Sprema li Jaguar napad na Porsche?
Prema svemu sudeći da, no trenutno se u Coventryju još uvijek samo kuju planovi oko toga.
Nije nikakva tajna da se Jaguar kao jedna od najslavnijih marki u svijetu sportskih automobila već godinama na neki način traži, te time zapravo pomalo zbunjuje svijet automobila.
S obzirom na to da su osamdesete godine prošlog stoljeća bile protkane jako lošim vibracijama i čestim nagovještajima propadanja tvrtke, čovjek bi očekivao da će glavni i odgovorni, te dobro plaćeni ljudi u relativno kratkom vremenu pronaći načina da se Jaguar digne iz pepela, no čini se da to baš i nije uspijevalo onako kako je trebalo.
Mislim, ako se samo pogledaju modeli koji su tijekom devedesetih stizali na tržište, nije teško primijetiti različite smjerove i polja gledanja koji su unutar zidova iste tvrtke bili prisutni.
U toj maniri vrijedi spomenuti modele XJ-12 i XJ-S, koji su u sklopu aktualne ponude s početka devedesetih svijetu zorno prikazivali kako je bilo crtati automobile tijekom sedamdesetih.
Zatim je tu jedan od najposebnijih automobila i istovremeno jedno od najvećih razočaranja svih vremena uobličeno u model XJ220, zbog kojeg je Jaguar skoro propao, a zatim se u cijelu priču upetljavaju još i X-Type (kao prerušeni Ford Mondeo) i S-Type, koji je bio apsolutno promašen slučaj.
Kraj devedesetih ipak obilježava model XK8 (odnosno XKR u kasnijim opcijama), no realno gledano, to je ipak bilo pre malo, pre kasno i previše zbunjujuće, te je Jaguar bilježio velik pad popularnosti, a samim time i prodaje.
To naravno ne čudi, jer je Jaguar u samo dva desetljeća uspio promijeniti segment tržišta, te je umjesto prodaje sportskih i luksuznih automobila bogatašima i estradnim zvijezdama počeo prodavati Diesele ekipi koja je do tog momenta vozila Volkswagenove, Opelove ili Fordove modele srednje klase.
Uglavnom, smiješno koliko i krivo.
U novom mileniju za Jaguar stižu i neka nova vremena. Za početak je tu Fordovo veliko NE, s kojim je obilježen daljnji razvoj Jaguarovih modela, te u tom momentu nastaje krah, te Ford prodaje Jaguar u Indiju.
Tvrtka TATA-Motors dovršava detalje oko kupnje početkom 2008. godine, te od tog momenta za Jaguar kreću neka nova i bolja vremena.
…i tako sve do danas, kada se Jaguar pokušava odmaknuti iz zbunjujućih vremena u kojima se nalazio prije, te okrenuti novu stranicu i stvoriti dio tržišta samo za sebe.
Aktualna je ponuda za ovu tvrtku iz Coventryja zapravo pomalo podijeljena, jer imati modele poput XE, XJ i F-Type u ponudi za istu godinu zapravo znači zadiranje u nekoliko različitih i dijametralno-suprotnih klasa automobila. No Jaguaru očito sve dobro polazi za rukom, što u krajnjoj liniji potvrđuju i brojke.
Doduše, planovi su bili puno veći od trenutne ponude, no glavni i odgovorni ljudi na čelu tvrtke uspjeli su iznaći načina da Jaguar opstane, te se nisu htjeli razbacivati s novcem i ulaziti u financijski upitne projekte za koje uvijek postoji opcija vraćanja tvrtke na početak, što pak ni približno nije opcija.
Iz tog se razloga uz nekolicinu modela planiranih za budućnost odustalo i od koncepta C-X75, te se Jaguar posvetio onim klasama automobila u sklopu kojih uspjeh nije „na kocki“.
Da…to je pomalo „ziheraški“ pristup, no s druge strane i jedini koji objedinjava luksuz, performanse i relativno široku paletu kupaca, što je zapravo oduvijek i bio cilj, te je Jaguar u tome uspio.
Danas, kada Jaguar prodaje sasvim pristojnu količinu svojih modela, tvrtka ima „neke druge planove“, koji su demistificirani prije nekoliko dana, kada je g. Andy Goss kao glavna i odgovorna osoba za grupne operacije tvrtki Jaguar i Land Rover izjavio kako „Postoje planovi da se model F-Type svojim performansama još više istakne, te postane nezaobilaznim modelom u segmentu sportskih automobila“.
Naravno, g. Goss je pri tome prvenstveno podrazumijevao daljnje razrade motora i pogona koji pogone pojedine verzije modela F-Type, odnosno kako sam kaže, „Jaguar F-Type bit će serija proizvoda, a ne samo jedan, te ćemo upravo s tim modelom do 2020. godine tržištu pokazati koliko daleko zapravo možemo ići u smislu performansi i ekskluzivnosti jednog sportskog automobila“.
Moram priznati da mi te riječi zvuče kao prijetnja Porscheu, koji je s 911-icom pod paskom tradicije progurati kao nezaobilazan model u segmentu sportskih automobila već punih pola stoljeća, te se time nametnuti kao „broj jedan“.
U Jaguaru tome očito misle konkurirati, i Porscheu 911 baciti rukavicu u lice, jer je F-Type već poprilično evoluirao od inicijalnog predstavljanja do danas, a kako stvari stoje, evolucija bi se i tijekom sljedećih mjeseci i godina trebala nastaviti.
Tome u prilog ide „R“ verzija modela, koja sa svojih 550 konjskih snaga ispada itekako zanimljivim konkurentom 911-ici, te se sama po sebi nameće kao nezaobilazna opcija za mnoge koji uz dizajn, tehnologiju i performanse pate i na tradiciju.
Naravno, u tom smislu vrijedi spomenuti i novi pogon na sva četiri kotača s kojim F-Type R Coupé AWD dolazi na tržište, te koji je uz 5-litreni V8 motor s 550 konja sposoban do „stotke“ unutar manje od četiri sekunde doslovce katapultirati ovaj automobil, te nastaviti s ubrzavanjem sve do 300 kilometara na sat, što je pak vrlo usporedivo s 911-icom u svom Turbo izdanju.
Tu je naravno i cijena, koja je zamjetno manja od Porschea, no to pak može biti i pozitivna i negativna stavka vezana uz F-Type R AWD, jer budimo realni – ljudi koji takve automobile kupuju za cijenu i ne mare pretjerano puno.
Bilo kako bilo, za Jaguar su definitivno stigla neka nova vremena i kako sad stvari stoje, Porsche se itekako drži na nišanu.
Planovi postoje, a novaca ne nedostaje, tako da je daljnji tijek događanja samo ovisan o vremenu – vremenu u sklopu kojeg Porsche može jako lako svijetu podariti još koji razlog za kupnju modela 911, te od Jaguara napraviti proizvođača automobila koji se vratio u devedesete, tj. u traženje identiteta i kroničan gubitak vremena.
No nadam se da do toga ipak neće doći, jer bi svijet bez Jaguara koji vreba iz prikrajka jednostavno bio još malo tužniji.