Slavlje u Daciji: U ovoj godini će proizvesti dvomilijunti Duster
Te 2010. godine je tržište SUV-ova već cvjetalo, većina modela je i tada ili preskupa i sofisticirana, ili previše jednostavna i obična. Tada se rodio Duster, pristupačan, robustan i moderan. Predstavljao je upravo ono što ljudi traže i brzo postao kultni model za Daciju.
Kad je potpisnik ovih redaka početkom dvijetisućitih prvi put posjetio tvornicu Dacije u Pitestiju, 200 kilometara udaljenom od Bukurešta, u nekim dijelovima tvornice se umjesto po betonu ili pločicama gazilo po utabanoj zemlji. Gotovo je nevjerojatno kako se taj brend koji je bio pred gašenjem uzdignuo u jednu od najprodavanijih marki u Europi i šire.
Preuzimanjem od strane Renaulta Dacia je postala priča u kojoj jedan uspjeh vodi drugom. Nakon Loganovog rođenja 2004., druga buduća zvijezda ušla je u automobilski svijet 2010.: Duster. Odmah je došao na glas kao proizvod koji je SUV automobile učinio široko popularnim i pristupačnim.
Robusni 4WD dizajniran prvenstveno za obitelji, ali koji se dokazao i na drugim poljima, ove godine slavi dva milijuna prodanih primjeraka u gotovo 60 zemalja. H79 je bilo kodno ime za Duster 1. Zadatak koji je tada dan razvojnim timovima je glasio: uzmite prazan list papira i stvorite vozilo koje još nije postojalo na tržištu.
Morao je biti idealan za ljude diljem svijeta i stoga prikladan za ledenu hladnoću i vrućinu. Sve to po cijeni koja prkosi svakoj konkurenciji. Ukratko, robusno, pouzdano i svestrano vozilo koje se vozi kao 4WD.
Proces razvoja nije bio lagan: 6-brzinski mjenjač, pogonski sklop s prednjim ili pogonom na sve kotače, široki kolotrag i još mnogo toga. Najzahtjevnije je bilo postići “puzanje” u prvom stupnju prijenosa, gdje automobil vozi brzinom od 5,79 km/h pri samo 1000 o/min. Loïc Feuvray, voditelj razvoja prvog Dustera je hodao usporedno s automobilom kako bi se uvjerio da su postigli brzinu koja je dovoljno spora za ono što se očekuje od 4WD-a za sve terene.
Testiran je u najtežim uvjetima, od sibirske hladnoće do marokanske pustinje, a u praksi je u bezbrojnim terenskim putovanjima i akcijama dokazano kako je vožnja njime daleko od asfalta samo jedan u nizu izazova koji su majstorski svladali.
Redizajniran je 2014., a iako je prvi Duster bio bestseler, njegova druga iteracija ga je nadmašila. Predstavljen je 2017., a dizajneri su dobili jasnu uputu: zadržite izvorni DNK i nadogradite ga. Nakon brojnih prijedloga za dizajn unutar kuće i nekoliko vrlo uzbudljivih skica, jedan se prijedlog brzo izdvojio iz gomile: mišićaviji dizajn, podignuta bočna linija s većim stražnjim bočnim staklom i izraženija prednja maska.
Dizajneri su ipak morali izbalansirati dizajn prema tehničkim ograničenjima. Kotači su prilično izvučeni prema van u odnosu na vrata te je bilo nemoguće izrezati dijelove koji odgovaraju traženom obliku. Stoga su napravili plastičnu „disalicu” između blatobrana i vrata.
I iznutra ima jednu posebnost; Duster 2 je jedini model ove marke koji se može pohvaliti s tri usisnika zraka smještena na sredini armaturne ploče, umjesto uobičajena dva. Ovo rješenje pokazuje kako se na najbolji način spajaju estetika i komfor, a upravo u ovom modelu je prvi put jedna Dacija dobila i automatsku klimu.
U pojedinim paketima opreme standard je multimedijalni uređaj Media Nav sa 7-inčnom dijagonalom, dok su verzije s 4×4 pogonom obogaćene sustavom Hill Descent Control koji djeluje do brzine od 15 km/h. Novost je i 4X4 monitor kako bi lakše imali pod nadzorom svoju off road avanturu.
U Rumunjskoj je Duster postao nacionalni ponos: policijski Duster, vojni Duster, bolnički Duster… Duster koriste razne vladine agencije i velike tvrtke. Tako je i u Hrvatskoj. Ovo je već osma godina otkako pripadnici HGSS-a koriste Daciju Duster, koji je njihov izbor još od prvog izdanja.
Pred kraj prošle godine Dacia im je ponovno na godinu dana ustupila tri nova vozila. Ovi hrabri volonteri kažu kako cijene Dusterovu brzinu, iznimnu pouzdanost i terenske sposobnosti, pa je danas u njihovom voznom parku oko dvadesetak vozila.
Do danas je osvojio više od četrdeset nagrada: Rumunjski automobil godine, najbolji SUV u Velikoj Britaniji, najbolji obiteljski automobil u Njemačkoj i Belgiji, kao i nagradu za SUV godine koji su mu dodijelili hrvatski automobilski novinari.
Nije izostao ni u sportu, briljirao je na brojnim natjecanjima. Od Aïcha des Gazelles relija u Maroku do poznatog uspona na Pikes Peak u Sjedinjenim Državama i Trofeja Andros u Francuskoj Također, u Francuskoj je obavezan na 4WD utrkama izdržljivosti i na utrci Great Alpine Traverse.. U Poljskoj se vozi i offroad natjecanje Dacia Duster Motrio Cup.
Pored toga, rumunjskoj vojsci je isporučeno više od 800 Dustera. Grupa Renault je donirala je posebno prilagođeni automobil Papi Franji. Tu je i Duster s gusjenicama, posebno opremljen za teško dostupna područja, dok je za različite namjene proizvedeno i modificirano više od 400 Pick-upova.
Tu je i nekoliko zanimljivih činjenica:
• U Velikoj Britaniji Duster većinom kupuju žene
• Turska ima najmlađu skupinu kupaca Dustera (u prosjeku 42 godine), pretežno se radi o obiteljima (62 % živi s djecom).
• U Francuskoj, Njemačkoj, Velikoj Britaniji, Španjolskoj i Italiji 23% stanovništva voli šetanje i planinarenje, 12 % voli biciklizam, a 9 % voli putovati.
• U tih pet zemalja 44 % kupaca živi u ruralnim područjima, 30 % u malim gradovima, 10 % u srednjim/velikim gradovima i 11 % u predgrađima.
• Glavni razlozi zbog kojih ljudi kupuju Duster su cijena (56 %), dizajn (20 %) ili zbog odanosti modelu (16 %).