Top 5: specijalne edicije za BMW M3
Iako se „posebno“ u današnjem svijetu automobila gleda kroz količinu novaca i kvalitetno starenje, još uvijek postoje neke „posebne“ verzije pojedinih automobila koji entuzijastima znače još više gušta.
Uglavnom, kako je (još uvijek) aktualni nasljednik te tradicije uobličen u BMW M4 GTS jedan od takvih automobila, ovaj tekst ima namjenu podsjetiti na neka prošla vremena zbog kojih specijalne edicije za BMW M3 model M4 GTS i danas čine aktualnim.
Ako ste jedan od sretnika koji si u životu mogu priuštiti BMW M3, to vam je najvjerojatnije već samo po sebi dovoljno. No ako vam pak nije, BMW je oduvijek smišljao načine kako da unaprijedi postojeću „trojku“ s M-prefiksom i time „ultimativni vozački stroj“ još više usmjeri prema performansama, brzini i lakoći.
Cijela priča počinje tamo negdje u osamdesetima, tj. s prvom generacijom modela M3, koji je tijekom svog postojanja na tržištu dobio nekolicinu limitiranih serija samog sebe te je (između ostalog) zbog toga otvorio vrata novim generacijama tog modela, čije postojanje auto-entuzijaste diljem svijeta fascinira i dan-danas.
Uglavnom, usprkos kronološkoj netočnosti, ovo je top-lista pet najzanimljivijih „trojki“ s M-oznakom:
05. BMW M3 GT (E36)
Godina je 1995. Aktualna je druga generacija modela M3, a ideja je uobličena u svojevrstan nastavak priče o performansama u kojima je moguće uživati svaki dan.
M3 GT proizveden je u tek 350 primjeraka – i to isključivo u srebrnoj i zelenoj boji.
Pod poklopcem motora nalazio se već dobro poznati 6-cilindrični stroj, koji se uz (zloglasni) VANOS-sustav mogao pohvaliti sa zapreminom od tri litre. Dakle, reklo bi se da nije riječ o ničem na što vlasnici modela M3 bez sufiksa GT već otprije nisu navikli.
No GT-verzija ovog modela imala je zapreminu od 3,2 litre, čime je iz motora izvučena brojka od ukupno 295 konja.
To naravno i dalje ne zvuči kao revolucija u bilo kojem smislu, ali uz tu dodatnu injekciju konja ovaj je M3 otišao na dijetu te je sa sebe skinuo nekoliko desetaka kilograma.
Vrata ovog automobila izrađena su od aluminija, a poradilo se i na olakšavanju brojnih drugih komponenata zbog kojih je ovaj automobil ispao bržim, jačim i sposobnijim za razmještanje organa šačici vlasnika koji su ga imali privilegiju kupiti.
U pravilu je M3 GT najmanje poseban u odnosu na ostatak ove liste i samo zato se nalazi na posljednjem mjestu. No to nipošto ne znači da nije vrijedan spomena, pa je iz tog razloga na listi i našao svoje mjesto.
Uostalom, jeste li ikada vidjeli ovaj automobil uživo?
Niste? E pa zato je poseban.
04. BMW M3 CRT (E90)
Polovicom 2011. godine BMW je svijetu odlučio prezentirati svoje najnovije oružje – BMW M3 „Carbon Racing Technologies“, odnosno skraćeno CRT.
Iako su se mjesecima prije same prezentacije ovog automobila uzduž i poprijeko interneta mogle naći fotografije i najave oko ove verzije tada već odavno aktualne M3-ke, nitko nije mislio da će ova verzija modela zaživjeti izvan konceptualne faze.
No to se na kraju ipak dogodilo i BMW je po predstavljanju ovog automobila najavio kratku i ultra-limitiranu seriju od samo 67 komada.
Inicijalno se trebalo raditi o tek malčice olakšanom automobilu, ali na kraju uz skidanje kila s automobila i vrišteći V8-motor dobiva injekciju snage, što rezultira s ukupno 450 konja.
Paralelno s pimplanjem po motoru provode se i kirurški zahvati na karoseriji koji pak rezultiraju gubitkom težine od nekih 68 kilograma. Time BMW M3 CRT poput vegana na steroidima mršavi na nekih 1,580 kilograma, pa se zbog svega toga u pozitivnom smjeru okreću i neke brojke.
Primarno one vezane uz ubrzanje, g-sile raznoraznih smjerova, a u konačnici i one vezane uz maksimalnu brzinu.
Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme, BMW M3 CRT ispada jednim od najfascinantnijih automobila u kojima je moguće preplašiti četveročlanu obitelj, pa ako već ništa drugo, barem je zbog toga poseban.
03. BMW M3 GTS (E92)
Iako je ova specijalno-limitirano-samoubilačka verzija modela M3 izašla godinu dana prije gore navedene CRT-verzije, mnogi se kunu u to da CRT kraj GTS-a nema što tražiti.
Što se motora tiče, reklo bi se da je identičan onome koji je M3 CRT koristio 2011. godine. Dakle riječ je o 4,4-litarskom V8-motoru s ukupno 450 konja i oko toga ne treba trošiti previše slovnih znakova.
No s druge strane je za M3 GTS dijeta bila još rigoroznija te je rezultatno stanje svedeno na ukupno 1,530 kilograma. Tj. još 50 manje u odnosu na CRT-verziju koja u tom trenutku još nije ni izašla na tržište.
Zbog svega toga je M3 GTS prema mišljenju mnogih ispao ultimativnim BMW-ovim automobilom za upotrebu na stazi. A to je pak potvrđeno i s nekim brojkama.
Ne bih želio otići u smjeru suhoparnih navoda vezanih uz sekunde potrebne za ubrzanje od nule do stotke i potom spominjao maksimalnu brzinu. Zato ću umjesto toga radije spomenuti kako je M3 GTS unutar svoje klase svojevremeno ispao najbržim na legendarnom Nordschleifeu, postavivši ukupno vrijeme od 7 minuta i 48 sekundi.
Tome je uz injekciju snage i olakšanu karoseriju pomogao i mali milijun mehaničkih detalja, ali i poneka rješenja koja su u smislu aerodinamičkih svojstava učinila svoje.
Zbog svega toga (a i totalno “kul” narančaste karoserije s crnim kotačima) BMW M3 GTS i dan-danas slovi kao jedan od najpoželjnijih modela ove slavne bavarske marke.
…a prema svemu sudeći, tako bi moglo i ostati.
02. BMW M3 CSL (E46)
Kada je 2003. godine BMW M3 CSL (odnosno „Coupe Sport Leichtbau“, ako ćemo pojašnjavati skraćenice) vidio svjetlo dana, ideja je bila s tim automobilom podsjetiti na sedamdesete i 3.0 CSL (odnosno „Batmobile“, kako su mnogi ovaj automobil od milja nazivali) i svijetu automobila time dati do znanja da BMW i dalje ima izuzetno sportske aspiracije.
To doduše nije bilo potrebno posebno naglašavati, jer je E46 po uspjehu na stazama diljem svijeta došao jako blizu E30, ali kako Nijemci poslovično ništa ne prepuštaju slučaju, CSL je odjednom stigao na tržište kao limitirana i posebna serija (tada) aktualne „M-trojke“.
Što se tehnikalija tiče, vjerujte mi na riječ kada kažem da ih jednostavno ima previše i iskreno vjerujem da se čak ni glavni i odgovorni ljudi iza ove verzije modela M3 ne bi sjetili svega što je na ovom automobilu u smislu performansi i ekskluzivnosti provedeno. Stoga ni neću gnjaviti sa stavkama koje ionako tek inženjerima i mehaničarima mogu poslužiti kao motivacija za masturbaciju, već ću radije otići u smjeru posebnosti koje su na ovom automobilu bile vidljive iz aviona.
Naime, izuzev optičkih dodataka koji za razliku od „obične“ verzije modela M3 služe isključivo funkciji, ne treba posebno naglašavati kako na estetiku nitko nije obraćao pretjerano puno pozornosti. Uostalom, E46 je ionako kao model bio predivan, pa to nije ni bilo prijeko potrebno.
S druge strane je motoru, ovjesu, smanjenju težine i čvrstoći šasije posvećena hrpetina radnih sati, pa je zbog toga M3 CSL doista ispao „ultimativnim vozačkim strojem“.
Tome u prilog ide i vrijeme od 7:50 koje je tijekom jednog poprilično divljačkog i sumanutog kruga na Nordschleifeu postigao g. Horst von Saurma, kao i činjenica da unutar te kategorije automobila skoro sedam godina nije bilo pomaka niti za stotinku – sve dok na Nordschleife nije stigao M3 GTS.
Dakle BMW M3 CSL bez problema je moguće opisati kao najbliži praktičan opis slogana s kojim se ova marka i dan-danas služi.
Čak ni brojke nije bitno spominjati u prilog toj tezi.
01. BMW M3 Sport Evolution (E30)
Je li moguće da ste iznenađeni prvim mjestom ove top-liste?!
Naravno da niste, jer svi kojima jedan dio krvne slike čini oktanska vrijednost itekako dobro znaju da je prva generacija modela M3 ispala revolucijom.
A ova je verzija tu revoluciju sa staze prenijela na cestu.
Iako je „kockica“ u današnje vrijeme više relikvija nego automobil te u usporedbi s nekim najobičnijim brzim kompaktima ovaj automobil danas ispada spor i bezličan, vjerujte da se radi samo o teoriji. Dapače, u praksi ovaj automobil u ovoj verziji ispada raritetom (s obzirom na tek 600 proizvedenih primjeraka) i zbog toga vrijedi ogromne količine novaca.
No s one druge strane vozaču i dan-danas nudi jedan od najčišćih prikaza kako je to zapravo voziti trkaći automobil.
Izvana se Sport Evolution „kockica“ tek malčice razlikuje od „obične“ verzije. Samim time se cijela priča većinom svodi na vizualne detalje poput posebnog dezena felgi, crvene trake koja okružuje automobil te još nekolicine optičkih dodataka kakve laici neće ni primijetiti.
No to je sve tek dio zanimljivih detalja i dizajnerskih rješenja vezanih uz ovaj automobil, jer se ono pravo zapravo nalazi na skrivenim mjestima.
Za početak tu je motor koji je kroz povećanje zapremine profitirao s cijelih 42 konja viška u odnosu na „običnu“ verziju modela. Zatim je tu mali milijun dorada i finih podešavanja komponenata vezanih uz ovjes, pogonski i upravljački sklop te samu šasiju, koja je (onako usput rečeno) dodatno očvrsnuta i kruća.
Uglavnom, kada se sve zbroji i oduzme, BMW M3 Sport Evolution nije bio samo posljednji krik za generaciju E30. Dapače, bio je urlik koji se čuje i dan-danas te za mnoge predstavlja izvor vječne fascinacije, što je pak za današnji svijet automobila većinom nezamislivo.
Stoga ova „kockica“ ne samo da predstavlja jedan fascinantan automobil, već dobrim dijelom definira BMW kao marku i M-diviziju kao polje snova svakog BMW-entuzijasta.
A time se pak tek rijetki automobili mogu pohvaliti.