zraka od samo 0,318. A hidro-pneumatski sustav ovjesa osiguravao je savršenu udobnost u bilo kojem režimu vožnje i na bilo kakvoj prometnici.

Niska i aerodinamična silueta iz sedamdesetih…
Foto: Mad4Wheels

Od inicijalne ideje, preko čak dva gotova koncepta, razrada ovog modela trajala je čak 14 godina. Jer Citroën ništa nije htio prepustiti slučaju te je s modelom GS stremio na sam vrh automobila unutar segmenta obiteljskih automobila. Prvi je konceptni Citroën kao preteča modelu GS bio nazvan C10. I bio je uobličen u nešto nalik kombinaciji buhtle i banane. Naravno da takav automobil nitko izuzev proizvođača hrenovki ne bi nikada htio gledati u svom dvorištu, pa se 1963. godine poradilo na još jednom konceptu koji je razradom prešao u finalnu formu s kojom se na tržištu pojavio model GS. Riječ je o konceptu nazvanom “Project F” koji je izuzev naziva poput nekog akcijskog filma C-produkcije bio izuzetno nalik gotovom modelu spremnom za izlazak na tržište.

U ovaj je udoban interijer stalo svega i svačega.
Foto: Mad4Wheels

Po izlasku modela na tržište, velik se broj novinara i publikacija prema GS-u osvrnuo na izuzetno pozitivan način. Ali bilo je i onih koji u svojim istupima u medijima nisu bili baš toliko blagi. Tako je u broju časopisa “CAR” iz ožujka 1971. automobilski novinar L.J.K. Setright primijetio da će “s dolaskom GS-a automobilska industrija morati ponovno procijeniti svoju ponudu”, vidjevši ono što je opisao kao “čudnovati nalet prema moru osrednjosti”. Pa iako su prodajni rezultati za GS s brojkama od skoro 2 milijuna govorili za sebe, treba se složiti i s ovim razmišljanjem. Jer Citroën s ovim modelom nije proizveo novi DS, već se priklonio kompromisima, ne bi li zadržao svoj status čudnovatog proizvođača genijalnih i tehnološki naprednih automobila.

Da… Citroën GS bilo je moguće voziti i ovako.
Foto: Mad4Wheels

Sa svojih 54 konja u slabijoj, odnosno 66 konja u jačoj verziji GS nije bio jurilica. Ali je svejedno postizao brzine od nekih 160 kilometara na sat. Tj. sasvim dovoljno da bi i na autocesti ovaj model pronašao svoje mjesto. Zbog svih je tih pozitivnih strana ovog pomalo čudnovatog automobila proizvodnja potrajala čak 16 godina. I tijekom tog je vremena GS evoluirao u model GSA. Pa ako već ne po brzini i performansama, onda zbog dugovječnosti, savršene praktičnosti, trajnosti i udobnosti ovaj automobil nije trebao pasti u zaborav. Isto kao ni njegov nasljednik u obliku modela BX.

Ali to je već jedna sasvim druga priča…

Citroën GS je stvarno genijalan automobil.
Foto: Mad4Wheels

Podijeli s frendovima!

Ivan IGloo Gluhak
Ivan IGloo Gluhak
Dizajner, fotograf, tekstopisac i ovisnik o svijetu automobila od svoje treće godine života. Ponekad ljut, ponekad tvrdoglav, ali uvijek bez dlake na jeziku.
Pročitaj moje druge članke

*Svi tekstovi odražavaju osobne stavove autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala.


Najčitanije

Piše: Matija Kovačić

Mala škola mehanike: Ručni vs automatski mjenjač

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Ovo su najružniji super-automobili posljednjih godina

Piše: Niko Poznat

VIDEO: Znate li koliki je gubitak konja na automobilu starom 20 godina?

Piše: Matija Kovačić

Škola mehanike – skraćivanje omjera mjenjača

ADRIATIC Osiguranje

Najnovije vijesti

Piše: Ivan IGloo Gluhak

10 najnepotrebnijih dodataka za automobil

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Kontrolirajte ulje redovito kako bi produljili vijek motora

Piše: Ivan IGloo Gluhak

Upoznajte najpraktičniji brzi Nissan svih vremena

Piše: Vanja Mirosavljević

Kako ostati budan tijekom vožnje?

Piše: Ivan IGloo Gluhak

ISTRAŽIVANJE POKAZALO: Najgori vozači voze njemačke automobile!

Piše: Kosjenka Capuder Bikić

Tko je tko u ovogodišnjoj Formuli 1!?


  • Oglašavanje
  • Uvjeti korištenja
  • Kontakt
  • Cookie policy
Automobili.hr © 2023. 4KA Media Group d.o.o. Sva prava pridržana