Ovo su najjači automobili iz devedesetih – 1. dio
Jeste li ikada u glavama proizveli nekakvu rang-listu najjačih automobila po dekadama?
Eto, mi jesmo, pa je dijelimo s vama cijenjenim čitateljima. Pa za početak krećemo u revijalnom tonu u sklopu kojeg ovaj puta stoje najjači automobili iz devedesetih godina prošlog stoljeća.
Danas je sasvim normalno kupiti najnormalniji tvornički Golf ili Focus koji pod poklopcem motora ima 300+ konjskih snaga.
Svi današnji automobili takvog tipa u sklopu motora imaju i respiratorna pomagala, pa je jednostavnim poigravanjem s mapama (odnosno „čipiranjem“) tu tvorničku snagu moguće podići na više od 400 konja.
I mnogi to rade, pa smo iz dana u dan svjedoci nekim Audijima A3 s 400 ili 500 konja, Focusima RS koji raspolažu s identičnim brojem konja te inim drugim primjercima koji na sebi imaju raznorazne logotipe. Ali u bazi i dalje predstavljaju isto: relativno jeftin automobil koji je istovremeno brz i praktičan.
U devedesetima su stvari bile kudikamo drugačije, jer ta je MC Hammer era u svijetu automobila nekim stvarima i trendovima pristupala na drugačiji način. Nitko nije patio na megalomaniju i brojke su nekako bile sekundarne u domeni brzih gradskih automobila.
U našim krajevima omiljeni Golfovi GTI pod poklopcem motora imali su nekih 150+ konjskih snaga. A istu su količinu konja razvijali i konkurenti Golfu poput Focusa, Meganea, Civica i tome sličnih prometala.
Jedina je razlika u pravilu bila ima li neki motor Turbo-punjač ili nema, dok je ostalo bilo manje ili više isto.
No kako relativno jeftini i relativno mali automobili nisu sve što svijet automobila nudi, naravno da su s druge strane medalje postojali itekako zanimljivi automobili čija je snaga bila na zamjetnom nivou.
Ta je (za to vrijeme) velika količina snage doduše bila rezervirana za neke drugačije kategorije i klasifikacije iz svijeta automobila. No u ovom momentu to i nije pretjerano važno.
Ono što pak jest važno svodi se na malo istraživanja prema kojem smo došli do nekolicine automobila koji su svojom nominalnom snagom u devedesetima redefinirali neke od zakonitosti i time fascinirali mnoge.
Stoga u ovom momentu vrijedi prekinuti uvod i jednostavno krenuti s listom…
Chevrolet Corvette ZR-1 (C4):
Lotusovi inženjeri poradili su na ovjesu, a ekipa u Chevroletu poigrala se s „malim blokom“, pa je kao rezultatno stanje Corvette ZR-1 s početka devedesetih pod poklopcem motora imala 385 konja. I još uvijek vrlo upitna vozna svojstva.
Super, zar ne?!
Venturi Atlantique 400 GT:
Riječ je o manufakturi iz Francuske koja nikada nije dobro kotirala među štovateljima brzine i ekskluzivnosti. Ali usprkos tome je Venturi u devedesetima proizvodio model s punih 400 konjskih snaga.
Mnogi su Atlantique 400GT uspoređivali s automobilima poput Ferrarija 355 i Lotusovog modela Esprit. Ali sve to nije pomoglo da Venturi opstane.
I to je zapravo jedna jako tužna priča.
TVR Cerbera:
Za jedan automobil s kojeg otpadanje dijelova interijera nije ništa čudno, TVR Cerbera se dobro prodavala. Jer ekipa iz Blackpoola kao marketinšku strategiju nije imala prodavanje kvalitete, već ludila na četiri kotača.
Uglavnom, sredinom devedesetih je ovaj model bilo moguće kupiti s 4, 4,2 i 4,5 litara zapremine pod haubom, a ova je najjača razvijala nekih 420 konja (odnosno 440 s „Red Rose“ opcijom koju nitko normalan nije kupovao).
I time je Cerbera ostala zapamćena kao jedan od najluđih automobila svog vremena.
Ferrari 456 GT:
Naravno da neka ovakva lista ne može biti potpuna ako se na njoj ne nalazi neki Ferrari.
Pa iako 456 GT za mnoge nije baš pretjerano vrijedan spomena, jer se ukratko radi o jednom od najlošije prodavanih modela iz Maranella, svejedno vrijedi spomenuti snagu od 435 konja s kojom je ovaj Ferrarijev GT-model dolazio na tržište.
Nekima je to bilo sasvim dovoljno, a neki su drugi pak odlučili pričekati 550 Maranello.
No bilo kako bilo, 456 GT itekako ima svoje mjesto u analima povijesti GT-automobila. I još k tome za mnoge stoji kao posljednji pravi i apsolutno poželjan “Baby Ferrari”.
Porsche 911 Turbo GT2 (993):
Turbo-izvedenica koja u bazi bez oznake GT2 donosi 400 konjskih snaga pod kraj životnog vijeka za generaciju dezignacije 993 dobila je injekciju snage u motor.
S tih je 450 konja ovaj Porsche ispao jednim od najluđih automobila na svijetu. I postavio se kao respektabilna sila tijekom vremena u sklopu kojih je ova generacija modela postojala.
U današnje vrijeme se među kolekcionarima očajnički traži primjerak viška, a nekolicina preostalih primjeraka košta nogu i ruku.
A ima li snaga veze s time ili ne, teško je čak i nagađati.
Dodge Viper GTS:
Prva je generacija Vipera nešto unikatno i posebno. I to nije tajna, niti je nekakvo ekskluzivno mišljenje koje pripada tek nama ovdje i nikome drugom.
Riječ je o dinosauru koji je čak i u devedesetima predstavljao puko pretjerivanje i oličenje svega onog što jedan automobil ne bi trebao biti u tim „civiliziranim“ vremenima.
A onda se u svijetu automobila pojavila Coupé-izvedenica Vipera i sa sobom donijela ogroman motor s 450 konjskih snaga.
Odnosno, u prijevodu sasvim dovoljno snage da Viper u Americi postane velesila.
Ferrari 550 Maranello:
Nakon relativne propasti za model 456 GT u Ferrariju su odlučili odati počast mjestu u kojem se tvornica nalazi i Michaela Schumachera postaviti kao jednog od glavnih kotačića u razradi modela.
Stoga ne čudi da je rezultatno stanje ispalo u obliku jednog od najljepših Ferrarijevih modela svih vremena.
Sa svojih 485 konja jakim V12-motorom, Maranello je bio i brz. Tj. jako brz – čak i za današnje pomalo izvitopereno poimanje brzine.
Ato mu u svakom slučaju ide u prilog.
Ferrari F50:
Nasljednik legendarnog modela F40 i automobil od kojeg se jako puno očekivalo.
U Ferrariju su se kleli kako je riječ o bolidu Formule 1 za cestovnu upotrebu, ali to u praksi (tj. na cesti) baš i nije bilo tako.
Sa svojih 520 konja, F50 je bio čudovište. Ali s obzirom na vozna svojstva i nepotrebnu krutost, ovo je čudovište na cesti bilo poprilično neupotrebljivo, a na stazi u najmanju ruku čudno.
I zato ovaj slavljenički Ferrarijev model mnogi baš i ne vole previše.
Nastavak slijedi…