Niskoprofilne ili visokoprofilne gume – što odabrati?
Stara dilema prilikom izbora veličine guma za vaš novi automobil ili ako želite oplemeniti svoj postojeći automobil novim setom širokih guma i felgi i tako mu podići atraktivnost i stabilnost na cesti. No što se sve krije iza toga?
Danas mnogi proizvođači novih automobila nude uz doplatu felge i gume mnogo većih dimenzija od onih koje idu serijski uz automobil. Tako na primjer popularna standardna kompaktna dimenzija od 195/65 R15 cola ide uz doplatu do dimenzija od primjerice 225/40 R18. Pri tome prva visokoprofilna guma znači da je njen profil 65% širine gume od 195 to jest 127 milimetara, a druga niskoprofilna ima profil od 40% širine gume (225) to jest 90 milimetara. To je razlika od 37 milimetara ili skoro 4 centimetra koje visokoprofilna ima više za amortizirati, odnosno umanjiti opterećenje na ovjes i kralježnicu putnika. Važno je naglasiti da obje gume imaju isti vanjski promjer što znači da je omjer okretanja jedne i druge gume 1:1.
Proizvođači novih automobila nude niskoprofilne gume uz cjenovno ponekad zaista primamljivu ponudu kada se pogleda cjelokupan iznos automobila. Bilo na akciji, uz poseban paket opreme koji donosi veće gume i felge ili uz doplatu. Ali kada auto na njima tako dobro izgleda, teško je odoljeti. Primjerice jedna od sportskih verzija popularnog kompakta na našem tržištu dolazi sa serijskom dimenzijom 225/45 R17, a uz doplatu ( u ovom slučaju poprilično skupom) dolazi s dimenzijom od 225/40 R18 i pred nekoliko godina nevjerojatnih 225/35 R19. Što znači da širina odnosno prianjanje gume ostaje isti, a profil se smanjuje.
Ako ste kupac rabljenog automobila, posebnu pozornost obratite na automobil sa niskoprofilnim gumama i stanje njegovog ovjesa. Nakon tisuća i tisuća kilometara koje je takav automobil prešao sa gumama koje vrlo direktno prenose sve oscilacije s ceste na ovjes, velika je mogućnost da je ovjes automobila u lošem stanju i da ima lufta. To se može vidjeti ponekad i golim okom, ako automobil ima neravnomjerno potrošene gume, što znači da je geometrija ovjesa narušena. Stanje automobila mnogo ovisi i o vlasniku automobila, ako je vlasnik pazio na neravninama i redovito održavao automobil, to ne mora biti slučaj. Isto znači i za visokoprofilne. One jesu mnogo blaže prema ovjesu, ali sve ovisi o vlasniku i njegovom stavu prema automobilu.
Prednosti niskoprofilnih guma:
– bolja upravljivost, automobil će prije promijeniti smjer na željeni unos upravljača
– veća dodirna površina gume sa cestom što znači više gripa u zavojima
– bolje kočenje na suhoj cesti
– bolji izgled automobila (ovisno o pojedinom ukusu)
Nedostaci niskoprofilnih guma:
– manja udobnost
– veće opterećenje ovjesa automobila
– otežano penjanje na rubnjake
– veća mogućnost oštećivanja naplataka
– neusporedivo veća cijena u odnosu na visokoprofilne
– opasnost od stvaranja vodenog klina (aquaplaninga) na mokroj cesti, odnosno da guma izgubi kontakt sa površinom ceste
– iako nudi veću razinu prianjanja, jednom kada se ta granica prijeđe, brže gubi kontrolu u odnosu na visokoprofilnu, tj. na samom limitu traži iskusniju ruku
Prednosti visokoprofilnih:
– veća udobnost
– neusporedivo manja cijena
– manja opasnost od aquaplaninga
– manje naprezanje ovjesa automobila
– linearniji gubitak prianjanja na samom limitu gume
Nedostaci visokoprofilnih guma:
– manja razina prianjanja na suhoj cesti
– sporije mijenjanje smjera na unose upravljača
– duži zaustavni put po suhoj cesti
– manji izbor guma viših performansi takozvanih “sportskih”
Cijena niskoprofilnih guma
Današnje niskoprofilne gume stoje pravo bogatstvo za zamijeniti. Primjerice uz gornji primjer R15 stoji prosječnih 550 kuna, a R18 stoji do velikih 1600 kuna po komadu. Ukupan trošak pokazuje koliko ta razlika može biti drastična. 2200 kuna za visokoprofilne, popularno zvane “balonke” i 6400 kuna za niskoprofilne. Ta zaista drastična razlika dovodi do toga da mnogi iskreno požale što su pretjerali sa colažom na svom autu. Ali skriva i jedan opasan faktor. Promotrite mnoge aute sa niskoprofilnim gumama od popularnih suv-ova na dalje. Mnogi imaju prilično izlizane gume. Kriza i recesija tu sigurno isto ne pomažu jer kupovina novih guma stvara poprilični izdatak na kućni proračun taman bile one i najobičnije “balonke”. A nova guma je sigurnija od stare izlizane, ma kako ona široka bila.
Što izabrati?
No ako vam se “balonke” i ratkape zaista ne sviđaju, i bojite se da ćete za njih teško naći gumu koja nema u nazivu pojam eco, energy, fuel saving i sl. odnosno gume koje pridonose štednji, ali ne pridonose sigurnosti, rješenje je kupnja guma i felgi koje se nalaze u zlatnoj sredini, odnosno ni preširoke ni preuske. A to bi na standardnom današnjem kompaktu bila veličina od 16 cola, u gradskoj klasi 15 cola, srednjoj 17 cola i tako dalje. I podmirili ste sve svoje potrebe. Zato što te gume objedinjuju skoro sve pozitivne karakteristike i niskoprofilnih i viskokoprofilnih uz skoro nikakve mane.