Volkswagen vara kupce Diesela!?
Da, znam…naslov je senzacionalistički napisan i kao takav se sigurno neće svidjeti hordama štovatelja „narodnog“ proizvođača automobila, no za razliku od mnogih drugih medija, mi pod pojmom afere ne podrazumijevamo neku sitnicu koju je nekako trebalo napuhati da bi se dobilo par klikova više.
Uglavnom, evo o čemu se radi…
Volkswagen – ta divna marka koja u našim krajevima pojedincima znači ogromno polje afiniteta. Marka koja je nekoliko puta revolucionarizirala poimanje automobila i pojedinih klasa unutar tog svijeta na četiri kotača i marka zbog koje su gore navedeni pojedinci u stanju izazvati incident na samo jednu negativnu kritiku.
Naravno da Volkswagen kao proizvođač automobila sve to nije zaradio slučajno, već je Wolfsburg svijetu podario itekako puno razloga za obožavanje svega onog što na četiri kotača dolazi na tržište. No s druge strane je riječ o proizvođaču automobila koji svojom poslovičnu bezličnost prezentira u obliku tradicije, što pak oni „kontra“ VW-a uvijek koriste za razloge „protiv“.
E sad…voljeli Volkswagen ili ne, činjenično je stanje da se ova marka svijetu automobila uvijek predstavlja kroz tehnologiju i napredak, te iz generacije u generaciju pojedini modeli prerastaju u sve ozbiljnije i pametnije automobile. Doduše, u toj je maniri priče čest slučaj precjenjivanja unutar pojedinih klasa i segmenata, no taj omjer uloženog i dobivenog većina zaljubljenika u VW zapravo ni ne primjećuje, pa je svijet i opet u balansu.
Samim time na cestama diljem svijeta postoje milijuni zadovoljnih vozača koji s volanom i VW-ovim logotipom na njemu na ovaj ili onaj način uživaju. No ako ćemo realno, tijekom posljednjih godina je sva ta uživancija većinom vezana uz relativno nisku potrošnju goriva i relativno malu rupu u novčaniku koju vlasnici Volkswagenovih modela osjećaju i vide.
…i upravo u tom momentu dolazimo do problema…
Naime, nedavno je dovršena jedna od studija američkog sveučilišta West Virginia, čiji su umovi svoje sive stanice usmjerili prema zagađenju i omjerima ispuštanja zločestih tvari u našu jadnu i ranjenu atmosferu. Cijela je priča provedena u kolaboraciji dotičnog sveučilišta s organizacijom ICCT (odnosno još jednim u nizu međunarodnih odbora za ekologiju u smislu prometa motornih vozila).
Uglavnom, po završetku studije su rezultati bili poprilično zbunjujući, jer je ispalo da Diesel-motori u Volkswagenovim modelima dobrih četrdeset puta prelaze navode iskazane od strane proizvođača.
Kada se ušlo u detalje oko cijele studije, ispalo je da Volkswagenovi automobili pogonjeni Diesel-motorima kroz korištenje tvornički ugrađenog sustava nazvanog „defeat device“ imaju dva moda rada – jedan koji se koristi tijekom raznoraznih testiranja vezanih uz motor, potrošnju goriva i ispuštanje ispušnih plinova, te drugi koji se koristi u svakodnevnom životu.
Onaj prvi u pravilu prepoznaje kada se radi o nekom testiranju vezanom uz ispuštanje emisijskih plinova u atmosferu, te automatski uključuje pojedine sustave kontrole koji zbunjuju uređaje za testiranje i rezultati ispadaju predivni.
No onaj drugi mod rada zapravo je aktivan 99,9% vremena, te nije u stanju funkcionirati na isti način kao što je to slučaj tijekom testiranja. Dapače, ne samo da nije u stanju, već gore spomenuti „defeat device“ isključuje oveći broj senzora i sustava, zbog kojih prosječan Diesel-motor iz Volkswagena u atmosferu ispušta oko četrdeset puta više štetnih tvari od vrijednosti navedenih u brošuri.
Uglavnom, kako god okrenuli priču, te uz koliko god je detalja, senzora i tehnoloških tričarija vezali, to u bazi same priče jednostavno stoji laž.
Kako se navodi u renomiranoj tiskovini pod nazivom New York Times, problem prvenstveno leži u ispuštanju plina za smijanje (odnosno NO2) koji najviše pomaže pretvaranju i vezivanju štetnih čestica u smog, što je pak povezano s nekim simpatičnim i zabavnim bolestima ljudskog roda poput astme.
Super, zar ne?!
Volkswagen je tijekom informativnog razgovora s ekipom iz EPA (odnosno Enviromental Protection Agency) priznao ovaj „propust“ (što je u svijetu automobila očito druga riječ za laž ili varanje), a nakon tog „priznanja“ se oglasila i ekipa iz CARB-a (odnosno California Air Resources Board), te je izdano priopćenje o prekršaju u skladu s kojom će na kraju Volkswagen biti kažnjen.
E sad…što će ta kazna podrazumijevati, koliko će novaca Volkswagen morati uplatiti Amerima i koliko će automobila biti povučeno s tržišta, u ovom se momentu nikako ne može znati. No ono što se zna jest nekolicina modela koje je VW lažno predstavljao i reklamirao u Americi.
Dotični sveukupno broje nekih pola milijuna primjeraka, a ukratko se prvenstveno radi o modelima Jetta, Beetle i Golf koji su proizvedeni od 2009. do 2015. godine. Zatim je tu aktualna generacija Passata, te se na kraju te liste auto-kriminalaca nalazi Audi A3 čiji anti-ekološki primjerci sežu od 2009. godine do danas.
Naravno da je u samom pokretanju ove trakavice o varanju, odnosno prije nego što je od strane VW-a stiglo priznanje oko cijele priče, vrijedi spomenuti jedan „sasvim slučajan“ detalj Volkswagenovog odjela marketinga koji je sa službenog YouTube-kanala jednostavno obrisao nekoliko serija reklama vezanih uz gore navedene modele u njihovim Diesel-inačicama, što je pak već u tom momentu bio očit znak da je muljanje otkriveno i da se tim potezom dodatno pokušava spasiti pokoji dolar.
Doduše u cijeloj priči postoji i onaj „lajt-motiv“ koji ne bi bilo fer izostaviti, te koji kaže da izuzev muljanja s emisijskim plinovima i modovima rada Diesel-motora, s gore navedenim modelima nema nikakvih problema u smislu kvalitete i sigurnosti, no taj dio priče nema veze s ovim kontekstom u kojem je Volkswagen ispao poput našeg bivšeg premijera.
Samim time je pretpostavka da će VW u Americi biti poprilično žestoko kažnjen, no s druge se strane postavlja pitanje što je s ostatkom svijeta.
Hoće li se u nekoj bližoj budućnosti pokazati da je Volkswagen odlučio muljati i ostatak svijeta ili je cijela priča ograničena samo na Ameriku, vidjet će se uskoro, no do tada ostaje gorak okus u ustima koji nas sve zajedno može ostaviti u nedoumici vezanoj uz stvarno i činjenično stanje oko proizvođača automobila i modela koji se danas prodaju na tržištu.
Jesu li ovakve stvari i situacije doista samo iznimke ili smo pak svi mi samo ovce kojima je poznat tek jedan mali dio priče o svijetu automobila kakav danas poznajemo?