Seat – najluđi kompakt na svijetu
Ma tko je rekao da su Španjolci lijeni i spori?!? Eto najnovijeg u nizu dokaza da uopće nije tako.
Pojavom druge generacije Renaulta Megane svijet automobila ušao je u jednu novu eru tzv. „Hot Hatch“ automobila.
Za one koji ne znaju o čemu se u sklopu te simpatične tuđice zapravo radi, ukratko, riječ je o kompaktnim automobilima s prednjim pogonskim kotačima i hrpetinom snage ispod „haube“, a neki od glavnih predstavnika tog posebnog vala u sklopu globalne automobilske scene tijekom osamdesetih godina bili su Volkswagen Golf GTi, Renault 5 GT-Turbo, Peugeot 205 GTi i Suzuki Swift GTi i još neki modeli raznih proizvođača.
No dosta o povijesti u ovom času, jer o toj slavnoj eri s najluđim malim automobilima svih vremena tek spremam jedan oveći tekst.
U današnje vrijeme je scena sportski-orijentiranih kompakata otišla u vode lagane megalomanije, jer (najčešće) dvolitreni motori s četiri cilindra i Turbo-punjačem pod poklopcima motora današnjih kompakata imaju daleko preko 250 konjskih snaga, što je istovremeno fascinantno, no s druge strane često i na rubu upotrebljivosti.
Razlozi tome su prvenstveno u ovjesu, jer dok se neki automobil iste snage s motorom smještenim naprijed i sa stražnjim pogonskim kotačima na cesti ponaša neutralno, automobili s prednjim pogonskim kotačima istovremeno moraju i ubrzavati i skretati, te se samim time upotrebljivost takvih automobila u vožnji nerijetko smanjuje.
No čak i s tako postavljenom pričom oko pogona ipak postoje modeli koji itekako fasciniraju svojom upravljivošću.
Pod time prvenstveno mislim na Renault Megane i Opel Astru OPC, koji su na 22,8 kilometara dugoj stazi „zelenog pakla“ tijekom 2011. i 2012. godine postavljali rekorde u konkurenciji automobila s prednjim pogonom, no i s ostatkom svite takvih automobila koje između ostalih sačinjavaju i Ford Focus ST i RS, Volkswagen Golf GTi i R, te sva sila ostalih razvikanih proizvođača automobila koji su se upleli u tu suludu utrku s vremenom na najslavnijoj stazi na svijetu – Nürburgring Nordschleife.
No prije nekoliko dana svi su ispali kao da stoje, jer na tu je slavnu stazu stigao jedan „običan“ Seat i svima „uzeo mjeru“ postavivši ukupno vrijeme prolaska staze na 7:58,40 što je preko dvadeset sekundi brže od Opelove Astre OPC i rekorda iz 2012. godine koji je za volanom iste postavio Horst von Saurma.
Seat o kojem je u sklopu ovih redaka riječ zapravo i nije toliko „običan“ koliko se na prvi pogled čini, već je riječ o modelu Leon Cupra 280, koji u pravilu predstavlja Cupru na steroidima zbog svojih 14 konjskih snaga više u odnosu na bazni „vrući“ model.
Dakle, s ukupno 276 konjskih snaga s kojima ova španjolska izvedenica Golfa raspolaže, te uz svu silu sitnih dorada na ovjesu, te mjenjačkom i pogonskom sklopu, Seat Leon Cupra 280 ubrzava za 5,7 sekundi do stotinu kilometara na sat, te postiže elektronički ograničenu maksimalnu brzinu od 250 km/h, što je očito sasvim dovoljno da se konkurenciju doslovce prikaže sporom.
No nije samo u tome posebnost ovog automobila, jer uz najbolje vrijeme staze za jedan tvornički automobil s prednjim pogonom, Seat Leon Cupra 280 postao je prvi takav automobil koji je ikad probio barijeru od osam minuta.
Isto tako, ovaj je Seat jedan od rijetkih modela s prednjim pogonom koji se mogu pohvaliti kako su iza sebe ostavili automobile poput BMW-a M3 E92, koji je na Nordschleifeu postavio vrijeme od 8:05, te Cadillaca CTS-V, koji je stazu prošao za 7:59 minuta, a već te činjenice govore dovoljno same za sebe u prilog brzine i upravljivosti ovog napetog Španjolca s njemačkim genima.
Sad se samo čeka odgovor iz Renaulta i Opela, koji u smislu postavljanja novog rekordnog vremena u segmentu napetih, ludih i nabrijanih kompakata nikako ne bi trebao biti blag.
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: MotorTrend.com, AutoBlog.com, CarBuzz.com, SuperCars.net i Google Images