Pogonska tehnologija s Nissana Ariye na japanskom Moon roveru
Nissan Motor Co., Ltd. je predstavio prototip lunarnog rovera s električnim pogonom e-4ORCE, a koji je zajednički razvijen s Japanskom agencijom za istraživanje svemira (JAXA), na čijim sustavima za upravljanje i električnom pogonu surađuju već dvije godine.
JAXA Space Exploration Innovation Hub Center provodi ispitivanja lunarnih rovera — ključnoj tehnologiji za istraživanje svemira. Od siječnja 2020. u tome im se pridružio Nissan radi, pa zajedno rade na upravljačkim sustavima ovih istraživačkih vozila. Lunarni rover mora biti u stanju voziti po Mjesečevom praškastom, stjenovitom i valovitom terenu te biti energetski učinkovit.
Jer, izvori energije za upravljanje vozilima u svemiru su jako ograničeni, a temperature (pre)niske. Nissanovo istraživanje u prvom redu primjenjuje tehnologiju upravljanja motorom koju je razvio kroz proizvodnju električnih vozila za masovno tržište kao što je Leaf.
Pored toga, tu je i napredna tehnologija upravljanja na svim kotačima e-4ORCE koja se nalazi na potpuno novom električnom crossoveru Ariya. Konkretno, e-4ORCE je taj koji poboljšava performanse lunarnog rovera na zahtjevnom terenu. Nissan se usredotočio na razvoj stabilnih performansi vožnje, pa tehnologija e-4ORCE precizno i neovisno kontrolira sva četiri kotača.
Time vozačima daje samopouzdanje i u teškim uvjetima za vožnju. U svom zajedničkom istraživanju s JAXA-om, ova tehnologija se razvija kako bi se poboljšale performanse na pješčanom terenu i u drugim teškim uvjetima.
Jer, kada se automobili voze po pijesku njihovi se kotači često okreću u prazno i tonu, čime je vožnja do dolaska vučne službe ili dizalice završila. Potrebna je visoka razina vozačke vještine kako bi se izbjeglo zaglavljivanje u pijesku. Kako bi omogućio vožnju po sipkoj podlozi poput pijeska, Nissan je razvio poseban nadzor pogonske sile gdje se u skladu s uvjetima na podlozi smanjuje brzina okretanja kotača.
Njime je opremljen novi model ovog proizvođača, kojeg smo proljetos mogli pretpremijerno vidjeti i u Zagrebu. Nissan Ariya e-4ORCE, tako ima prednjii i stražnji elektromotor, koji zasebno rade.
Zakretni moment svakog motora može se pojedinačno kontrolirati kako bi se osigurala optimalna vuča tijekom ubrzanja. Prilikom usporavanja, količina regeneracije se individualno podešava za prednji i stražnji motor, a prilikom kočenja, e-4ORCE minimizira zaron i podrhtavanje karoserije.
U zavojima, okretni moment prednjeg i stražnjeg motora i učinak kočenja na četiri kotača osiguravaju glatko i udobno upravljanje. Ova kontrola omogućuje vozačima svih razina vještina da pouzdano upravljaju u raznim uvjetima na cesti, uključujući kišu i snijeg.
JAXA ima za cilj primijeniti rezultate istraživanja na buduća istraživanja svemira. Surađuju s tvrtkama, sveučilištima i istraživačkim institutima na projektima koji su izvedivi i imaju potencijal za komercijalizaciju i inovacije. Provodeći istraživanje s Nissanom, koji ima stručnost u elektrificiranim tehnologijama, nadaju se da će saznanja primijeniti na razvoj lunarnih rovera viših performansi.
U Nissanu dodaju kako kroz zajedničko istraživanje nastoje pridonijeti tehnološkom razvoju automobilske tehnologije i tehnologije istraživanja svemira, dijeleći znanje stečeno razvojem testnih vozila i kombinirajući ga s JAXA-inim znanjem o lunarnim roverima.