Top 10: Najvažniji automobili kroz povijest – 1. dio
Smišljajući nekolicinu top lista koje na ovim stranicama toliko volimo, na obzoru se pojavila hrpetina automobila koje manje-više nitko ne spominje već dugi niz godina. Stoga je red podsjetiti i vas i nas na automobile bez kojih ovi današnji najvjerojatnije ne bi ni postojali.
10. Toyota Prius
Godina proizvodnje: 1997.
Nekoliko crtica o automobilu: Iako je prvi Prius toliko bezličan i gadan da bih radije prolazio operaciju očiju bez anestezije, nego gledao fotografije tog japanskog strujno-benzinskog čuda, Prius je ipak omanja revolucija. Prvi je tvornički Hibrid i Toyotin iskorak u budućnost u kojoj dabrovi, sredozemne medvjedice i velebitske degenije rastu bez straha od izumiranja, a veseli slavuji pjevaju u zoru (nemojte me pitati zašto sam ovo napisao).
Samim time je prvi ekološki iskorak unutar moderne auto-industrije koji se odmaknuo od konvencionalnog i otvorio ne samo jednu novu eru za svijet automobila, već su Priusu svoje postojanje dužni čak i najbrži automobili na planeti.
Iz tog se razloga Prius usprkos privlačnosti koju dijeli s mesoreznicom našao na ovoj listi.
I tu mu je stvarno mjesto.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Po motoru koji je objedinio struju, benzin i marketing.
09. Willys-Overland CJ-2A
Godina proizvodnje: 1945.
Nekoliko crtica o automobilu: Prije nego li je Adolf Hitler odlučio progutati metak (što je vjerojatno najbolja stvar koju je ikada učinio), Amerikanci su izmislili ruralan, pomalo smiješan i na terenu apsolutno sposoban automobil. Da…Ameri su izmislili nešto što doista funkcionira besprijekorno i u potpunosti služi svrsi.
Jeep Willys (kako se većina prema ovom automobilu obraća) vodio je bitke, prevozio trupe, ranjenike odvlačio s bojnog polja i služio je kao najvjernija pomoć na četiri kotača u drugom svjetskom ratu.
No kada je rat završio, kreće omanja revolucija i upravo ovaj automobil postaje prvim terencem koji je za sitne novce dostupan civilima.
Od apsolutne upotrebljivosti na terenu se ovaj terenac nije odmaknuo ni pedlja, te je tijekom godina označio odlučnu startnu točku za druge proizvođače automobila s aspiracijama prema terenskoj vožnji.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Po odličnim terenskim sposobnostima iz kojih je u svijetu automobila niknula jedna itekako posebna grana.
08. Ford Model T
Godina proizvodnje: 1908.
Nekoliko crtica o automobilu: Kada je Henry Ford pustio Model T u masovnu proizvodnju, taj anti-semit i uspješan poslovni čovjek vjerojatno nije ni sanjao kako će time ne samo nastaviti eru automobila, već i otpočeti s revolucijom koja podrazumijeva automatizaciju proizvodnje.
Da, naravno da su ljudi bili ključan faktor u cijeloj priči i da je sastavljanje svakog primjerka „Thin Lizzy“ trajalo poput gladne godine (ili prosječnog izlaganja nekog našeg saborskog zastupnika). Naravno da je tijekom godina i godina u cijelu priču ušla informatika, a onda i robotika.
No negdje se moralo početi, a za te je početke zaslužan upravo Henry Ford i Model T. Stoga je jednostavno nemoguće sastaviti top listu poput ove, a da se na njoj ovaj automobil ne nalazi.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Po tome što predstavlja prvi automobil koji se masovno proizvodio na traci.
07. Cadillac Type 53
Godina proizvodnje: 1916.
Nekoliko crtica o automobilu: Ovaj je Amer svojom pojavom naslijedio Cadillac Type 51. No to samo po sebi ne znači ništa posebno vrijedno spomena, jer je riječ o relativno nepopularnom automobilu.
Cadillac je s ovim modelom prekršio sve dotadašnje zakonitosti vezane uz upotrebljivost automobila, te su se na ovom automobilu po prvi puta u povijesti našle komande s kakvima automobili na tržište dolaze i dan-danas.
Mnogi to ne znaju, no Cadillac je tvrtka koja je u mnogočemu ispala pionirom. Ali Type 53 je ipak u svemu tome bio prvi i svojim je komandama od 1916. godine do danas reinkarniran već trilijun puta. Prvenstveno je Austin 7 kopirao komande s Cadillaca Type 53, a onda i svi ostali, što ovaj automobil čini originalom u toj domeni priče.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Po tome što današnji automobili ni približno ne bi bili upotrebljivi da ovog automobila nije bilo.
06. Volkswagen „Buba“
Godina proizvodnje: 1938.
Nekoliko crtica o automobilu: Što dobijete kada jednadžba glasi: totalitarni režim+luđak na vlasti+slavno prezime+besparica? Ukratko, KDF-Wagen, odnosno Volkswagen, odnosno „Bubu“.
Inicijalno se „Buba“ prodavala za marke (i to one poštanske). Marke su se skupljale u albume, a kada su albumi bili popunjeni, običan je čovjek mogao postati vlasnikom automobila. I onda kažu kako su „crowdfunding“ priču izmislili milenijalci…
Originalni crtež na kojem je „Buba“ bazirana nastao je u restoranu i nacrtan je od strane originalnog Skeje s brčićima. No Hitler nije dizajnirao niti jednu komponentu ovog „automobila za narod“, već je samo postavio stvari onako kako je želio. Ostatak priče je odradio Ferdinand Porsche. Proizvodnja je započela u novoizgrađenoj tvornici smještenoj u novoizgrađenom gradu nazvanom KdF–Wagens bei Fallersleben. Kraj tvornice su niknule barake u kojima su živjeli radnici, te je ubrzo otpočela proizvodnja jednog od najpoznatijih automobila svih vremena.
Ostalo ionako znate.
Po čemu je ovaj automobil poseban: Ako već ni po čemu drugom, onda po tome što niti jedan automobil do danas nije imao proizvodni vijek od 65 godina.
Eto… to bi bio onaj gornji dio ove top-liste.
Onaj donji stiže već uskoro, pa pokušajte pogoditi koji bi automobil mogao zasjati na prvom mjestu.
Da vam olakšam… Ne, nije Golf “dvojka”.