Isdera – povratak jedne legende
Eto nam povratka jedne manufakture koja je svojim modelima fascinirala sve one kojima je Mercedes oduvijek bio super. …ali i one informatizirane klince koji su svoje afinitete prema svijetu automobila stjecali tijekom devedesetih, odnosno igrajući Need for Speed 2.
Isdera – tvrtka koja na polju proizvodnje maloserijskih sportskih automobila i kao skraćenica jednog poprilično kompliciranog naziva stoji još od 1981. godine.
Tvrtka koja je svoj rad inicijalno pokrenula s cestovnom replikom trkaćeg Forda GT40, da bi zatim usko surađivala s Mercedesom i svoje projekte bazirala na nekolicini konceptnih automobila s trokrakom zvijezdom na sebi. Uglavnom, g. Eberhard Schulz je kao osnivač ove manufakture zaobljenih čuda od samog početka imao viziju puteva kojima će se Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing (odnosno Isdera) kretati, pa stoga ne čudi da su rijetki modeli ovog proizvođača uvijek plijenili pozornost.
Prvi svjetski poznati model ovog proizvođača bio je Spyder 033 – čudnovat automobil dobrim dijelom baziran na Mercedesovom C111 konceptu čiji je dizajn potpisao g. Schulz. No za razliku od konceptnog Mercedesa koji nikada nije vidio svjetlo dana na tržištu, Isdera Spyder 033 bila je stvaran automobil, a i prokleto brz. Nakon uspjeha tog Isderinog prvijenca, na scenu je stigao Imperator 108i – super-automobil s nekih 390 konja i svojevrstan vremeplov u sedamdesete, odnosno još jedan podsjetnik na C111. Imperator 108i bio je i ostao prvi i jedini automobil koji je umjesto retrovizora (doslovno) imao periskop, ali to ni nadaleko nije bila jedina posebnost za ovaj model.
Dapače, samo 1,1 metar visine u kombinaciji sa skoro dva metra širine i „gullwing“ vratima izvana su itekako plijenile pozornost našmrkanih direktora i estradnjaka tijekom osamdesetih godina prošlog stoljeća. Stoga je usprkos (danas) relativno blijedim performansama prodano ukupno 30 primjeraka od kojih se (vjerovali ili ne) svi nalaze na životu. Toliko o Mercedesovoj kvaliteti iz osamdesetih i pametno osmišljenom projektu.
Nakon Imperatora na svijet je stigla Isdera Commendatore 112i – nizak, dugačak i tehnološki iznimno napredan automobil koji je mnogim puno većim „igračima“ pokazao kako se neke stvari trebaju raditi. Commendatore je za početak imao elektronski-potpomognutu šasiju osjetljivu na brzinu. Dotična se šasija bila u stanju spustiti bliže zemlji pri brzinama većim od 200 kilometara na sat, te time smanjiti otpor zraka, ali i poboljšati prianjanje automobila na podlogu.
Isto tako je ovaj automobil bio prvi koji se na tržištu pojavio s aktivnim spojlerom, odnosno sa zračnom kočnicom, pa je time ispao omanjom revolucijom u svijetu automobila. Danas takvi detalji nisu ništa posebno, ali ne treba zaboraviti da se radi o automobilu iz 1993. godine, pa stoga vrijedi zaključiti kako Isdera Commendatore 112i definitivno predstavlja nezaobilazan automobil i respektabilnu silu – pogotovo kada se uz tehnologiju spomenu i brojke poput 342 km/h maksimalne brzine i 4,7 sekundi do 100 km/h, za što je ovaj automobil itekako bio sposoban i spreman.
Krajem „starog“ milenija na neki je način i Isdera utihnula, a 2006. godine je čudnovati Autobahnkurier AK116i bio jedini proizvod s logotipom ove marke. No kako je u sklopu tog automobila „retro-manija“ totalno promašena, te kako je sam automobil već u nazivu zvučao poput nekog čina za njemačkog vojnika iz četrdesetih, naravno da je uspjeh za ovaj model apsolutno izostao. Stoga nimalo ne čudi da se Isdera sakrila i malo pomalo nestajala s obzora sve do prije nekoliko dana, kada je oglašen jedan sasvim novi moment koji bi ovu tvrtku itekako trebao podići iz pepela.
Kako današnje tržište automobila stvara jedno sasvim novo bojno polje i sa strujnim krugovima obara brzinske i ine druge rekorde, naravno da se i Isdera kao vječni inovator priključila svemu tome. Tako je unutar relativno kratkog vremenskog perioda na noge (ili bolje rečeno na kotače) postavljen model Commendatore GT.
Ukratko, riječ je o još jednom sportskom automobilu na struju. I to je činjenično stanje. Ali za razliku od mnogih koje smo do sada vidjeli, Isdera Commendatore GT u cijelu tu električnu zbrku donosi nekoliko stvarno zanimljivih detalja.
Naime, ako zanemarimo dva električna motora i bateriju od 105 kWh, te sva četiri pogonska kotača (s „torque-vectoring“ sustavom i inim drugim manje ili više kontrolnim mehanizmima), brojke neće nikoga baciti u trans. Radi se o ukupnoj snazi od nekih 800 konja, te maksimalnom okretnom momentu (buraz) od tek nešto iznad 1,000 Nm. Dakle, ništa što već prije nismo vidjeli kod Kineza, Amerikanaca, pa čak i Hrvata. No za razliku od većeg dijela konkurencije, Isdera Commendatore GT na testovima je pokazala kako je s jednim punjenjem stvarno moguće proći čak 500 kilometara u komadu, čime se mnogi konkurenti baš i ne mogu pohvaliti. I ne samo to, već je ispražnjen automobil do 80% pune baterije moguće napuniti za manje od 35 minuta, što je svojevrstan rekord – ili bi barem trebao biti.
Performanse ovog električnog automobila uobličene su u 3,7 sekundi do „stotke“, odnosno manje od 10 sekundi do 200 km/h, dok maksimalna brzina teoretski iznosi 302 kilometra na sat, ali je iz nekog razloga ograničena na 250 km/h. Dakle, radi se o automobilu koji ide poprilično dobro, tehnološki je napredan taman koliko treba, dok s druge strane kao da želi ostati u „zlatnoj“ sredini po pitanju nekih detalja.
I to je zapravo sasvim u redu.
Uglavnom, kada se sve skupa zbroji na hrpu i podijeli s dvanaest, Isdera Commendatore GT predstavlja interesantan projekt. Naravno da strujni krugovi i dalje nisu polje fascinacije za nas nekolicinu s ove strane ekrana, te da je ovaj automobil teško opisati lijepim. Dapače, teško ga je opisati u općenitom smislu, jer je u najmanju ruku čudan. Ali to ne mora nužno značiti da je loš. Dapače, s obzirom na bogato opremljen i naizgled luksuzan interijer koji dolazi u paketu s iznimnim performansama, reklo bi se da je Isdera na pravi način odlučila ponovno svratiti na tržište. No s druge strane ovaj automobil zapravo ne zna što je i tu bi mogao biti problem.
Dakle, nekima će Commendatore GT predstavljati odličnog konkurenta Teslinim igračkama na struju.
Neki će na ovaj automobil tek slegnuti ramenima uz ono obavezno „meh“, a nekima će vijest o Isderinom povratku na scenu biti važna poput npr. lanjskog snijega u Afganistanu. Za nas ovdje ne možemo tvrditi kojima od navedenih pripadamo, jer smo u najmanju ruku zbunjeni. No ako već ništa drugo, barem nam je drago ponovno čuti naziv Isdera, a još nam je draže vidjeti da „gullwing“ vrata opstaju i u 2018. godini.
Nije li to nešto pozitivno?