Astoni iz miješanog braka
Korištenjem riječi Aston Martin i Zagato u jednoj rečenici, znamo da se radi o jednima od najboljih produkta kreativnosti koje je autoindustrija ikad proizvela.
Od 1960. godine Aston Martin i Zagato se povremeno udružuju te pružaju uvid kako čovjek može stvoriti raskošno umjetničko djelo na četiri kotača. Bez obzira da je stvoreno od ugljičnih vlakana, aluminija ili bilo kojeg drugog materijala kojima se mogu oblikovati karoserije sportskog automobila. U nastavku donosimo automobile koji su nastali iz ove englesko-talijanske romanse.
Njihova suradnja je započeta u obliku DB4 GT modela 1960. godine. U to vrijeme, utrkivao se zajedno s Ferrarijem 250 GT i Jaguarom E-Type, iako s ograničenim uspjehom. Njegovo stvarno postignuće došlo je u obliku bezvremenskih zaobljenih linija, ostavljajući ga široko cijenjenim kao jednim od najljepših automobila ikada napravljenim. Iznenađujuće, Aston Martin je imao poprilično problema s prodajom limitiranih 25 automobila. Ljudi možda nisu odmah na prvu prepoznali pravu ljepotu i trud koji je uložen u te automobile. Motor je tijekom njegove trkaće povijesti puno puta izmijenjen, ali Zagato je uglavnom nudio 3,7-litreni aluminijski, 6-cilindrični motor koji mu je omogućavao 314 KS i maksimalnu brzinu od 246 km/h. Prvobitno je izgrađeno 19 primjeraka, a kasnije su završili i preostalih 6 primjeraka za kupce koji su znali što znači Zagatov originalni dizajn.
Nakon toga, prošla su dva desetljeća prije nego su se Aston Martin i Zagato ponovno udružili. Do 1980. godine puno toga se promijenilo, a pogotovo dizajnerske smjernice i filozofija. Aston Martin je ostavio klasične linije dizajna ranije DB serije iza sebe te je dao priliku mišićavim oblicima V8 modela. Istovremeno, Zagato se okrenuo više oštrom, kockastom dizajnu. Kad su se ta dva svijeta spojila, rezultat je bio miljama daleko od prvog DB4. Novopečeni V8 Vantage i Volante Zagato raspolagao je s 430 KS iz 5,3-litrenog V8 motora i čudnovatim dizajnom. U potpunosti je bio sastavljen od aluminija te je mogao postići 300 km/h bez većih problema. Coupe verzija je napravljena u 52 komada, dok je kabrio verzija Volante u 37 komada.
Drugi par desetljeća je opet proletio, a ovaj put je na red došao model DB7. Ovaj model se već hvalio s V12 6,0-litrenim motorom, kojeg tvrtka i danas koristi. Do stotke ovaj model leti za 4,9 sekundi i postiže krajnjih 299 km/h. Zagato mu je pružio određene kozmetičke promjene, najviše kraćim međuosovinskim razmakom. Svih 99 primjeraka je rasprodano brzinom svjetlosti, dok je jedan posebno proizveden za muzej Aston Martina. Kasnije, u razdoblju između 2003. i 2004. godine proizvodio se kabrio DB AR1, limitirana verzija za tržište SAD-a. AR1 kratica označava American Roadster 1.
2009. godine predstavljen je koncept V12 Zagato, a dvije godine kasnije krenuo je u proizvodnju. Baziran je na modelu Vantage te označava 50 godina partnerstva od prvog Aston Martina DB4 GT Zagato. Pokrenut je 6,0-litrenim V12 motorom s 510 KS i 570 Nm okretnog momenta. Dizajniran je u Aston Martinovom dizajnerskom studiju u Gaydonu, a razvoj šasije je pratio Chris Porrit koji je radio i na One-77 projektu. Novi dizajn karakterizirala je ručno rađena aluminijska karoserija sa sličnim prednjim krajem kao na običnom Vantage modelu te s izmijenjena linija krova i stražnjeg kraja. Aston je proizveo 150 limitiranih primjeraka u Gaydonu, a cijena mu se kretala oko 2, 900 000 kuna. Dva V12 Zagata su se natjecala na 24 sata Nürburgring-a. Nazvani su “Zig” (zeleni auto) i “Zag” (crveni auto) te su u svojoj klasi završili na 5. i 6. mjestu.
A tek interijer…
Nakon ovakvog savršenog modela, Aston Martin je 2013. godine slavio svoju stogodišnjicu postojanja. Kao znak pažnje, njegov dugogodišnji partner Zagato napravio je dva jedinstvena primjerka. Kreirao je coupe baziran na već prekrasnom DBS modelu koji je napravljen za mladog japanskog poduzetnika. Najviše ga ističe “double-bubble” krov. Zatim je kreiran kabriolet temeljen na DB9 modelu, namijenjen za američkog auto kolekcionara Peter Reada. Oba modela su stilski slijedila linije 80-ih, umjesto originalnih 60-ih. Jedan klijent se osjećao zapostavljenim, stoga su godinu dana kasnije napravili i treći primjerak, ovaj put temeljen na modelu Virage.
Početkom ove godine na poznatom Concorso d’Eleganza Villa d’Este predstavljen je Vanquish Zagato. Potvrđena je i njegova proizvodnja, a par dana poslije javnost je ugledala i kabriolet Volante verziju čija je proizvodnja ograničena u 99 primjeraka. Zahvaljujući njihovom dugogodišnjem braku naučili su nas da Aston Martinovi modeli, koji prođu kroz talijanski tretman uređivanja karoserija, izgledaju još bolje u kabriolet izdanjima.
Priznali mi ili ne, Zagato i Aston Martin stvaraju automobile koji izgledaju prekrasno u bilo kojem izdanju. Ističu ih na posebni, njima svojstven način. Zbog toga se ti automobili izdvajaju od drugih. Možda su nam baš zato ti automobili, jer su toliko nedostižni i cijenjeni, toliko privlačni i jednostavno – savršeni.