Smanjenje poticaja za električna vozila uzrokuje pad prodaje od 84% širom Europe
Automobilski stručnjaci iz tvrtke Leasing Options otkrili su koje europske zemlje nude najviše financijskih poticaja za prelazak na električna vozila (EV) i usporedili su povećanje i smanjenje prodaje u godinama kada su poticaji bili na snazi.
Istraživanje je obuhvatilo 30 zemalja diljem Europe, analizirajući koliko novca je ponuđeno vozačima kako bi razmotrili kupnju električnog vozila, s ciljem otkrivanja zemlje čiji su poticaji najviše utjecali na prelazak na električna vozila i kako je ukidanje tih poticaja utjecalo na prodaju.
Top europske zemlje koje nude najviše poticaja za kupnju:
Rumunjska se ističe kao zemlja koja pruža najveće prosječne poticaje za kupnju električnih vozila tijekom posljednje četiri godine (2020.-2023.). Njihova vlada potiče vozače dodjelom poticaja od 11.500 eura (povećano s 11.250 eura) za kupnju novog električnog vozila i zbrinjavanje njihovog starog automobila.
Do kraja 2019., Rumunjska je zabilježila 1.506 prodanih električnih vozila. Do kraja 2023. godine očekuje se da će se taj broj povećati gotovo deset puta, na 13.996 prodanih vozila, što predstavlja prosječan rast od 79%.
Top 10 zemalja s najviše poticaja od 2020. do 2023.:
1. | Rumunjska | 11.375 eura |
2. | Cipar | 10.000 eura |
3. | Francuska | 9.750 eura |
4. | Hrvatska | 9.289 eura |
5. | Njemačka | 8.438 eura |
6. | Italija | 7.500 eura |
7. | Grčka | 7.375 eura |
8. | Mađarska | 7.350 eura |
9. | Luksemburg | 7.250 eura |
10. | Poljska | 6.647 eura |
Slično je i s Ciprom, koji do 2022. godine nije imao nikakvih poticaja, a zatim je vozačima dodijelio ogromnih 20.000 eura za kupnju električnog vozila (80.000 eura ili manje) i zbrinjavanje njihovog starog automobila. To je rezultiralo jednako impresivnim povećanjem prodaje od 379,8%.
Na drugom kraju ljestvice poticaja za kupnju su osam zemalja koje nisu nudile nikakve poticaje svojim vozačima tijekom posljednje četiri godine. Te zemlje su Belgija, Bugarska, Češka, Danska, Island, Latvija, Malta i Švicarska.
Prodaja električnih vozila u Velikoj Britaniji dramatično je pala s 186% u 2020. na samo 15% u 2023. zbog ukidanja poticaja.
Nakon odgode zabrane vozila s unutarnjim izgaranjem u Velikoj Britaniji, zemlja se rangira na 23. mjesto po poticajima za kupnju električnih vozila. U 2020. i 2021. godini britanska vlada je provodila program poticaja za kupnju električnih vozila, nudeći vozačima 3.000 funti za kupnju vozila bez emisija do 50.000 funti. Usvajanje električnih vozila dovelo je do početnog povećanja od 185,9% u 2020. i dodatnog rasta od 76,3% sljedeće godine.
U 2022. godini iznos poticaja prepolovljen je na 1.500 funti. Prodaja električnih vozila i dalje je rasla, ali samo za 40,1%. Trenutno, u 2023. godini, ne postoji program poticaja. To je rezultiralo projektiranim povećanjem od samo 14,5% prema podacima prodaje u polugodištu – najnižim u posljednje četiri godine.
Slovenija je zabilježila najveći rast prodaje električnih vozila zbog povećanja poticaja te je zabilježila najveći prosječni rast prodaje od svih europskih zemalja, s rastom od 228%, povećavajući prodaju s 186 na projektiranih 4.328 do kraja 2023. godine.
Top 10 zemalja po rastu prodaje električnih vozila od 2020. do 2023.:
1. | Slovenija | 228% |
2. | Grčka | 159% |
3. | Cipar | 153% |
4. | Slovačka | 140% |
5. | Estonija | 130% |
6. | Latvija | 129% |
7. | Češka | 104% |
8. | Finska | 104% |
9. | Litva | 100% |
10. | Hrvatska | 98% |
S druge strane ljestvice, Nizozemska bilježi najmanji rast prodaje električnih vozila u posljednje četiri godine, svega 20%. Prema dostupnim podacima, poticaji za kupnju u 2020. godini započeli su s iznosom od 4.000 eura, uz porast od 18,6% u odnosu na prethodnu godinu. Iste godine, međutim, prodaja je pala za -12,1%. Vlada je potom smanjila poticaj na 3.350 eura 2022. godine, a zatim ponovno na 2.950 eura u 2023. godini, unatoč čemu se prodaja povećava.
Smanjenje poticaja rezultira padom prodaje od 84% širom Europe
Kada se uzmu u obzir smanjeni poticaji u odnosu na prethodnu godinu, prosječna prodaja električnih vozila smanjila se za 84% u usporedbi s razdobljima povećanja poticaja. Primjer za to je Slovačka, gdje je poticaj od 8.000 eura bio na snazi u 2020. godini, što je rezultiralo povećanjem prodaje od 456,4%. U 2021. godini poticaj je ukinut, a prodaja električnih vozila porasla je samo za 20,4%, smanjenje od 436%. Slična situacija dogodila se i u Njemačkoj, gdje je smanjenje poticaja u 2023. godini rezultiralo projektiranim padom prodaje od -6,6%.
Povećanje poticaja potiče rast prodaje električnih vozila za 117,9%
Malta je dobar primjer kako povećanje poticaja utječe na prodaju vozila. Između 2020. i 2022. godine Malta nije imala nikakav program poticaja, a prodaja električnih vozila smanjila se za -51,4% u 2020. godini. Prodaja se oporavila rastom od 13,1% u 2021. godini, a zatim minimalnim porastom od 20% u 2022. godini.
Međutim, do 2023. godine vlada je implementirala poticaj od 12.000 eura za kupnju električnog vozila i odbacivanje starog vozila. Ova odluka rezultirala je dramatičnim povećanjem prodaje električnih vozila prema podacima polugodišnjih statistika, s projiciranim godišnjim porastom od 120,4%.