Novi zakon i 180.000 kn kazne za testiranje autonomnih vozila
Ne tako davno pisali smo o pokušaju stvaranja Uberove flote autonomnih taksija koji je završio i prije no što je uopće ideja uopće zaživjela. Cijela priča je dobila epilog i novi zakon koji drastično kažnjava prekršitelje.
Podsjetimo, Uberov pokušaj testiranja autonomnog Volva XC90 u San Franciscu neslavno je završio isti dan kad je projekt lansiran zbog licence koja stoji svega stotinjak dolara, a koju izdaje DMV (nešto slično kao CVH u Hrvatskoj). Cijela priča možda i ne bi izazvala toliku lavinu reakcija da se nije dogodio famozni prolazak autonomnog Volva kroz crveno svjetlo na semaforu. Iako službeno objašnjenje spominje ljudski faktor kao razlog, malo je onih koji u to stvarno vjeruju.
Uberovo grubo kršenje pravila potaknulo je donošenje prijedloga zakona kojim se svaki budući pokušaj testiranja autonomnih automobila na prometnicama, bez prethodnog odobrenja DMVa, kažnjava kaznom u iznosu od 25.000$ (oko 180.000 kn) za svaki dan koje je pojedino vozilo provelo na cesti. Osim toga, zakonom je predviđena i zabrana podnošenja zahtjeva za izdavanje licence za testiranje svakom prekršitelju u trajanju od dvije godine.
DMVa je prijedlog zakona popratio izjavom kako podržava bilo kakav napredak u razvoju tehnologije koja će u budućnosti donijeti veću sigurnost na cesti, ali upuštanje u testiranja bez dozvole može ugroziti život i sigurnost drugih sudionika u prometu. S druge strane, Uber je odbio komentirati ovaj, za njega, nemili događaj i preselio flotu autonomnih Volva. Ono što je zanimljivo u cijeloj priči je činjenica kako Uberu ovo nije prvi pokušaj testiranja autonomnih taksija. Naime, projekt je zaživio, i na sreću Ubera, dao pozitivne rezultate tijekom testiranja krajem prošle godine u Pittsburghu.
Što struka kaže na cijelu priču? Pravnici koji se bave legislativom vezanom uz autonomne automobile ne vide potrebu donošenja ovakvog zakona. Svoje stajalište opravdavaju činjenicom da autonomni sustavi pridonose sigurnosti na prometnicama. Osim toga, pravnici smatraju da na takvim projektima rade ljudi koji su itekako svjesni rizika koji može nastati i da, zbog toga, posebnu pažnju pridodaju sigurnosnom aspektu.
Nadalje, ono što je zanimljivo, a usko je vezano uz ovaj slučaj, je činjenica kako je tvrtka, koja je nedavno kupljena od strane Ubera, provela testiranje autonomnih Volvo kamiona također bez dozvole DMVa. Tijekom provedenog testiranja, kamionima je upravljalo računalo, a nije zabilježen ni jedan problematični slučaj. Logično pitanje koje se postavlja je krši li Uber pravila svjesno ili je samo riječ o neznanju ljudi koji upravljaju projektima?
Bilo kako bilo, autonomni automobili su pred vratima, a jedan od dokaza su, uz opisani slučaj, i nedavno predstavljena pravila Europske Unije o uvođenju autonomnih sustava. Međutim, iako se na prvu čini kako će ovakvi sustavi pridonijeti sigurnosti i smanjiti broj prometnih nesreća, što ako će sljedeći slučaj biti zlonamjerno hakiranje takvog sustava? Da se ne govori o brojnim drugim negativnim posljedicama koje autonomna tehnologija ima. Tehnološki razvoj definitivno da, ali ne pod cijenu stvaranja strojeva koji će živjeti život ljudi.