Dvostruko slavlje Lancije u talijanskoj predsjedničkoj palači
Gdje drugo nego u Kvirinalskoj palači, službenoj rezidenciji predsjednika Talijanske Republike, marka poput Lancije može slaviti vrijedne obljetnice? Pogotovo kad je riječ o 115-godišnjici brenda bogate povijesti i 60. godišnjici da je Lancia Flaminia postala službena predsjednička limuzina.
Palazzo Quirinale, službena rezidencija predsjednika talijanske republike dala je Lanciji priliku da spoji 115. godišnjicu brenda sa 60. rođendanom predsjedničke Flaminije. Ovo su dvije vrlo značajne proslave za Lanciju, zapravo za ono što je preostalo od brenda s nekad prekrasnim i tehnološki naprednim automobilima koji su u zlatnom dobu bili pravi stjegonoše Italije u cijelom svijetu.
Marku su 27. studenog 1906. u Torinu osnovali Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin, zaposlenici Fiata i ljubitelji automobila. Vincenzo je već bio poznat u automobilskom svijetu, jer je odnio razne sportske pobjede za volanom Fiatovih automobila.
Već prvi automobil, proizveden 1908. godine, Lancia 12 KS, bio je izrazito nekonvencionalan za svoje vrijeme. Njegova šasija bila je niska i lagana i postala je prava priča o uspjehu za svoje vrijeme. Lancijina slava je rasla i marka je prošla kroz Prvi svjetski rat, nakon čega će uslijediti i drugi visokokvalitetni modeli, uključujući Lambdu, Augustu i Apriliju.
Nakon Drugog svjetskog rata, Lancia je 1950. godine predstavila Aureliju, prvi automobil na svijetu s V6 motorom. Ovaj model je pobjeđivao na raznim natjecanjima, uvjeravajući Giannija Lanciju, Vincenzovog sina, da osnuje trkaći odjel fokusiran cestovne utrke. Nazvan je Scuderia Lancia.
Godine 1956. marka je prešla na automobile visoke klase: ikone 60-ih bile su Flaminia i Flavia, potonji je prvi talijanski automobil s boxer motorom ispod haube i pogonom na prednje kotače. Početkom 1970-ih, sportski odjel je oživljen i nastavio dominirati svijetom relija više od 20 godina, sa Stratosom, 037 i kasnije s Deltom.
Lancia je tada stigla na Olimp motosporta: petnaest svjetskih prvenstava u reliju, tri svjetska prvenstva konstruktora i izdržljivosti, jedno natjecanje 1000 Miglia, dvaput Targa Florio, i jednom pobjeda na Carreri Panamericani.
Lancia Flaminia predstavljena je 1957. na sajmu automobila u Ženevi: krstarica visoke klase, opremljena 2,5-litrenim V6 motorom, s luksuznim interijeriom i preciznom završnom obradom. Flaminia je brzo dobila posebne serije koje su izradili proizvođači karoserija, a zatim je 1961. Pinin Farina proizveo predsjednički kabriolet s dugim međuosovinskim razmakom.
Poznat je kao “335”, što zapravo pokazuje duljinu međuosovinskog razmaka u centimetrima. Automobil je prvi put koristio predsjednik Giovanni Gronchi tijekom posjeta kraljice Elizabete II Italiji.
U roku od nekoliko mjeseci napravljena su četiri modela. Kako bi nastavili tradiciju, dobili su imena rasnih konja iz nekadašnjih papinskih ergela, Scuderie del Quirinale: Belfiore, Belmonte, Belvedere i Belsito. Belfiore, Belmonte i Belvedere imali su karoseriju kabrioleta sa sklopivim mekim krovom od krutog platna.
Potonji – Belsito – došao je s neotvarajućim platnenim mekim krovom iznad vozačevog sjedala. Obojeni u ponoćno plavu boju, svi imaju presvlake od kože Connolly, interfon za komunikaciju s vozačem, i prostor za pet putnika s dva dodatna preklopiva sjedala.
Prethodno korišteni za posjete državnih poglavara, uključujući Johna F. Kennedyja, Charlesa de Gaullea, i za proslave stogodišnjice talijanskog ujedinjenja, automobili su 2001. godine prošli pomnu restauraciju. Dva modela sada pripadaju Scuderie del Quirinale: Belfiore i Belvedere ostaju automobili koje su u važnim prigodama koristili talijanski predsjednik i najviši dužnosnici u zemlji.
Belsito se može pogledati u Povijesnom muzeju vojnih vozila u Rimu, dok je Belmonte od 2001. godine izložen u Nacionalnom muzeju automobila u Torinu.
Izvan sportskih terena i reprezentativnih palača, Lancia je 1985. godine na sajmu automobila u Ženevi lansirala kompaktni Y10, model koji će revolucionarizirati koncept gradskog automobila. Ypsilon je ubrzo postao vrlo uspješna linija: preko 35 specijalnih serija, 4 generacije, najdugovječnija i najprodavanija Lancia ikada, s više od tri milijuna kupljenih primjeraka.
Ne zaboravimo spomenuti i druge modele koji su uslijedili, poput Theme, Dedre, Kappe, Thesisa i Lybre koji su uslijedili, ali na žalost uz njih je išla i sve slabija potražnja. Stellantis planira oživjeti brend s luksuznim SUV-ovima, pa im ostaje samo vjerovati na riječ.