Automobili o kojima više nitko ne priča: Chevrolet Corvette C5
Kada pogledamo Corvette kao automobil s apsolutno najdužim stažem na tržištu, stvarno je nejasno zašto na spomen pete generacije ovog sportskog automobila spominjemo automobil o kojem više nitko ne priča. Doduše, vrijedi spomenuti onu „vječnu“ problematiku s ventilima koji su tu i tamo upadali u cilindre, ali možda razlozi ipak dobrim dijelom stoje u tome što je Corvette američki automobil. Jer Ameri u Europi jednostavno nemaju „prolaz“.
Kada bi vas netko na kavi priupitao koji je najdugovječniji model automobila na tržištu, vjerojatno biste naveli Porsche 911. Jer 911-ica svoj staž bilježi još tamo negdje u 1963. godinu te svojom tvrdoglavošću i dan-danas privlači srca, poglede i novčanike. Ali ako biste u tom smislu naveli 911-icu, bili biste u krivu. Jer prva Corvette svoje premijerno pojavljivanje na tržištu bilježi čak 10 godina prije nego što se Porsche 911 pojavio u kuloarima svijeta automobila.
Uglavnom, zbog ove informacije možda nećete biti najpopularnija osoba pred suprotnim spolom i na tulumima ćete vjerojatno plesati sami.
Ali nema veze – i Billy Idol je svojevremeno plesao sam sa sobom, pa pogledajmo kuda ga je to dovelo…
Dakle Chevrolet Corvette… Sportski automobil s najdužim stažem koji je svijet automobila ikada vidio. Sveamerička ikona i savršen lijek za mikropeniju, krizu srednjih godina i erektilnu disfunkciju kod Amerikanaca. Automobil koji svojom karoserijom podsjeća na neku isplastičarenu starletu koju više nitko ne želi gledati niti na fotografijama te automobil koji je u slučaju kiše ili bilo kakve vlage na cesti zbog njegovog pretpotopnog ovjesa najbolje ostaviti u garaži.
Ali peta generacija Corvette od oba takva opisa odlazi milijun svjetlosnih godina daleko. I zato je u biti čudno da C5 kao generacija predstavlja najmanje popularnu Corvette svih vremena – posebice ako se pita ekipu s ove strane bare.
Chevrolet Corvette C5 svoju je inauguraciju obavila 1997. godine. I tim je inicijalnim pojavljivanjem na tržištu otpočela saga u trajanju od punih 7 godina pokazivanja i dokazivanja vlastite sposobnosti u sklopu konkurencije koju mahom čine slavna prezimena i tvrtke sa stoljetnom tradicijom u domeni proizvodnje sportskih automobila. Dakle, Corvette C5 kao lik u manduri sa šiltericom na glavi i pivom u ruci stajala je na tulumu u društvu magistara i doktora u dizajnerskim odjelima i satovima od 100,000 Eura na rukama. Tako bi se otprilike moglo opisati društvo u kojem se Corvette C5 trebala izboriti za svoje mjesto pod suncem.
Tijekom svog staža na tržištu, Corvette C5 na tržištu se borila s Porscheom 911, Ferrarijem F355, Hondom NSX i tome sličnim tradicionalistički-orijentiranim tehno-čudovištima iz Europe i Japana. No usprkos tome je upravo Corvette svako malo briljirala na testovima održavanim u stvarnom svijetu. A onda je netko u Bowling Greenu odlučio borbu preseliti s ceste na stazu.
Jer „utrkuj se u nedjelju i prodaj u ponedjeljak“ je kao filozofija i dan-danas prisutna u kuloarima auto-industrije, pa se pokretanje jedne velike i službene trkaće priče s Corvette C5 učinilo kao dobra ideja.
Iako se Corvette na utrkama natječe praktički od prvog dana svog postojanja, na bojnom polju s ove strane bare cijela ta priča o trkaćim primjercima raznih generacija Corvette nije baš okrunjena zlatom i draguljima. Većinom su uspjesi za Corvette bili aktualni u Americi, gdje je svaka od generacija imala neku svoju natjecateljsku verziju za čijim su volanom slavni američki vozači bilježili svoje pobjede. Ali izvan granica SAD-a ovaj američki sportski automobil nitko nije ostvarivao neke pretjerano bitne uspjehe. Zato su glavešine iz FIA-e najvjerojatnije popadale od smijeha sa svojih udobnih stolica na pod kada su 2001. godine zaprimile službenu prijavu za Corvette C5-R na utrci 24 sata Le Mansa.
Kada se Corvette C5-R pojavila na startu te legendarne utrke, iza sebe je zajedno s Pratt & Miller timom imala mali milijun pobjeda na utrkama koje između ostalog uključuju i 12 sati Sebringa i 24 sata Daytone. Taj je nastup na 24 sata Le Mansa 2001. godine završio pobjedom i pretvorio se u niz pobjeda tijekom kojih je Corvette C5-R dominirala unutar svoje klase. A onda je Corvette odjednom kao sportski automobil za cestovnu upotrebu dobila krila…
Od 1997. do 2004. godine kada je Corvette C5 sišla s proizvodnih traka u Bowling Greenu, prodano je skoro četvrt milijuna primjeraka. Svako malo se u ponudi našla neka limitirana ili posebna verzija koja je upotpunjavala ponudu i priču o Corvette držala aktualnom.
S druge strane su se periodički događale dorade na planu tehnologije koja je u sklopu ovog automobila ispala na zavidnom nivou, ali i revizije na pojedinim dijelovima i komponentama. Na kraju je i Z06 je kao najjača verzija Corvette na tržište stigla s posebnom karoserijom i s više od 400 konja pod haubom, što je pak u stvarnom svijetu i daleko od papira osiguralo performanse dostojne bilo kojeg sportskog automobila iz tog vremena. I još je na kraju krajeva riječ o posljednjem automobilu koji je uz Lotus Esprit na svom prednjem dijelu nosio vječni i nikada prežaljeni modni detalj u obliku „Pop-Up“ farova.
Danas je za Corvette aktualna osma generacija. I Corvette više nije GT-automobil, već je prešla u domenu super-automobila kako je to prije nekoliko desetljeća zamišljao vječni genijalac pod imenom Zora Arkus-Duntov. Samim time je evolucija za ovaj američki sportski automobil otišla u ispravnom smjeru i Corvette još uvijek pronalazi načina fascinirati mnoge – baš kao što je to radila tijekom posljednjih (skoro) 70 godina.
Svaka je generacija Corvette na tržište donijela nešto posebno. Ali niti jedna generacija Corvette nije prešla granicu od starlete do Nobelovke, odnosno od relativne neupotrebljivosti do realne upravljivosti, što za petu generaciju definitivno jest slučaj. Jer upravo je Corvette C5 u more ljepote, tehnologije i karaktera donijela upotrebljivost zajedno s pravim vozačkim guštom. I to po zavojima, a ne samo po ravnim rutama neke američke pustopoljine kroz koju iz ovog ili onog razloga prolazi cesta.
Stoga s jedne strane čudi da se baš Corvette C5 nalazi među automobilima o kojima više nitko ne priča. Ali onda opet vrijedi shvatiti kako se na kraju krajeva ipak radi o američkom automobilu. I kao Amer koji se našao na globalnom planu u ovim našim krajevima s ove strane bare Corvette jednostavno ne može pokazati svoju pravu vrijednost na tržištu zainteresiranom za neke druge automobile i njihove proizvođače.
Šteta, zar ne?!