Kompakti uzvraćaju udarac: Vozili smo novu Opel Astru
U sveopćoj histeriji raznih crossovera, suvova, savova i kako se sve ne nazivaju kako bi se (kao) razlikovali od konkurencije, kompakti su klasa od koje svi po malo “grabe” kupce. A da se na kompaktnu klasu još itekako može računati, uvjerili smo se vozeći najnoviji Opelov model.
Za doći do zaključka iz naslova i podnaslova imali smo i vremena i kilometara. Novu generaciju Opelovog kompakta vozili smo od Zagreba do Petrčana što Dalmatinom, a što lokalnim cestama, pa dalje do impresivnog Maškovića hana pored Vranskog jezera i natrag. Na putovanju od gotovo 600 kilometara isprobali tri motorne opcije, benzinsku i turbodizelsku od po 130 KS i PHEV sa 180 KS. No, krenimo od početka.
Ovo je 12. generacija kompaktnog Opelovog automobila, koji je već 86 godina jedan od nosivih stupova tvrtke iz Russelsheima. Prvih šest generacija nosio je značku Kadett, dok je od sedme generacije Astra. I uz Corsu, prava im je prodajna zvijezda.
Nova Astra L je prva elektrificirana Astra, već od starta se nudi priključni hibrid dok nagodinu dolazi potpuno električna verzija, Astra-e. No, u nastavku ove godine ponudu će proširiti karavanski model, prostran i praktičan kako se i očekuje od tvrtke koja je na Starom kontinentu “stvorila” velikoprostornu limuzinu. A sve to je na krilima uspješne prodaje u Europi i još bolje u Hrvatskoj.
Tako je lani tržišni udio u Europi lani povećan na 4,1%, u Njemačkoj na 6,1% (najveći pobjednik među svim volumenskim brandovima), dok je Opelov dio tržišnog kolača u Hrvatskoj skočio za 2,62% na 8,73%, što je najveći udio u nekoj europskoj zemlji.
Izvana je Astra nepogrešivi pripadnik nove generacije Opela, s prednjom maskom Vizor koja porijeklo baštini u legendarnoj Manti. Bočne linije su oštre, s C nosačem i plastičnim elementom u donjem “trokutu” kao preslikanima s Kadetta E, koji je bio prvi pravi Opelov kompakt. Straga su uska svjetla, poput onih na Mokki, a originalni detalj je takozvani “kompas” kojeg uz bočna stražnja kočnička svjetla čini treće koje je postavljeno uspravno u krovni spojler.
Sve linije su njemački precizne i oštre, zračnost između spojeva minimalna, kako se od njemačkog automobila i očekuje. Ne smijemo ne spomenuti zvuk zatvaranja vrata; tihi “bup”, kao da je riječ o premium limuzini. Iako je postavljen je na PSA/Stellantis platformu, razvijen je u Russelsheimu gdje se i proizvodi.
Interijer kombinira retro i moderno, poznavatelji nekadašnjih Opela ovdje će naći nekoliko detalja koji će im evocirati Kadetta E. Najvidljiviji su koncept prednje armature te otvor za zrak s lijeve strane instrumentne ploče. Kao i kod Mokke, i ovdje se želi napraviti “detox” vozača od pretjeranih informacija i prekidača. Filozofija pri izradi bila je “Ruke na volanu, oči na cesti”. Paketi opreme su Edition, Elegance, GS Line i Ultimate, svi vrhunski opremljeni, a razlikuju se najviše po karakteru vozila.
Iako je futuristički, u interijeru je tako zadržano ono što je dobro, prije svega fizičke komande klima uređaja, pa nije potrebno prstima pipkati po velikom dodirnom ekranu. Ovisno o opremi, veliki PurePanel može biti s dva odvojena ili jednim velikim staklenim ekranom od ruba do ruba, s okvirom od magnezija. Veliki se serijski dobije od paketa opreme Elegance naviše.
Zaslon je prilagodljiv, performanse sustava vodeće su u klasi, i nudi se osam različitih ambijenata kabine. Automobil je povezan 24/7, a ažuriranja se vrše putem sustava Over-the-air (OTA), dakle bežično. Putem aplikacije myOpel daljinski se upravlja punjenjem, te pred-grijanjem i pred-hlađenjem. Kao standard se dobiju bežični Apple CarPlay i Android Auto, a ovisno o opremi do tri USB-C ulaza. AGR certificirana ergonomska sjedala su dostupna na gotovo svim modelima.
Nude do 16 smjerova podesivosti, dok su opcijska kožna sjedala s funkcijama grijanja, ventilacije i masaže. Na prostor i ergonomiju zamjerke nema, a u kabini je sva sila polica i pretinaca volumena čak 30 litara.
Kod modela s benzinskim i dizelskim motorima volumen prtljažnika je 422-1339 litara, dok je kod elektrificirane Astre on zbog baterije nešto manji, zaprima od 352 do 1268 litara. Otvor je širine 1,02 metara što itekako olakšava ukrcaj i iskrcaj prtljage. Već od početnog modela su u serijskoj opremi full LED svjetla, dok Intelli-Lux LED Pixell LED imaju 168 elemenata, dok je sigurnosni paket ADAS vrlo izdašan.
Kad je riječ o pogonskim jedinicama i podvozju, treba reći kako je automobil postavljen na verziju 3 multipogonske platforme EMP2, koja ima čak 50 posto novih dijelova u odnosu na njenu drugu iteraciju. Pri razvoju su tako u Opelu imali otvorene ruke prilagoditi je svojim namjerama i vozačkim očekivanjima, pa ovisno o verziji ima drugačija osnovna podešavanja upravljača, ovjesa i amortizera.
Ponuda motora je dosta jednostavna, ciljalo se upravo na ono što kupci najviše traže. Ona počinje s 1.2 litrenim turbobenzincem sa 110 KS/205 Nm i 130 KS/230 Nm, uparenog s ručnim 6-stupanjskim mjenjačem. Jači motor opcijski može imati 8-stupanjski automatik. Turbodizel je 1.5 sa 130 KS i 300 Nm, dostupan uz ručni ili automatski mjenjač. Svi ICE motori su vrlo ekonomični i s niskom emisijom CO2.
Tako benzinci imaju deklariranu kombiniranu WLTP potrošnju od 5,4-5,6 litara uz emisiju CO2 od 123-126 g/km, dok turbodizel za 100 km treba od 4,3-4,5 litara goriva uz emisiju CO2 od 113-117 g/km.
Šlag na torti je priključni hibrid koji je s kombiniranom snagom od 180 KS trenutno najjači model u ponudi. PHEV sklop se sastoji od 1.6 litrenog benzinskog motora, elektrificiranog 8-stupanjskog automatskog mjenjača, 12.4 kWh baterije i e-motora od 110 KS. Tih, ugodan u vožnji i iznenađujuće brz potegnut će do brzine od 225 km/h, dok samo na struju može povući do 135 km/h.
Potpuno električni doseg je do 60 km, dok se u gradskoj vožnji može prijeći i do 75 km. Baterija se može dopuniti na punjaču snagom od 7,4 kW, pa je za potpunu napunjenost potrebno nešto manje od dva sata. Uskoro će ponudu dopuniti i PHEV s 225 KS.
Sve Astre s automatskim mjenjačem imaju mogućnost odabira jednog od pretprogramiranih načina vožnje. Za ICE verzije to su Normal, Sport i Eco, dok su kod PHEV-a to Sport, Hybrid i Eco. U vožnji se razlika itekako osjeti, dakle nisu samo šminka i jedan od hrpe gadgeta kojima se privlače kupci. Bilo da je riječ o ICE modelima ili PHEV-u, u vožnji je automobil sjajan, a automatski mjenjač je u stanju “iscijediti” svaki atom snage iz motora.
Pored toga, još se niti jedan Opel nije tako vozio. Upravljanje je vrlo izravno i kirurški precizno, a povratne informacije s ceste se prenose u sasvim dovoljnim količinama za temperamentnu vožnju. U Opelu su ponosni na novi volan koji, iako stvarno dobro izgleda, bi po našem ukusu mogao biti nijansu manji i deblji.
I za kraj, cijene. Ponuda nove Astre kreće od modela Edition 1.2 110 KS s ručnim mjenjačem, od kojeg se očekuje da povuče veći dio prodaje. U standardnoj opremi su 16 inčni alu naplaci, automatska klima, parking senzori, LED svjetla, digitalna instrumentna ploča i 10″ dodirni središnji zaslon, adaptivni tempomat, keyless sustav, bogati ADAS paket i drugo.
Opel ovu ponudu cijeni od 163.395 kuna naviše, u što ulazi i 5-godišnje jamstvo, odnosno do 100.000 km. Priključni hibrid 180HP AT8, također s paketom opreme Edition, stoji od 277.684 kn. Nova Astra na ceste stiže do ljeta.