Ovo su nekadašnji modeli automobila koji postoje i dan-danas – 2. dio
U nastavku od jučer slijede još neki nekadašnji modeli automobila koji postoje i dan-danas. Odnosno još pet automobila koji su kroz povijest gradili ono što u sadašnjosti pokušavaju nastaviti.
I time ostati relevantnima.

Ford Mustang
Dotaknimo se onog nekad…
„Automobil za tajnice“. „Prvi Pony-Car svih vremena“. „Pravi Muscle-Car“. „Legendarni američki sportski automobil“…
Navoda ovakve vrste kroz povijest je bilo hrpetina. I niti jedan zapravo nije u potpunosti točan. Jer Mustang je možda prvih par mjeseci djelovao poput automobila za tajnice, ali kasnije se takav epitet s ovim Fordovim modelom nije mogao povezati.
Isto tako, Mustang nije prvi Pony-Car, jer je Dodge Challenger kao takav automobil na tržište izašao nekoliko mjeseci ranije.
Što se pak Muscle-Car i priče o legendarnom američkom sportskom automobilu tiče, i taj je dio samo parcijalno ispravan. Jer Mustang je poput mnogih drugih modela krajem sedamdesetih ispao jadnim i bijednim modelom s tek nazivno sportskim aspiracijama, dok u osamdesetima od „sporta“ nije bilo ni „S“.
Ali sve to nije ni približno toliko bitno, koliko je bitna činjenica koja kaže kako je i dalje riječ o jednom od najpoznatijih američkih automobila svih vremena. O paklenom stroju koji je tvrdoglavo pisao svoju povijest i ispao jednim od najbrže prodavanih modela na svijetu. A to definitivno nje mala stvar. Niti je ikada bila.
Tijekom ukupno 6 generacija je Mustang ostvario brojku od preko 10 milijuna prodanih primjeraka. A svojevremeno je bio i jedan od najjačih automobila na svijetu.
Stoga smo se itekako skloni pokloniti pred ovim automobilom i reći kako bismo dali bubreg do dva za jedan primjerak Bossa 302.

A gdje je danas?
Od 2014. godine je u sklopu Fordove globalne strategije pod nazivom „Go Further“ lansiran i tada novi Mustang. Riječ je o šestoj generaciji modela s kojim je Ford na sve moguće i nemoguće načine pokušao svijetu podariti jedan od onih automobila s kojima u sklopu popisa opreme dolazi izbor.
I to primarno u smislu motorizacije.
Tada su kupci mogli birati između punokrvnog „osmaka“ s 5 litara zapremine i V6-motora s kakvim je na tržište došao i originalni Mustang tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća. A onda je nastala i kontroverza u obliku EcoBoost motora s 2,3 litre zapremine s kakvim je na tržištu raspolagao i Ford Focus.
Srećom, nedavno je taj sramotni motor skinut s popisa opcija za Mustang, a V6 je već neko vrijeme stvar prošlosti, pa je Mustang konačno oslobođen bremena koje je na sebi zbog odjela marketinga bio prisiljen nositi.
Uglavnom, danas tajnice od ovog automobila bježe, „Pony-Car“ ideologija zbog Mustanga živi, a uz to što je pravi Muscle-Car nove ere, Mustang u današnje vrijeme doista jest legenda.
Ali i pravi sportski automobil koji fascinira već više od 60 godina.

Porsche 911
Dotaknimo se onog nekad…
Dan „D“ zabilježen je tijekom rujna 1964. godine, kada je Porsche 911 po prvi puta vidio svjetlo dana. Doduše, tada se ovaj model nazivao 901, ali je ubrzo stigla prijetnja od Peugeota koji je dobio prava na korištenje nomenklature od tri broja s nulom u sredini, pa je Porsche umjesto nule stavio jedinicu.
Tako je krenula saga o jednom od najtvrdoglavijih, najcjenjenijih i najboljih sportskih automobil svih vremena.
Tijekom više od pola stoljeća proizvodnje, Porsche 911 je na tržištu prisutan sa svojih 8 generacija. Prvih četiri svoje su korijene u smislu motorizacije do 1998. godine vukle iz „Bube“, dok druge četiri od 1999. godine odlaze u nekom drugačijem i unikatno svom smjeru.
Mnogi štovatelji marke i modela zaluđeni su s oblom karoserijom i motorom smještenim iznad stražnje osovine. A „hejteri“ se oko ove dvije za 911-cu tradicionalne stavke bune već pola stoljeća.
No kojima god pripadali, za Porsche 911 predstavlja nemogućom misijom na bilo koji način omalovažiti sve ono što je taj automobil bio. Ali i ono što i dan-danas jest. Jer ako čak i anuliramo cestovne verzije i njihove tradicionalistički orijentirane detalje, s druge je strane nemoguće pljunuti na jedan od najuspješnijih trkaćih automobila svih vremena.
A 911-ica to itekako jest.

A gdje je danas?
Iskreno govoreći, između dvije vatre. Jer s jedne strane stoji ono što je Porsche 911 oduvijek bio, dok s druge stoji odjel marketinga i neka nova vremena koja se uporno pokušavaju riješiti sportskih automobila i pretvoriti ih u autiće na daljinsko upravljanje.
Porsche 911 za sada i dalje odolijeva svim tim trendovima, idejama i svim ostalim glupostima koje u današnje vrijeme idu rukom pod ruku s auto-industrijom. Pa iako mnogi zamjeraju taktiziranje s varijacijama na temu modela koji se nalaze u ponudi, 911-ica i dalje ima „ono nešto“.
I kupci to iz godine u godinu prepoznaju.
Stoga je usprkos pretpostavkama o gašenju proizvodnje koje se svako malo pojavljuju u medijima, za pretpostaviti je kako će Porsche 911 još dugo biti među nama.
Jer svijet automobila bez „elfera“ ne bi bio ono što jest.

Chevrolet Camaro
Dotaknimo se onog nekad…
Kada se Dodge Challenger pojavio na tržištu, rijetki su glasno uzdahnuli. No kada se Ford Mustang pojavio na tržištu samo nekoliko mjeseci kasnije, milijuni su pohrlili u salone i nemilo kupovali ovaj automobil.
Stoga je bio red da se i Chevrolet uključi u tu „Pony Car“ priču, pa je već 1966. godine stvoren prvi Chevrolet Camaro.
Ideja je bila na tržištu ponuditi alternativu za Mustang i time oteti dio kolača od Forda. Ali to se ispostavilo potezom očajnika, jer je tijekom prve godine proizvodnje Camara prodano nekih 5 puta manje primjeraka Chevroletovog „Pony Car“ automobila od onog s Fordovim potpisom.
Ta je naizgled vječna borba za prevlast uspjela potrajati čak 35 godina, a Camaro je sve vrijeme u ispadao „luzerom“. Stoga je 2002. godine Chevrolet jednostavno odlučio prekinuti muku i Camaro maknuti iz proizvodnje.
Ali ne zauvijek. Jer 8 godina kasnije Dodge ponovno prijeti s novim Challengerom, a Mustang je i dalje prisutan, pa se General Motors odlučio ponovno priključiti „Pony Car“ karavani i stvoriti novi Camaro savršeno retro-izgleda. I time jednu slavnu i davno minulu eru ponovno vratiti među aktualnosti unutar svijeta automobila.

A gdje je danas?
U današnje vrijeme Camaro kao model i dalje postoji. I ne samo to, već još uvijek na neki način stoji u sjeni koju iznad njega stvara Ford Mustang. Doduše, prema količini prodanih primjeraka je ova naizgled vječna borba u današnje vrijeme puno bliža nego je ikada bila.
U današnje vrijeme Ford na tržište svako malo izbaci neku poremećenu verziju Mustanga, pa onda Chevrolet to shvati kao izazov i ubrzo na tržište stiže i neka poremećena izvedenica za Camaro. I tako to ide unedogled, a tržište biva bogatije za svu silu SS, Z-28 i ZL-1 verzije Camara.
Isto vrijedi i za „downsizing“ priču s kojom je Mustang prvi ponudio 2,3 litre zapremine ispod poklopca motora.
Chevrolet se zbog tog poteza odlučio u Camaro strpati 4 cilindra i 2 litre zapremine i time po tko zna koji puta pratiti trend koji je Mustang pokušao nametnuti.
Stoga je danas Camaro na istom mjestu na kojem je praktički oduvijek bio: na drugom mjestu. Odmah nakon Mustanga.

Toyota Corolla
Dotaknimo se onog nekad…
Već i vrapci na granama znaju kako je Corolla u današnje vrijeme apsolutni rekorder u smislu prodaje. Ali 1966. godine kada je prva generacija ovog japanskog modela izašla na tržište, baš se i nije činilo da bi priča mogla završiti na takav način. Jer u startu je Datsun sa svojim modelom 1000 bio itekako opaki konkurent ovoj tada novoj Toyoti.
Inicijalno se Corolla proizvodila na dva kontinenta, odnosno u Japanu i na području Australije. No krajnji je cilj bila Amerika unutar čijih je granica polako i sigurno kretala velika naftna kriza.
U toj su krizi Japanci vidjeli svoje mjesto pod američkim suncem i Corolla je sa svojim malenim i sasvim dovoljno jakim motorima uskoro počela pristizati kao savršena alternativa vječno žednim američkim lađama.
Tijekom više od pola stoljeća postojanja više od 10 generacija modela, Corolla u svijetu automobila sa svojih 40-ak milijuna prodanih primjeraka uvjerljivo stoji kao najprodavaniji automobil svih vremena.
A s obzirom na planove koji se oko ovog automobila i dan-danas kuju, ne bi nas čudilo da tako i ostane…

A gdje je danas?
Kako sam napisao unutar redaka iznad ovog dijela teksta, u današnje vrijeme Corolla i dalje postoji.
Primarno se proizvodi se kao limuzina i kompakt srednje klase, ali ne treba zaboraviti niti na karavansku verziju modela.
Sama Toyota je ovaj model nakon Priusa okrenula prema nekim novim tehnološkim horizontima. Zato je Corolla danas većinom predvodnik na tržištu u domeni hibridizacije i strujnih krugova.
I to predvodnik kojeg mnogi drugi proizvođači automobila uporno i bez adekvatnog uspjeha pokušavaju slijediti.
S vremenom je Corolla ipak izgubila jedan dio publike, jer nekadašnje sportske aspiracije za pojedine verzije modela u današnje vrijeme jednostavno ne postoje. I kako sada stvari stoje, neće ni postojati. Stoga konkurencija ima aduta u rukavu kada se radi o automobilu kojem tehnologija i zelenilo ne predstavljaju primarne razloge postojanja.
Sve u svemu, Toyota je s ovim modelom napravila svojevrstan „evergreen“.
I da… Konstrukcija ove posljednje rečenice bila je namjerna.

Honda Civic
Dotaknimo se onog nekad…
Honda Civic je na tržištu predstavljena 1972. godine.
Inicijalno se pojavila u obliku malog i gradskog kompakta koji je izuzev niskih troškova održavanja i još niže potrošnje goriva morao biti i dovoljno agilan.
S vremenom se upravo ta priča o agilnosti toliko proširila, da je Civic tijekom idućih generacija skretao u neke vode koje inicijalno baš i nisu bile u planu. A te se vode nalaze unutar domene utrkivanja. Jer malena i relativno jednostavna, ali i dopadljiva karoserija nije trebala milijun konjskih snaga da bi uspješno odolijevala napadima puno većih i jačih automobila na stazi.
Usprkos tome je Civic iz generacije u generaciju dobivao sve snažnije motore, pa stoga nimalo ne čudi da je s vremenom ovaj maleni gradski automobil za mnoge bio itekako opasan. A tome pak svjedoči oveći broj primjeraka s kojima su se zbog pretjerivanja s brzinom na cesti vlasnici često omatali oko stupova. Ili pak postajali sastavnim dijelovima neke ograde, kuće ili polja.
Pa iako su prvi primjerci (odnosno generacije) imali opakih problema s hrđom, ova je malena Honda na neki način ipak uspjela pokoriti svijet.
Odnosno prvenstveno tržište SAD-a gdje se nametnula kao jedini pravi konkurent vječno aktualnoj i megalomanski nastrojenoj Toyoti Corolli.

A gdje je danas?
Realno gledano, na dva mjesta… Ili se nalazi u vlasništvu ljudi koji i dan-danas vjeruju u apsolutnu kvalitetu i niske troškove održavanja svog omiljenog „Japanca“, ili pak na Nordschleifeu, gdje Civic Type R svako malo ispadne moralnim pobjednikom u kategoriji automobila s prednjim pogonskim kotačima.
Stoga u današnje vrijeme Honda Civic djeluje u domeni dvije apsolutne krajnosti.
Realno gledano, ovaj je automobil tijekom proteklih godina često gubio kompas. A na kraju je na neki način izgubio i vlastiti identitet i postao predizajniranim čudovištem koje fascinira samo mali dio svjetske populacije. Ali i to je sasvim dovoljno da bez problema možemo reći kako Honda Civic i dan-danas sa svojim atributima čvrsto stoji gdje je stajala i nekad.
I to je zapravo najbitnije reći o ovom naizgled vječnom kompaktu iz Japana.
Eto… Vrijeme je završiti ovaj kratki prelet kroz automobile koji su nekada gradili svoju priču. Tj. kroz one modele koji tu istu priču pokušavaju i u današnje vrijeme održati aktualnom.
Naravno da ovom kratkom listom nismo ni približno obuhvatili sve automobile koji u domeni “nekad i danas” još uvijek postoje. Ali zato računamo na vas cijenjene čitatelje da nas svojim komentarima podsjetite na sve one modele koje smo u sklopu ovog teksta u dva dijela uspjeli izostaviti.
Zahvaljujem na pažnji i do čitanja.
