Top 10: najljepši automobili modernog doba – 1. dio
Dugo nam je trebalo da se dogovorimo oko konačnog izgleda ove top-liste.
Po redakciji su tijekom njenog kreiranja letjeli tosteri, pribor za jelo, kemijske olovke i ostali uredski materijal.
No konačno je postignut dogovor i prvi se dio upravo u ovom momentu nalazi pred vama.
S nekim ćete se kandidatima složiti, a s nekima pak ne. Ali vjerujte da su odabranici prošli kroz puno više kriterija kod odabira, nego što je to slučaj s nekim missicama i misterima.
S obzirom na to da je naslov sasvim dovoljno direktan, te je u uvodu ovoj top-listi zapravo sve rečeno, ajmo odmah u glavu… I to (kako bi rekla teta Milka Babović) u revijalnom tonu, te od posljednjeg mjesta prema prvom.
10. Buick Riviera (1971 – 1973.)
Realno gledano, od ovog Buicka postoji mali milijun ljepših automobila.
Detalji s kojima su se pri stvaranju Ameri poigrali na ovoj generaciji modela Riviera fasciniraju dizajnere i kolekcionare čak i u današnjim vremenima. No iako je Riviera kao model unutar osam generacija egzistirala više od 35 godina, prema trećoj generaciji u današnje vrijeme odlazi sva pažnja – i to s razlogom.
Ovaj se Buickov model ideološki (a dijelom i tehnološki) naslanja na Cadillac Eldorado i Oldsmobile Toronado.
Dakle, kako ostala braća po „E“ platformi izgledaju odlično, takav je slučaj i s ovim Buickovim modelom.
Ali Riviera je svojim dizajnom bila istovremeno ista i drugačija od ostatka GM-ove ponude tog vremena i upravo u tom dijelu ovaj automobil očarava.
V8-motor zapremine 7,5 litara raspolagao je s ukupno 255 konjskih snaga, što nije puno čak ni za ondašnja mjerila. No ne treba zaboraviti kako ovdje nije riječ o sportskom automobilu, već o niskoj, dugačkoj i širokoj krstarici unikatnog dizajna i s potpisom Buicka. Tj. o automobilu koji je unutar tih vremena značio puno više nego što je to danas slučaj.
5,6 metara dužine u kombinaciji s 1,3 metra visine i preko dva metra širine od ovog su automobila učinili skulpturu kojoj se zaljubljenici u industrijski dizajn klanjaju i dan-danas. Odnosno već više od 45 godina nakon izlaska ovog automobila na tržište.
Dakle, dovoljno razloga da se Riviera treće generacije nađe na ovoj top-listi.
09. Mercedes-Benz 300 SLR (1955.)
Da… Umjesto legendarnog „Gullwinga“ 300SL, na devetom se mjestu ove top-liste nalazi jedan drugi i poprilično drugačiji Mercedesov model.
Dotični je Mercedes po prvi puta svjetlo dana vidio 1955. godine i istog je momenta preuzeo titulu najfascinantnijeg sportskog automobila svih vremena. Jednim je dijelom za tu prestižnu titulu bio zaslužan trkaći SLR s kojim je sir Stirling Moss razvalio konkurenciju na slavnoj, ultra-kompleksnoj i ekstremno brzoj utrci „Mille Miglia“. A drugi je dio sveden na ionako bogatu povijest utrkivanja za ovu slavnu marku.
Stoga je stvaranje cestovne verzije SLR-a bilo tek pitanje vremena.
G. Rudolph Uhlenhaut se kao jedan od glavnih ljudi u Mercedesu odlučio cestovni automobil bazirati na onom trkaćem, te na prodaju ponuditi malu seriju primjeraka ovog suludog Mercedesa s kodnim nazivom W196.
No nakon tek dva ručno proizvedena primjerka i još sedam planiranih, dogodila se jedna od najgorih katastrofa u svijetu utrkivanja i SLR je zajedno s Mercedesovim trkaćim programom završio na polici.
Naime, na ciljnoj je ravnini u punom naletu jedan od 300 SLR-a s Pierreom Leveghom za volanom naletio na pokvareni Austin Healey, te se katapultirao u zrak, odnosno u publiku. Zapaljena buktinja s Mercedesovim znakom sa sobom je odnijela osamdesetak života i ozlijedila još nekih 180 ljudi koji su na tribinama pratili utrku, pa je od tog momenta nadalje Mercedes-Benz prekinuo s trkaćim programom. A Švicarska je zbog ove francuske tragedije auto-sport proglasila nesigurnim, te je u potpunosti zabranila bilo kakve utrke na svom području.
Dakle, Mercedes-Benz 300 SLR nije doživio dane ponosa i slave kakve je trebao i zaslužio doživjeti. Ali je svejedno riječ o jednom od najljepših i najluđih automobila svih vremena – pogotovo ako se u obzir uzme činjenica koja kaže da je te (ne)slavne 1955. godine jedan srebrni Mercedes mogao pojuriti i do 290 kilometara na sat.
08. Toyota 2000GT (1967-1970.)
Mnogima je ova informacija i dan-danas čudna, no jedan od najraritetnijih modela svih vremena nisu proizveli Englezi, Talijani ili Nijemci, već Japanci. Doduše, pomoći s europske strane za taj je japanski automobil itekako bilo, jer je jedan od potpisnika ove legendarne Toyote ni manje, ni više, nego grof Albrecht Goertz.
No usprkos toj intervenciji iz Europe, konačni dizajn ipak potpisuje Japanac Satoru Nozaki.
Toyota 2000GT zapravo nije trebala biti Toyota, već kombinacija Nissana i Yamahe.
No kako su u Nissanu tih dana razvijali i prodavali model Silvia, za ovaj „još jedan u nizu sportskih automobila“ tamošnji oci tvrtke nisu imali sluha.
Stoga je ekipa iz Yamahe ušla u kombinaciju s Toyotom i nastao je jedan od najljepših i najraritetnijih automobila svih vremena.
U bazi je I6-motor doniran iz tadašnjeg Toyotinog modela Crown, ali Yamaha je preuzela brigu oko modifikacija i daljnje razrade arhitekture motora. Time je rezultatno stanje ispalo poput pravog dragulja i tehnološkog čuda svog vremena.
Sa svojih je 150 konjskih snaga i dvije litre zapremine ova je Toyota bila u stanju parirati Porscheovoj 911-ici, pa stoga ne čudi da se nekolicina primjeraka ovog modela pojavila i na utrkama, te ostvarivala zanimljive rezultate.
Sredinom šezdesetih je godina prošlog stoljeća model 2000GT u Japanu svima uzimao mjeru. A krajem te slavne dekade je legenda o ovom automobilu proširena i do SAD-a, gdje je legendarni Carroll Shelby prijavio tri primjerka ovog automobila za nastup u tadašnjem SCCA kupu serijskih automobila.
Ne treba zaboraviti niti pojavljivanje ove Toyote u jednom od filmova o Jamesu Bondu pod nazivom „You Only Live Twice“, te visokog Seana Conneryja zbog kojeg je Toyota 2000GT izgubila krov, te se pretvorila u najslavniji kabriolet svih vremena.
Danas ova Toyota za mnoge predstavlja nedostižan san. I to nije nimalo čudno, s obzirom na cijene koje prelaze milijun dolara po primjerku, ali i zbog Daniela Craiga, koji je ovu Toyotu proglasio najpoželjnijim Bondovim automobilom svih vremena.
Bilo kako bilo, Japanci su nekada stvarno znali fascinirati na pravi način.
07. Chevrolet Corvette C2 (1963-1967.)
Iako saga o Corvette traje već skoro 70 godina, za mnoge je onaj najpoželjniji dio bogate povijesti ovog sveameričkog sportskog automobila sveden na drugu generaciju modela.
Proizvodnja generacije C2 krenula je 1963. i trajala do 1967. godine, a tijekom tog je vremenskog perioda iz tvornice u Bowling Greenu izašlo skoro 120,000 primjeraka s krovom i bez njega.
Dakle, Corvette Stingray definitivno nije maloserijski automobil. No to svejedno nije umanjilo kultni status koji se uz ovaj automobil iz godine u godinu sve čvršće veže.
Naime, izuzev plastične karoserije i revidirane ideje oko toga kako bi američki sportski automobil trebao izgledati, na ovoj se generaciji Corvette nekoliko dizajnera poigravalo s detaljima.
Pa iako svaki od primjeraka prati istu dizajnersku nišu, među navedenih 120,000 primjeraka ipak se posebno ističu tzv. „Split Window“ varijacije na temu ovog automobila.
Iako je za taj dizajnerski potez bilo itekako žestokih kritičara, Bill Mitchell (kao dizajner koncepta na kojem je C2 bazirana) i Larry Shinoda (koji je potpisao dizajn za Corvette C2) ponudili su dovoljno argumenata da bi se Corvette C2 s „nepreglednim“ stražnjim staklom proizvodila tijekom 1963. godine. Stoga upravo ta varijacija na temu Corvette C2 predstavlja pravi raritet i jedan od najskupljih američkih automobila svih vremena.
Motor je izuzev s osam cilindara raspolagao i sa zapreminom od 5,4 do 7 litara. Snaga je u bazi iznosila 250 konja, dok je najjača verzija s „Big Block“ L89 motorom na stražnje kotače tjerala čak 435 konja – i to 1967. godine. Stoga Corvette Stingray definitivno nije moguće opisati sporim automobilom. Ali u brzini za Corvette ionako nikada nije bila poanta.
Chevrolet je s ovom generacijom Corvette proizveo modni detalj, hommage eleganciji i stvarno brz automobil, pa je status legende praktički od početka proizvodnje za C2 bio zagarantiran.
…a tako je i dan-danas.
06. Aston Martin DB5 (1963-1965.)
Ukratko, riječ je o još jednom Bondovom prometalu, te jednom od najpoznatijih automobila s kojima je britanska auto-industrija ikada izašla na tržište.
Proizvedeno je ukupno tek nešto više od 1,000 primjeraka i vjerovali ili ne, prodaja je inicijalno išla poprilično teško.
No kada se Sean Connery u filmu „Goldfinger“ pojavio na srebrnom platnu u ništa manje srebrnom Astonu DB5, odjednom je ovaj model postao izuzetno tražena roba.
Tijekom tek nekoliko godina života, DB5 je doživio dvije karoserijske izvedbe u prodaji, te još jednu u obliku „Shooting Brake“ koncepta iz 1965. godine. Iako nije bila riječ o tvorničkom automobilu, tijekom idućih godina je proizvedeno desetak primjeraka ovog DB5 s grbom.
Vlasnici su u pravilu bili lovci kojima je trebao brz, luksuzan, ali i praktičan automobil s ovećim prtljažnim prostorom, pa je originalni nacrt pao u ruke g. Harolda Radforda i proizvedeno je nekoliko primjeraka. No Coupé i kabriolet verzije bile su jedine opcije koje je Aston Martin u obliku modela DB5 nudio na tržište.
I obje su bile prelijepe.
Coupé je očaravao svojim dinamičnim oblikom karoserije i (za to vrijeme) modernom tehnologijom. Motor je raspolagao sa šest cilindara i nekih 3,5 litara zapremine, te sa snagom od 282 konja. Nekima je to bilo sasvim dovoljno, ali neki su se i bunili zbog ubrzanja od „samo“ 8 sekundi do 100 kilometara na sat, te zbog maksimalne brzine od 230 km/h.
No u usporedbi s predivnim i bezvremenskim dizajnom, statusom filmske zvijezde, te s luksuzom koji je Aston Martin davno prije ovog modela uvrstio na popis opreme, nezadovoljstva zapravo i nije bilo.
Danas DB5 ima kultni status i pojedini se primjerci na aukcijama s ogromnim ciframa guraju među apsolutnu automobilističku elitu. Naravno da s obzirom na cijelu priču oko ovog automobila takvog što nikoga ne treba pretjerano čuditi, ali realno gledano i bez tog podatka ovaj Aston Martin definitivno predstavlja jedan od najpoželjnijih automobila na svijetu.
Nastavak slijedi…