Lancia i jedna dobra vijest
S obzirom na to da Lancia kao proizvođač automobila već odavno ne postoji u onom pravom obliku, ovo što slijedi definitivno je moguće okarakterizirati kao dobru vijest.
Aurelia, Stratos, Fulvia, Beta, Flavia, Delta…čak i Thema. Sve su to modeli koji su u sklopu ovog ili onog razdoblja krasili ponudu tvrtke koju je g. Vincenzo Lancia postavio na noge još prije 114 godina.
I ne samo to, već je upravo ova tvrtka zaslužna za milijun i jedan patent zbog kojeg je današnja auto-industrija ono što jest. Za početak vrijedi spomenuti kako upravo Lancia potpisuje prvi neovisan ovjes montiran na jedan serijski automobil. Zatim je tu prvi V6-motor s kojim se na tržištu 1950. Godine premijerno pojavio model Aurelia. A onda su tu i još neki izumi poput mjenjačkog sklopa s 5 brzina, motora V4-konfiguracije i prvog organiziranog i kako treba postavljenog električnog sustava s kojim je Lancia Theta još davne 1913. godine došla na svijet.
Uglavnom, tijekom godina i godina postojanja ove marke, tamošnja ekipa mehaničara i tehnologa zaslužna je za ogroman broj sustava i rješenja s kojima se auto-industrija i dan-danas služi.
I ako već ni zbog čega drugog, onda je zbog toga prava šteta da se Lancia u onom svom pravom obliku zapravo ugasila prije nekoliko godina.
U svijetu utrkivanja, Lancia je kao proizvođač također na neki način redefinirala pojam brzine. Jer izuzev zapaženih nastupa na legendarnim utrkama popu Mille Miglia, te sudjelovanja u sklopu najvećeg oktanskog cirkusa na svijetu, tj. onog pod nazivom Formula 1, Lancia je u prljavom i prašnjavom svijetu Rallyja itekako ispisala stranice svoje povijesti. Fulvia HF bila je nedodirljiva tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća. Potom je sedamdesete označio Stratos HF, a onda je prvo poglavlje osamdesetih godina donijelo Rally 037 i Deltu S4, te je time zauvijek promijenjena povijest utrkivanja.
No od 1987. do 1992. godine sa svojih 6 uzastopnih naslova svjetskog prvaka Lancia Delta HF Integrale malo pomalo gradi svoju priču koja na kraju rezultira nadimkom „Kraljica Rallyja“. Jer ovaj je model osvajao titulu najboljeg Rally-automobila punih 6 godina uzastopce.
Danas Lancia proizvodi jedan-jedini model: Ypsilon, odnosno Fiat Punto sa sindromom grbavca iz Notre Damea. I vjerovali ili ne, upravo je taj smiješan i naizgled nepotreban automobil u Italiji već godinama jedan od najprodavanijih. Jer sa svojih 43,109 primjeraka koji su u Italiji prodani samo prošle godine, Ypsilon stoji na drugom mjestu po prodajnim rezultatima iza Fiatovog modela Panda.
To sigurno niste znali, zar ne?!
Lancia je kao proizvođač automobila u pravilu ugašena. Ali ime živi dalje. Jer kada je FCA-grupacija kao ideja jednostavno propala, cijelu je priču oko egzistencije za Citroën, DS, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, Jeep i još neke preuzela novoosnovana korporacija pod nazivom Stellantis. A među svim se tim proizvođačima automobila nalazi i Lancia.
Uglavnom, ta je tvrtka u vlasništvu Peugeota (odnosno Exora), kineskog Dongfenga, BlackRocka i Grupe Vanguard ovih dana preraspodijelila kadrove, te je pokrenuta priča oko revitalizacije pojedinih marki. Tj. vraćanja dotičnih na svoje (zasluženo) mjesto pod suncem.
Prije nekoliko dana se u javnosti pojavio jedan kratak intervju s gospodičnom koja se zove Marion David. Dotična je gospodična unutar Stellantisa zaposlena kao glavna i odgovorna osoba ispred Citroënovog brenda DS, pa je za vjerovati kako teta zna što priča.
Uglavnom, na nedavnoj prezentaciji novog DS4 kompakta rečeno je ovo:
„ Mi trenutno surađujemo s našim talijanskim kolegama u kreiranju posebnih modula, pogonskih sklopova i novih tehnologija, kako bismo napravili niz posebnih modela i time razdvojili „premium“ i „mainstream“ segmente“.
S obzirom na to da Lancia usprkos svojoj blijedoj egzistenciji i dalje stoji kao proizvođač u domeni „premium“ kategorije, ta rečenica itekako služi kao dobra vijest za Lanciu. Jer dotična između ostalog znači i da Lancia kao dio cijele priče više neće stajati poput petog kotača i mrsiti planove ostatku grupacije, već da bi uskoro ova tvrtka mogla na tržište donijeti neki novi i zanimljiv model. I to u nekoj bližoj budućnosti, odnosno prema nekim najavama već 2024. godine.
Trenutna je realnost za Lanciu zapravo tužna. Jer lijenost u kombinaciji s bezličnim modelima i hrpetinom kvarova nije niti mogla donijeti drugačiji rezultat. I to je zapravo svojevrsna javna tajna od koje se ova novonastala grupacija po tko zna koji puta pokušava odmaknuti što je dalje moguće.
FCA-grupacija u tome nije uspjela kako treba iako se čovjek u smeđem puloveru, odnosno g. Sergio Marchionne oko cijele priče itekako potrudio.
No rezultatno stanje se svodi na tek nekoliko Lancijinih modela koji se umjesto s Chryslerovim znakovljem prodaju na europskom tržištu, dok je Ypsilon tek pomalo retardirani Punto koji se prodaje samo na talijanskom tržištu. I zato zarade nema u onom obliku u kakvom bi to bilo poželjno, pa je potrebno presložiti kotačiće i cijelu priču izokrenuti naopačke.
Uglavnom, kako sada stvari stoje, možda bi bilo iluzorno očekivati novu Deltu Integrale ili pak nastup Lancie u nekoj novoj varijaciji na temu Grupe 5. Samim time se Lancia više zasigurno neće vraćati korijenima koji primarno podrazumijevaju auto-sport. Ali u ovom momentu je bilo kakav pomak bolji od stagnacije, odnosno kapitulacije jedne slavne marke na tržištu koje povijest izvlači iz naftalina samo kada je potrebno kreirati neku marketinšku kampanju.
Ali i sam spomen na oživljavanje ove slavne marke u svom pravom izdanju nekako donosi osmijeh na lice.
Je li i s vama cijenjeni čitatelji takav slučaj?