15 sportskih automobila u najosnovnijoj izvedbi
Plastični branici bez laka, čelični kotači i halogene žarulje na baznim verzijama današnjih sporstkih i super-automobila.
Eto kako bi to izgledalo u najosnovnijoj izvedbi. Odnosno, kada bi sportski automobili današnjice na tržište doista stizali bez opreme.
U današnje vrijeme stvari unutar domene svijeta automobila često izgledaju glupo. Pogotovo kada nas proizvođači automobila sve zajedno bombardiraju s raznoraznim „akcijama“ i „dodatnim pogodnostima“ za kupnju sasvim prosječnog automobila. I time uporno pokušavaju ispasti boljim ili posebnijim od konkurencije, te time pridobiti još pokojeg kupca.
Razlozi tome prvenstveno leže u cijenama koje su iz godine u godinu sve veće, dok automobili realno gledano u proizvodnji koštaju sve manje, te se kupci koji znaju što žele zbog toga često osjećaju pomalo zbunjeno.
Primjera za takav stav ima popriličan broj. No kako vam sad ne bih trošio dragocjeno vrijeme uz kavu s hrpetinom informacija oko nečeg već nadaleko poznatog, spomenut ću samo jedan od primjera koji me tijekom posljednjih godina često bodu u oči.
Kada bi se postavilo pitanje „koji je najpoznatiji automobil na našim prostorima“, vjerujem da bi barem 90% ljudi istog časa zaustilo „Golf“. I to s punim pravom, jer taj Volkswagenov model u našim krajevima doista jest prisutan kao nigdje drugdje na svijetu.
Golf su vozili pripadnici Policije, vatrogasaca i saniteta. Isti je za mnoge utjelovljenje službenog automobila i unutar civilnog sektora. A na onoj „alternativnoj“ sceni koja podrazumijeva tuning i styling, ovaj je Volkswagenov model za mnoge ni manje ni više nego predmet obožavanja.
Tijekom godina i generacija, Volkswagen je svoj najpopularniji model svako toliko uljepšavao, dograđivao i poboljšavao u svim segmentima. Na poljima brzine, ekonomičnosti, voznih svojstava, preko ergonomije i sigurnosnih sustava, pa sve do onih koja podrazumijevaju kvalitetu izrade i tom sličnih stvari.
Naravno da je samim time iz generacije u generaciju rasla i cijena, pa u današnje vrijeme već bazni Golf za mnoge potencijalne kupce u našim krajevima ispada jednostavno nedostižnim automobilom.
Dakle ovako navedeno, Golf doista ispada kao jedan od onih automobila koji su svojim postojanjem i tradicijom jednostavno nositelji instantne prepoznatljivosti neke tvrtke. Stoga me dobrim dijelom čudi da se u sklopu posljednjih generacija tog modela našlo nešto izvučeno s polica iz prošlog stoljeća.
A to nešto je kruta stražnja osovina.
Iako nisam mehaničar, niti potpadam u skupinu onih koji svoje znanje o automobilima mogu ukrasiti s hrpetinom intrigantnih naziva pojedinih dijelova automobila, s druge strane znam čemu što služi. I kako koji dio automobila razvojno danas izgleda.
Uglavnom, teško bi bilo podvaliti mi priču koju je Volkswagen ispričao po izlasku Golfa „sedmice“, gdje je kruta stražnja osovina ispala boljom opcijom od Multi-link ovjesa. Jer takvog što ne samo da nema nikakvog smisla, već i onima koji o automobilima nešto znaju jednostavno vrijeđa inteligenciju.
Za one koji nemaju pojma o čemu pričam u ovom dijelu teksta, recimo to ovako: kruta stražnja osovina u vožnji i preko prelaska neke neravnine funkcionira kao fiksna poveznica dva kotača, te tako postavljen ovjes više opterećuje amortizere i dotične se neravnine i udubine jače osjećaju na šasiji.
Samim time automobil u nekim ekstremnijim situacijama djeluje nestabilno u usporedbi s Multi-link ovjesom koji preko podvozja ne spaja dva kotača na suprotnim stranama automobila, već ih u sklopu tako postavljenog sustava ovjesa na nekoliko mjesta spaja sa šasijom.
Time je upravljivost neusporedivo bolja i puno su manje šanse da ćete takav automobil razbiti na glup način, tj. ako ne pretjerujete bez potrebe.
Dakle priča oko stražnje osovine na Golfu je isprazna poput svjedočanstva bivšeg premijera na sudu, te sama po sebi zapravo tek pokušava kamuflirati uštedu koja je na Golfu sedme generacije itekako prisutna u sklopu pojedinih komponenata.
S opremom na automobilima je manje-više ista stvar. Jer u današnje vrijeme automobili samo u reklamama dolaze u za kupce željenom stanju, dok su u realnosti stvari često podložne kompromisima. I tu se marketing svako malo pokaže poput klinca iz razreda koji laže i mulja, ne bi li dobio… Hm… Bolje da se cenzuriram.
Realno gledano, da bi čovjek danas imao sasvim običan novi automobil srednje klase, potrebno je preko stotinu tisuća kuna. No da bi dotični čovjek uživao u svemu onome što nudi popis opreme za dotični automobil, cijena bez problema skače za duplo. Jer “automobil na slici ne odgovara nužno onom u salonu”.
I to je već postala uvriježena praksa s kojom proizvođači automobila kroz marketing muljaju i lažu svoje potencijalne kupce.
No izuzev apsolutno krivog moralnog aspektaa te priče samim time ispada kako je oprema pojedinih automobila uvelike vrjednija od samog automobila na koji je montirana. A to je pak vrlo zanimljivo, zar ne?!
Realno gledano, danas je velik broj novih automobila na našim cestama moguće svrstati u krajnost, jer je skoro svakodnevna pojava vidjeti ili neku osakaćenu verziju pojedinog modela srednje klase i bogato opremljen automobil neke od viših klasa koji stoji u „traci do“.
Samim time je onda moguće i zaključiti kako ljudi popise opreme više i ne čitaju, već kupnju svojih novih automobila baziraju na „sve ili ništa“ filozofiji, gdje zapravo sami proizvođači automobila kroz neku „akciju“ ponekad čine razliku.
No jeste li se ikada zapitali što bi bilo kada bi svaki sportski automobil na ovom svijetu bilo moguće kupiti u svojoj „baznoj“ izvedenici?
Odnosno, kako bi takvi automobili zgledali i čime bi plijenili pažnju kupaca, te kolika bi im bila cijena.
Vjerojatno se kao ni ja niste zapitali kako bi npr. Audi R8 ili BMW M4 izgledali s neuglednim plastičnim branicima, visoki poput koza, te s kotačima proizvedenim u ljevaonici čelika. No jedan se mladi dizajner zapitao upravo to, te je na svom blogu ponudio pokoje vizualno rješenje kojime na neki način pojašnjava razlike između normalnih i sportskih, odnosno super-automobila.
Moram priznati da mi je rezultatno stanje vezano uz pojedine modele jednostavno presmiješno. I stvarno ne znam koja bi me bolest trebala napasti da uopće razmišljam o kupnji takvog jednog automobila. Ali s one druge strane ideja apsolutno ima smisla i jednostavno mi je razvukla osmijeh na lice.
Pa eto… Ako ste se ikad zapitali ima li Chevrolet Corvette djeljivu stražnju klupu, kako bi npr. izgledao Porsche 911 s čeličnim felgama ili vam je nekada palo napamet koliko elegantno i kompletno Jaguar F-Type djeluje bez laka na branicima i retrovizorima, eto vam odgovora. Jer jedan mladi dizajner pod nadimkom X-Tomi već godinama na svom blogu objavljuje “fotošopirane” uratke među kojima se nalaze i “bazne” izvedenice pojedinih modela.
Naravno da fotografije i realnost nemaju veze jedno s drugim, ali većina uradaka ovog mladog i prespektivnog Photoshop-majstora izgleda poprilično stvarno. I što je najbolje od svega, neke od nas vječnih nostalgičara vraća u vremena kada su automobili bez doplate na tržište dolazili s crnim branicima i glupavim kotačima.
Pa ako već ni zbog čega drugog, onda vjerujem da ćete se zbog ovako „dorađenih“ fotografija itekako nasmijati uz kavu.