Kineska pošast napala i Land Rover
Nakon BMW-a, Mercedesa, Audija, Chevroleta i Paganija, na red za kopiranje je stigao i Range Rover Evoque, no ovaj bi slučaj s obzirom na doista bezobrazno precizno kopiranje dizajna mogao i završiti na sudu.
Prije samo nekoliko dana sam na bespućima Interneta pronašao prvi automobil ikad koji je u stanju na samo jedan pogled istovremeno u stanju kod čovjeka razviti glaukom i gastritis.
Riječ je o automobilu koji je i dan-danas bez imena, te koji je sklepan u nekoj kineskoj garaži od strane majstora koji su pokušali kopirati Pagani Huayru kao jedan od najposebnijih automobila svih vremena. Ako kojim slučajem niste vidjeli ovaj uradak, možete ga pogledati ovdje, no to vam ne bih savjetovao, jer samo jedan pogled na ovu pokretnu kinesku katastrofu može vam upropastiti cijeli tjedan, što pak nikako nije ni dobro ni poželjno.
Naravno, Kinezi u smislu te osakaćene varijacije na temu Pagani Huayre nisu po prvi puta odlučili skratiti muke dizajnerima i jednostavno kopirati pojedine dijelove nekih automobila ili pak kompletne dizajne istih, te ih tržištu predstaviti pod nekim svojim imenom. Dapače, neki od modela koje kineski proizvođači automobila predstavljaju na tržište krajnje bezobrazno kopiraju sve i svašta, u čemu im pogoduje i država koja itekako dobro čuva vrijednosti dvostrukih mjerila.
Samim time niti jedan proizvođač automobila koji su Kinezi dosad kopirali nije nikad uspio dobiti pozitivnu presudu na tužbu za povredu autorskih prava i intelektualnog vlasništva, jer kineske vlasti takvo ponašanje od „kapitalističkih zemalja“ jednostavno ne dopuštaju.
S druge strane ni sami proizvođači automobila iz Europe, Japana i Amerike nemaju ni volje ni živaca ustrajati na tužbama, jer bi kao nagradu za upornost u dokazivanju vlastitih prava jednostavno od strane te iste dvolične vlasti bili izbačeni s najbrojnijeg tržišta na svijetu, pa u tom slučaju ne bi bilo ni toliko željene zarade i opet ne bi bilo dobro. No to je već drugi problem koji je vezan uz ljudsku pohlepu i beskompromisnom „razvijanju“ poslovanja umjesto zadržavanja vlastitih stavova kojima se pojedina marka na tržištu prezentira i štiti.
Iako je lista kopiranih stvari od strane kineskih proizvođača automobila itekako dugačka, očito je da još uvijek raste, jer su Kinezi prije nekoliko dana predstavili možda najočitiju kopiju jednog već postojećeg modela.
Naime, radi se o modelu X7 koji ponosno potpisuje tvrtka Land Wind.
Dotični automobil je prije nekoliko dana prezentiran svijetu unutar kineskih zidova auto-salona Guangzhou, koji je održan tijekom proteklog tjedna. Lijepo, zar ne?!
No ono što pak nije ni najmanje lijepo jest činjenica da je automobil sa svih strana i iz svih kuteva bezobrazna kopija modela Evoque koji potpisuje britanska tvrtka Land Rover. Samim time ne treba ni napominjati da Britanci nisu nimalo sretni i veseli zbog takvog poteza – tim više što je na dotičnom salonu automobila tek nekoliko metara dalje bio prezentiran i originalni Evoque koji je tek nedavno zakoračio na kinesko tržište.
Dakle kineski bezobrazluk očito nema granica ni skrupula.
Naravno da takvim postupkom od strane kineskog proizvođača Land Wind (što je još jedan šamar Britancima, jer se Kinezima čak nije dalo smisliti ni naziv tvrtke) glavešine u Land Roveru nisu bile nimalo sretne, pa je Dr. Ralph Speth kao prva osoba tvrtke odlučio uputiti protestnu notu.
„Intelektualno vlasništvo (za Evoque) pripada tvrtki Jaguar-Land Rover, te ukoliko se to intelektualno vlasništvo koristi na bilo koji način bez odobrenja, tvrtka koja tako postupa djeluje u suprotnosti sa zakonima koji intelektualno vlasništvo štite na globalnom nivou“ rekao je Dr. Ralph i dodao kako „Kao kompanija već neko vrijeme ulažemo napore i financijska sredstva kako bi ravnopravno mogli nastupati na kineskom tržištu, te nam u tome pomaže naš strateški partner, tj. tvrtka Chery. Samim time smo na sebe preuzeli obavezu transparentnog poslovanja, te jasnog i usmjerenog poslovnog planiranja koje nam omogućuje ispunjenje ciljeva u sklopu pojedinih segmenata tržišta u Kini“.
Dakle ukratko, Land Rover je u kombinaciji s domaćom tvrtkom Chery dogovorio ulaz na kinesko tržište, te je Evoque samo jedan od automobila koje dotična tvrtka na kineskom tržištu planira prodavati.
No problem nije toliko vezan uz postojanje ovog kineskog Evoque-klona, već u nemogućnosti održavanja zarade, jer tvrtka Land Wind je s ovom kopijom Land Rovera Evoque zapravo (i opet) ponudila kopiju zbog koje original izgleda preskup i samim time zasigurno neće imati prodajnog uspjeha na tom tržištu.
Potvrda tome stiže u obliku cijene ovog kineskog polu-proizvoda koja bi na tom ogromnom tržištu trebala iznositi oko 22,000 dolara, dok je cijena za najjeftiniji Evoque na istom tržištu oko 63,000 dolara, odnosno ugrubo nekih tri puta veća.
Dr. Ralph na takvo činjenično stanje kaže kako „Sve ono što potencijalno ugrožava prodajne rezultate naših modela istovremeno ugrožava i integritet dogovora koji imamo s našim strateškim partnerom u Kini, pa samim time i planove koji su bili glavna okosnica tog dogovora“ i dodaje kako „Ovih dana kreću razgovori unutar vrha tvrtke, te nakon naših dogovora kreće faza u sklopu koje ćemo i s tvrtkom Chery, koja bi s obzirom na poznavanje tržište i zakona trebala pokušati pronaći načina da se ova neugodna situacija izbjegne na najbolji mogući način.
U ovom času odbijam vjerovati da bi se kineske vlasti mogle oglušiti na ovakvo za nas neprihvatljivo stanje stvari, te time potkopati povjerenje proizvođača koji su svojim proizvodima i plasmanom na tom velikom tržištu postali jedan iznimno bitan segment kineskog gospodarstva“, te za kraj kaže kako „Ovo što smo vidjeli na sajmu jednostavno nije u redu“.
Pa eto…što reći za kraj, nego po tko zna koji puta jednostavno konstatirati kako Kinezi iz neznanja prelaze u domenu bezobrazluka, što je s obzirom na brojnost tamošnje populacije i veličine tržišta sasvim normalno, no o ispravnosti tu nema ni govora.
Dodatna je sramota u tome što kineske vlasti takvom načinu „poslovanja“ jednostavno ne žele stati na kraj, već održavaju sustav dvostrukih mjerila koji je u svim drugim civiliziranim i uređenim zemljama jednostavno neprihvatljiv. No tome će se teško doskočiti, jer na kraju krajeva je ipak novac glavni motivator svega, a kad je novac u pitanju očito ništa nije sveto.
Zato će Kinezi bez ikakvih pravila i dalje kopirati sve ono što ostatak svijeta uporno proizvodi prema standardima i normativima koji su iz godine u godinu sve stroži, pa se sve veći broj ljudi zbog toga pita tko je tu zapravo lud.