Eto nam kandidata za europski automobil godine
Spavate li mirno građani i seljani Europe?
Kako je to već desetljećima praksa, i ove će se godine oko ovog velebnog i prestižnog izbora truditi 60 članova izbornog povjerenstva iz čak 23 zemlje. Samo povjerenstvo sastoji se od novinara i inih drugih na ovaj ili onaj način istaknutih djelatnika u domeni auto industrije, što u najmanju ruku govori o iznimno stručnom kadru koji je od ukupno 37 automobila-kandidata do sada izdvojio njih sedam.
Tih će se sedam automobila međusobno „boriti“ za ovu prestižnu titulu, te će se pridružiti iznimnim automobilima koji su od početka održavanja ovog natjecanja do sada osvajali ovaj poseban naslov.
Pa spomenimo tek neke od njih…
1968. godina: NSU RO 80 – stvarno odličan automobil, kako je povijest pokazala
1971. godina: Citroën GS – fantastičan obiteljski automobil – pogotovo u smislu hidraulike
1976. godina: Simca 1307 – toliko dobar automobil da je čak i tvrtka propala
1984. godina: Fiat Uno – jedan u nizu Fiatovih automobila
1985. godina: Opel Kadett – vječna pljuska Golfu koji je titulu osvojio tek 7 godina kasnije
1986. godina: Ford Scorpio – da…Ford i titula auta godine u osamdesetima
1992. godina: Volkswagen Golf – Aha! Eto ga među elitom
1994. godina: Ford Mondeo – ne, ne šalim se
1996. godina: Fiat Bravo/Brava – poslovično stvarno kvalitetni automobili
2001. godina: Alfa Romeo 147 – fenomenalan automobil – pogotovo u današnje vrijeme
2016. godine: Opel Astra – još jedan sjajan pobjednik prema ljestvici zadovoljstva kupaca
2017. godine: Peugeot 3008 – iskreno se i dan-danas pitam po čemu i zašto
Dakle, ovih nekoliko navedenih godina i automobila zorno pokazuju o kakvom se zapravo izboru radi i kakvi su automobili tijekom godina odnosili tu prestižnu titulu.
Naravno da je jasno kako ovakvih natjecanja iz ovog ili onog razloga mora biti, ali je isto tako jasno kako se radi ne samo o glorificiranju apsolutne prosječnosti u svijetu automobila, već i o natjecanju koje zvuči itekako ispolitizirano. Uostalom, kako drugačije objasniti neke od najgorih automobila svih vremena kojima je dodijeljena titula automobila godine, ili pak prvih pratilja u obliku Fordovog modela Ka, Citroëna AX ili pak Fiata Multiple? Teško, zar ne?!
No bilo kako bilo, ova organizacija zajedno sa svojim velebnim članovima i dalje proglašava ono najbolje što auto-industrija iz godine u godinu nudi, pa je možda najbolje jednostavno skratiti priču i preletjeti kroz finaliste:
Alfa Romeo Stelvio
Prvo pa muško, reklo bi se u narodu. Riječ je o prvom SUV-modelu koji je Alfa ikada proizvela i samim time se ovaj automobil najvjerojatnije sam po sebi našao u najužem izboru ovog prestižnog natjecanja. A kako i ne bi, kada su u današnje vrijeme SUV-modeli globalno ultra-popularni. No gledano s one osvjetljenije strane, možda je i bolje da se Stelvio našao među konkurencijom unutar prvih sedam, jer bi u protivnom najvjerojatnije Giulia bila kažnjena tom nominacijom.
Audi A8
Evolucija u domeni dizajna. Ergonomsko savršenstvo. Pionir trećeg nivoa razrade autonomije i automobil baziran na budućnosti predstavljenoj u sklopu nekih prošlih vremena (Prologue Concept). Ovaj je oveći Audi doslovno pomeo konkurenciju koju čine jednako veliki modeli koje na tržište nude BMW i Mercedes-Benz, pa se (valjda) morao naći u najužem izboru za europski automobil godine.
BMW serije 5
Nakon sto i jednog pozitivnog osvrta od strane medija, te nakon ovećeg broja prodanih primjeraka, ovaj je BMW definitivno prihvaćen kao logičan i interesantan novi korak za sagu o „petici“. CLAR-platforma je tome doprinijela, a onda su tu i sasvim novi motori, smanjena težina u odnosu na prethodnu generaciju modela, te sva sila tehnologije. Stoga ulazak među finaliste unutar ovog izbora ne čudi, no pitanje je koliki je to zapravo kompliment za BMW.
Citroën C3 AirCross
Kada konkurenciju unutar klase predstavljaju automobili poput Nissanove Micre koja se najela germe, odnosno modela Juke, te Renaultovog plastičnog Captura, onda vjerojatno nije teško zasjati u punom sjaju. Isto tako, kada je dizajn automobila baziran na Cactusu, koji ili volite ili mrzite, teško je ostati ravnodušan. Stoga nikoga ne bi trebalo čuditi što se ovaj dizajnerski pokušaj na četiri kotača našao među prvih sedam unutar ovogodišnjeg izbora za europski automobil godine.
Kia Stinger
Nekima je seksi, a nekima tek samo KIA. No koju god opciju branili, Stinger je u svakom slučaju veliki iskorak u pravom smjeru. Dokaza za to ima mali milijun, no najveći su uobličeni u moderan i zanimljiv dizajn, itekako interesantnu količinu pravih sastojaka motora i ovjesa, a onda je tu i cijena s kojom se Stinger može pohvaliti. Stoga se čovjek zapita što zapravo ova sportska KIA radi u jednom ovakvom natjecanju – pogotovo kada se pogledaju pobjednici prošlih desetljeća.
Seat Ibiza
Peta generacija Ibize inspirirana je većim modelom pod nazivom Leon. No to nije ništa novo za Seat. Tu je i modularna MQB-A0 platforma s kojom nova Ibiza barem u teoriji prednjači nad konkurentima poput Renaultovog Clia, Opelove vječne Corse i Peugeota 208.
No ono zbog čega se Ibiza (najvjerojatnije) našla u najužem izboru za EU-auto godine svodi se na tehnološki iskorak u smislu raznoraznih sustava, senzora i sličnih detalja koji u današnje vrijeme svi iz nekog razloga traže i trebaju.
Volvo XC40
Maleni SUV, a opet posložen u savršenom ekvilibriju s filozofijom koju Volvo na tržište donosi već desetljećima. Naravno, radi se o sigurnosti i svim čimbenicima koji tu sigurnost osiguravaju.
Marketinške floskule ovaj model opisuju „sportskim“, modularna arhitektura ga opisuje naprednim, a zlobnici ga zbog suradnje pri razvoju s Geelyjem nazivaju kineskim. No sve to nije toliko bitno, koliko činjenica da u ovom momentu XC40 praktički još i ne postoji – barem ne u rukama svojih kupaca, jer je proizvodnja započela tek prije nekoliko tjedana.
Pa eto…od svih automobila koji se nude na današnjem tržištu, ova je vesela sedmorka odabrana u najuži krug izbora za europski automobil godine. Naravno da je to zapravo prestižna titula koju će pobjednik vrlo rado staviti u kataloge za svoj pobjednički model. Ali s obzirom na suštu prosječnost s kojom su pobjednici tijekom svih proteklih godina i desetljećima odnosili ovu titulu, neki se od nas itekako pitaju je li ta titula zapravo uopće bitna i kakvu konkretnu težinu ista sa sobom donosi.
Naravno da neki od nas ovdje imaju odgovor na to pitanje, ali je možda ipak bolje da se suzdržimo od javnog izjašnjavanja oko tog dijela priče. Umjesto toga bih radije zamolio cijenjeno čitateljstvo da glasa za neki od navedenih automobila, te da nam u komentarima na našoj Facebook-stranici ostave svoje komentare. A onda slijedi proglašenje pobjednika koje će se prema službenim informacijama održati 5. ožujka iduće godine, kada salon automobila u Ženevi otvori svoja vrata.
Sigurno ste oko toga itekako napeti, zar ne?!