…kad Seat „razvali“ Audi
Ne, naslov ne aludira na prometnu nezgodu ili neku takvu glupost, već na nešto sasvim sedmo.
Audi – tvrtka iz Ingolstadta za koju slogan „napredak kroz tehniku“ već godinama ogromnom broju kupaca očito znači isto što i citat iz neke svete knjige. Tvrtka koja je tijekom svog postojanja revolucionarizirala svijet automobila preko nekoliko puta i jedna od onih koje uvijek imaju nešto za pokazati.
Istovremeno je upravo Audi tvrtka koja je uz onaj „civilni“ svijet automobila pokrenula nekolicinu trendova i s one strane ograde, odnosno u svijetu utrkivanja također napravila nekoliko omanjih revolucija koje u novijim vremenima podrazumijevaju utilizaciju pogona na sva četiri kotača u svijetu Rallyja, te onu koja podrazumijeva pretvaranje utrka izdržljivosti u utrke tehnologije i niske potrošnje (što je pak iz godine u godinu najbolje moguće vidjeti na utrci 24 sata Le Mansa). Uglavnom, voljeli Audi ili ne, jednostavno je nemoguće tu tvrtku marginalizirati ni na koji način.
Uglavnom, Audi je tijekom godina postao skoro nezaobilazan dio tzv. „premium“ segmenta tržišta automobila, a s druge strane Audijevog lovišta na kupce postoji tvrtka Seat.
Seat je uz Škodu jedan od onih jeftinijih i prihvatljivijih dijelova V.A.G. koncerna i kao takav kotira sasvim pristojno. No za razliku od Škode, tvrtka Seat svoje modele orijentirane prema performansama ne nudi kroz uštede na gorivu, odnosno kroz utilizaciju Diesel-motora, već se brzi Seati mogu pohvaliti s pravim benzinskim motorima koji u kombinaciji s Turbo-punjačima idu bolje nego što Severini ide lizanje sladoleda.
Uglavnom, tijekom posljednjih nekoliko godina Seat je u obliku Ibize i Leona s oznakama FR i Cupra izbacio poprilično zanimljive modele kojima je tržište dobrim dijelom i dan-danas sklono.
E sad…kako ne bi sve ostalo samo na papiru, te kako se Seat od strane „nevjernih Toma“ i dalje gledao kroz sprdnju u stilu uzrečice „jeftiniji Volkswagen“, ekipa iza zidova te marke svako toliko smisli neko iznenađenje.
Tako je prije nekoliko mjeseci Seat Leon Cupra 280 na legendarnom dijelu staze Nürburgring pod nazivom Nordschleife postavio ukupno vrijeme prolaska od 7:58.4, što je ispalo najbržim vremenom koje je jedan automobil s prednjim pogonom u stanju postići. Tada se naravno oglasio Renault i s modelom Megané RS-nešto postavio malčice bolje vrijeme od ovog Seatovog, no kako se Renault sa svojim Formula 1 pristupom gura na tržište automobila u segmentu brzih kompakata, te svako toliko (opet) skida vrijeme prolaska „zelenog pakla“, tako na to više nitko ni ne obraća pažnju.
Uglavnom, ovaj puta nije riječ o Renaultu kojeg je Seat iz ovog ili onog razloga poželio skinuti s trona, već se radi o jednoj pomalo smiješnoj situaciji zbog koje bi Nijemci skloni radu, redu i disciplini mogli nekome uručiti i otkaz.
Naime, ako je Audi RS4 Avant jedan od onih granično normalnih automobila koji su svojim performansama u stanju poremetiti krvotok vozača, te ako svojom cijenom (koja nije mala) zapravo od kupaca direktno traži plaćanje performansi za koje je sposoban, onda su kupci ovog automobila upravo ispali pomalo blesavi.
Razlog je jednostavan: ako čovjek kupi jako brz automobil i pri tome ne štedi novac, onda očekuje da taj jako brz automobil ne „padne“ od strane višestruko jeftinijeg karavana koji je u sklopu istog koncerna proizveden u Španjolskoj. No upravo se to dogodilo, jer Audi RS4 Avant na Nordschleifeu drži vrijeme od osam minuta i devet sekundi, što je donedavno bio rekord za jedan karavan. Kažem, donedavno, jer je dotični rekord upravo skraćen za oko jedanaest sekundi, i to od strane stranačkog kolege s pogonom na prednje kotače uobličenog u Seat Leon ST Cupra 280.
E sad…kako ne bi odlazili u domenu „volim-ne volim“, mislim da je najbolje prebaciti se na suhoparne brojke koje za Audi kažu 8 cilindara, 4,2 litre zapremine motora i 450 konjskih snaga. Tome još naravno treba dodati i aspiraciju koja je sasvim prirodna, a tu je i pogon na sva četiri kotača koji oko 1,7 tona tešku karoseriju doslovce katapultira do poprilično interesantnih područja brzinomjera. S druge strane Seat Leon ST Cupra 280 ima dvostruko manje cilindara, te je zapremina motora također dvostruko manja. doduše, Leon ST Cupra 280 ima i Turbo-punjač, no s obzirom na ukupno 280 konja koje sva ta mašinerija razvija mislim da ta malena turbinica nema ama baš nikakvog značaja u cijeloj priči.
Dakle, Leon ima dvostruko manju zapreminu motora, dvostruko manje cilindara, skoro dvostruko manje konja, te dvostruko manje pogonskih kotača koji se kotrljaju ispod 1,440 kilograma teške karoserije, no sve te Audijeve prednosti nisu bile dovoljne da bi RS4 Avant zadržao rekord na Nordschleifeu, što je pak svojevrsna šaka u oko. Dapače, s obzirom na to koliko V.A.G. grupacija taktizira sa snagom i performansama pojedinih modela (za što je očit primjer Porsche 911 od kojeg bi Cayman bez pretjeranog truda mogao postati puno bržim i upotrebljivijim automobilom), ne mogu se načuditi kako im je cijela ova priča sa Seatom uspjela promaknuti, pa me iskreno ne bi čudilo da netko u Audiju već ovih dana dobije otkaz.
Uglavnom, samim time vrijedi zaključiti dvije stvari, od kojih je prva svedena na priču o što je moguće lakšem automobilu i time boljem omjeru snage i težine (što je Lotus dokazao već mali milijun puta), dok se druga svodi na činjenicu da kupci automobila iz „premium“ segmenta tržišta nerijetko plaćaju samo mogućnost da se pohvale sa svojim automobilom renomiranog proizvođača, dok je stvarna funkcionalnost ponekad izuzetno upitna.
Naravno da bih od ova dva ponuđena automobila najvjerojatnije i sam radije odabrao Audi RS7, nego Seat Leon, no za razliku od mnogih, ne zato što je riječ o Audiju ili zato što mi je netko rekao da Audi proizvodi bolje automobile, nego zato što mi Seat dizajnom nije nešto posebno, a i mislim da je karavan s oznakom RS oduvijek bio nešto posebno za uživanciju na dnevnoj bazi.
…a što vi mislite?