Toyota – obećanje zvano Supra
Sjećate se Toyote Supre? Onog Toyotinog modela koji je tek u sklopu svoje četvrte generacije postao unikatan i poželjan ogromnom broju ljudi koji se nazivaju auto-entuzijastima? Poznato, zar ne?!
Toyota Supra – automobil pomalo zbunjujućeg porijekla koji je u sklopu svoje prve dvije generacije svoje ime većinu vremena dijelio s Celicom.
Od danas već davne 1978. godine i prve generacije ovog automobila, Supra je bila itekako prepoznatljiv i sposoban automobil koji je dobrim dijelom utjecao na smjer kojim se Toyota kretala u kasnijim godinama.
Povijest govori kako je Supra Mark I (odnosno Celica XX, kako se dotični model nazivao u Japanu) pokrenula jednu sasvim novu eru u Toyoti – eru koja je podrazumijevala više performansi uz već tada poslovičnu izdržljivost i kvalitetu, te uz minimalnu cijenu i troškove održavanja.
Iako prva generacija Supre na oko nije ni po čemu bila jedan od onih unikatnih automobila na kakve su bili naviknuti kupci sa "starog kontinenta", svejedno je postojala hrpa atributa kojima se ista krasila od samih početaka proizvodnje i malo po malo je kao model profilirana u jedan od onih najpoznatijih u sklopu auto-industrije svih vremena.
Konstantan razvoj modela u sklopu prve i druge generacije od Celice-Supre, Celice XX ili pak Supre (kako god Vam je drago) bio je itekako zamjetan u smislu opremljenosti, performansi i nekih tehnoloških rješenja kojima se taj model dičio iz godine u godinu, no kada je došao red na treću generaciju, Toyota se malo izgubila u prijevodu i Supra treće generacije ispala je poprilično amerikaniziran automobil.
Nekima je to smetalo, a nekima pak ne, no bilo kako bilo, treća je generacija Supre bila jedan itekako uspješan model zbog kojeg je Toyota odlučila nastaviti sagu o ovom automobilu i svijetu podariti jedan od najsavršenijih sportskih modela svih vremena u obliku četvrte generacije ovog sportskog automobila.
Supra četvrte generacije bila je doista poseban automobil čak i u sklopu ere u kojoj je tehnologija poprilično divljala. Taj automobil čak i dan-danas obožava Tuning-scena u istoj mjeri kao i oni štovatelji svijeta automobila koji su od automobila očekivali da u tvorničkom izdanju razvlači osmijeh na lice uz istovremene žmarce po kralježnici.
Tih je godina konkurencija u Japanu imala itekako dobro posložene i izuzetno napredne modele koji su u određenim segmentima tržištu japanskih automobila davali onaj dodatni "wow" faktor. No Supra je uz automobile poput Honde NS-X, Mitsubishija 3000 GT (ili GTO, kako se kasnije zvao taj model), Mazde RX-7 u svojoj najboljoj FD-generaciji i Nissanovog slavnog modela 300ZX imala itekako dobre atribute na tom poprilično turbulentnom tržištu, što je rezultiralo jako dobrom prodajom modela ne samo u Japanu, već i daleko izvan njega.
Iako je u to vrijeme Honda NS-X bila usmjereniji, a Mazda RX-7 puno lakši automobil, dok Mitsubishi 3000 GT u smislu tehnologije i dan-danas slovi kao jedan od najnaprednijih automobila svih vremena, Toyota Supra se uz svu silu tehnologije dičila s fantastičnim performansama i nevjerojatnom upravljivošću, što je za kupce i image samog modela bio itekako uvjerljiv bonus.
No kako svaka saga ima svoj kraj, tako je kraj stigao i za taj po mnogočemu fascinantan automobil, te je 2002. godine završila saga o Toyoti Supri.
…ili možda ipak nije?
Naime, usporedo s najavama oko kolaboracije tvrtki Toyota i Subaru kojom su stvoreni blizanci u obliku Toyote GT-86 i Subarua BRZ, krenule su i najave nekih novih-starih struja u Toyoti.
Naime, taj divan automobil koji je danas već poznat i cijenjen među oktanoglavcima diljem svijeta najavljen je kao samo jedan od ukupno tri modela koji bi Toyoti trebali vratiti image proizvođača sportskih automobila. Pa iako moram priznati da nisam baš pretjerano vjerovao u to, ovih dana malo po malo stižu potvrde tih najava.
Inicijalno je Toyota GT-86 zamišljena kao nasljednik legendarnog modela "Hachi-Roku", tj. najslavnije inačice Toyote Corolle AE86, koja je oktanoglavcima u Japanu značila isto što i Volkswagen Golf GTi europskim auto-entuzijastima, pa je u maniri obećanja pri najavama sam automobil ispunio sve što je trebao i postao jedan od najupotrebljivijih vozačkih automobila u današnje vrijeme. Iako je Toyota GT-86 zapravo svojevrsna fuzija modela AE86 i Celice, taj je dio priče zapravo i pomalo nebitan, jer GT-86 je među nama, dok je prema najavama uz ta dva legendarna modela u jednom planirano je i oživljavanje dva zasebna legendarna sportska modela u obliku MR2 i Supre u neko dogledno vrijeme.
S obzirom na to da je trenutno na čelu Toyote čovjek po imenu Takeshi Uchiyamada, koji je direktno "odgovoran" za model Prius i njegovu implementaciju u sklopu Toyotinog kataloga aktualnih modela, moram priznati da sam itekako sumnjao da bi takav jedan ekološki svjestan čovjek mogao odobriti svojevrstan povratak sportskim automobilima kakve je Toyota nekad imala u ponudi. No izgleda da moj skepticizam nije imao opravdanje, jer je gdin. Uchiyamada prije nekoliko dana javno obznanio da potpisuje najavljeno oživljavanje ova dva slavna Toyotina modela i da se modeli MR2 i Supra vraćaju na tržište u nekom obliku.
Tome je uvelike pripomogla kolaboracija s tvrtkom BMW, koja je potpisana početkom ove godine, no nećemo u detalje oko tog sporazuma, s obzirom na to da je ionako jedino bitno da bi se uskoro Supra mogla pojaviti na tržištu u svojoj novoj generaciji, što vjerujem da priželjkuju mnogi štovatelji ovog itekako slavnog i posebnog modela.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com, Flickr.com, SuperCars.net i Google Images