Test: Raptor sustav za praćenje automobila
S obzirom na to da se ne radi o nekim davnim vremenima, vjerojatno se sjećate vremena kada je svako toliko netko u vašoj neposrednoj blizini izjavio kako je netko nekome "maznulo Golfa"? Naravno da se sjećate, jer na kraju krajeva takve se stvari doista nisu dešavale baš toliko davno. Naravno, automobili se kradu i dan-danas, ali od nedavno su mogućnosti za uspješnu krađu ipak svedene na minimum.
Postoji jedna ne tako stara narodna mudrost koja kaže da "ako ti se netko namjeri na auto, ostat ćeš bez njega i gotovo". Ta se narodna mudrost pokazala itekako točnom, jer prema primjerima od strane nekih meni poznatih situacija i ljudi koje poznajem, bilo je tu doista krađa automobila koje su čak i reklamirali kao automobile koje je nemoguće ukrasti.
U toj maniri sam već prije nekoliko godina napravio jedan simpatičan test u garaži jednog od hotela u Zagrebu.
Naime, ugradio sam alarm s daljinskim paljenjem automobila, blokadom motora i centralne jedinice (odnosno ECU-a), te su me uvjeravali kako je nemoguće učiniti da mi automobil nestane s parkinga, no pazite sad: sve što je bilo potrebno za uspješan nestanak s prvog kata parkirne garaže dotičnog hotela bila su dva lika i jedna crna kutijica.
Uglavnom, rezultantno stanje iz naslova filma "Gone in 60 seconds" čini jedan od najoptimističnijih naslova svih vremena, s obzirom na to da je u tom testu Celica "nestala" za ukupno sedamnaest sekundi.
Nakon što sam totalno razočaran dečkima platio pivo u dotičnom hotelu i umalo bankrotirao, ekipa mi je pojasnila o čemu se zapravo radi…
U pravilu su stvari vrlo jednostavne i većinom se svode na element iznenađenja, tj. ukoliko je poanta zaštititi automobil od krađe, onda je možda najbolje ugraditi neki sigurnosni sustav za koji nitko ne zna. U prilog toj tvrdnji navest ću također jedan meni blizak primjer, odnosno primjer koji podrazumijeva jednog spaljenog lika s dva fakulteta i njegov BMW serije 5, koji se pametno dosjetio pospajati nekolicinu žica koje u kombinaciji s nekoliko prekidača dozvoljavaju automobilu da se upali. Ukoliko prekidači nisu namješteni kako je tvorac te kućno-izrađene blokade unaprijed zamislio, potencijalni lopovi automobil mogu eventualno dići na kamion i odvesti nekuda, što pak sa sobom donosi određeni set problema.
Dakle, do nedavno je u pravilu najbolje bilo sam složiti neki sustav blokade ovog ili onog u automobilu, ili se pak jednostavno pomiriti da ćete u svom automobilu često prespavati noć.
Iako za sebe ne mogu baš izvaliti konstataciju da sam neki veliki pobornik novih tehnologija (s obzirom na to da te nove tehnologije često nikome realno nisu potrebne i samo zaglupljuju ljude), svejedno se tu i tamo oduševim nekim stvarčicama, a posljednja u nizu svodi se na jednu posebnu internetsku stranicu.
Ukratko, priča je sljedeća: imate neki automobil koji vam život znači? Imate ženu koja s vama dijeli automobil i u čudno doba izlazi iz kuće "na kavu s frendicama", ili pak klince koji "majkemi" nisu nikad prešli 20 kilometara na sat u vašem autu tijekom izlaska? Bojite se da bi vam automobil mogao postati meta lopovima iz raznoraznih kvartova u gradu? Vjerovali ili ne, ima rješenja za to.
Jednostavno sjednete u taj vaš prema nekim kriterijima ultra-poseban automobil i zaputite se u Raptor d.o.o., odnosno u Zagreb na adresu R. Cimermana 68b i dečkima tamo izložite što vas muči. Rješenja ima puno – od alarma, blokada mjenjača, i sličnih sustava zaštite nešto konvencionalnijeg tipa, do onog što je meni nekako najinteresantnije – 3D sustav za praćenja automobila nazvan Raptor Fleet.
Kada sam prvi puta čuo za tu opciju, sjećam se da sam pomislio "J***te, pa to je žešća paranoja" i vjerujem da će mnogi na spomen takve vrste osiguranja automobila od krađe pomisliti isto, jer uređaj montiran u automobil prati ama baš sve – od rada "u leru", preko maksimalnog postignutog okretaja motora, maksimalne brzine, nebrojenih ruta i svih ostalih relevantnih informacija. Da, moram priznati da cijela priča zvuči malo paranoično i siguran sam da će se s obzirom na nedavna prepucavanja oko zaštite privatnosti dežurni moralisti u svojim glavama buniti do krajnjih granica protiv ovakvog "napada na privatnost", no nakon toga će dotični staviti na neku društvenu mrežu fotografije večernjeg izlaska i tko je s kime i kada bio, pa će se sve i opet vratiti u normalu.
Ono što nakon nekoliko trenutaka razmišljanja o ovakvom načinu zaštite vlastitog automobila mislim, prvenstveno se svodi na nekoliko jako pozitivnih stvari.
Za početak, svi se podaci bilježe na serveru i ukoliko npr. kupim polovni automobil iz 2007. godine od "prvog gazde" i sa 80,000 kilometara, koji ima ugrađen ovakav sustav zaštite i praćenja, nakon potpisivanja kupoprodajnog ugovora vrlo jednostavno mogu saznati hoću li nakon registracije i obveznog osiguranja svratiti po Baseball-palicu i umjesto pred svoju kuću dotični automobil parkirati pred kuću bivšeg gazde koji je "govorio istinu" ili ne.
Zatim, ukoliko netko "posudi" moj nedavno kupljeni polovni automobil iz 2007. godine i odluči napraviti još pokoji kilometar bez mog znanja, uz samo nekoliko "klikova" na Raptorovoj stranici moguće je u toplini vlastitog doma, te u gaćama i potkošulji saznati gdje se automobil u tom času nalazi.
Mislim da bih to okarakterizirao kao veliku prednost i jedan jako koristan sustav.
Korištenje same usluge je vrlo jednostavno i ako sam se ja uspio snaći, vjerujem da to doista može svatko. Svaki registrirani korisnik dobiva svoje korisničko ime i lozinku, te je u mogućnosti serveru pristupati s vlastitog računala, mobilnog telefona ili nekog elektroničkog pomagala koje se u trenutku potrebe nalazi pod rukom. Iskreno, obzirom na činjenicu koja podrazumijeva apsolutnu korisničku podršku 24 sata dnevno, čudi me kako još uvijek serveru nije moguće pristupiti sa mikrovalne pećnice ili frižidera, no ne bi me čudilo da se radi i na tome.
Dakle, pristupom serveru istog momenta na ekranu se prikazuje karta i glavni izbornici, te je moguće "kliknuti" na bilo koji od njih i ući u detalje svake pojedine stavke, dijela rute i slično. Iako sve skupa na početku djeluje malo komplicirano, vjerujte mi da nije, jer i opet kažem, ako sam se ja uspio snaći, a za ispeći kokice u mikrovalnoj mi treba oko pola sata dok shvatim kako to funkcionira, vjerujem da doista može svatko.
Razloga za korištenje ovakvog sustava ima mnogo – od praćenja automobila, do praćenja ruta, načina eksploatacije dotičnog, praćenja parametara u smislu brzine, stajanja u "u leru" i sličnih, što je korisno i onima s izraženom paranojom, kao i onima kojima je automobil netragom nestao. Dakle, razloga za korištenje ovakvog sustava ima mnogo, no poanta je samo jedna – sigurnost u svako doba dana i noći. Naravno u tom segmentu dolazimo do interaktivne karte koju potpisuje Google, te zona koje je moguće pregledavati unedogled klikom na "info" opciju. Na taj se način automobil s jedne strane prati u stvarnom vremenu, dok se s druge strane detaljno može pregledavati gdje je sve i koliko dugo bio. Dakle nema više neznanja po pitanju lokacije automobila koji vam je u datom momentu netko odlučio ukrasti.
Naravno, cijela priča ima i potencijalno špijunski karakter, jer ukoliko imate klince koji posjeduju vozačku dozvolu i nemaju svoj auto, pa koriste vaš da bi se prevezli do mjesta izlaska i nazad, uvijek se možete spojiti na server, pogledati što se prošlu noć događalo i koliko brzo, te gdje su klinci sve bili, tako da i oko toga nema nepoznanica. Dapače, time vrlo lako možete vidjeti mulja li vas tko u obitelji ili ne, jer server ne laže, a klinci bi možda ipak mogli.
Isto vrijedi i za ženu, jer ukoliko s vašim automobilom odlazi na "fitness" ili na "kave s frendicama" u neke glupe večernje ili noćne sate, također vrlo jednostavno možete provjeriti gdje se taj "fitness-centar" nalazi ili pak saznati omiljeno mjesto za "izlazak s frendicama", što i opet na neki način ne samo da pomaže mirnom snu, već i obiteljskim vezama u smislu iskrenosti.
Naravno, ukoliko sad nastavim s navodima svih mogućih i nemogućih primjera primjene ovog sustava zaštite automobila, bojim se da bih mogao zastraniti tko zna gdje, pa je možda bolje da prestanem s primjerima, no ono što apsolutno stoji jest činjenica da sustav funkcionira i da doista ima smisla.
Iako će skeptici istog časa pronaći sto i jednu lošu stranu ovom sustavu, mišljenja sam da sam sustav (s obzirom na to da funkcionira savršeno) jednostavno olakšava život, jer u krajnjoj liniji čovjek uvijek zna gdje mu se automobil nalazi i gdje je sve bio, dok sva dramatiziranja po pitanju privatnosti i što li ja znam čega sve ne ionako ovisi o ljudima koji dotični automobil koriste.
Dakle ukoliko su vam alarmi glupi jer vrište na mačke u kvartu koje zimi spavaju ispod vašeg automobila, ili vam se pak jednostavno ne da imati sto i jedan privjesak na ključevima, ovo je sustav za vas. Tih je, informativan, detaljan, diskretan, decentan i ekonomičan. Nadalje, njime može upravljati svatko (iako to možda i nije baš poželjno), a s obzirom na širinu primjene ni cijena nije nešto od čega bi vam moglo pozliti.
No baš da i jest, mislim da je na zdrav san i bezbrižnu noć jednostavno nemoguće staviti cijenu.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Ivan "IGloo" Gluhak i SXC.hu