Porsche – još jedna proslava obljetnice
Već sam se nebrojeno puta dotakao priče koja govori o najtvrdoglavijem automobilu svih vremena koji ovih dana slavi svojih pedeset godina postojanja. Naravno, riječ je o Porscheovom modelu 911 koji ne samo da je po mnogo toga poseban automobil, već i jedan od onih koji definira jako puno stvari koje se uz ono najzanimljivije što auto-industrija od početka do danas nudi – sportske automobile.
No ovaj puta Porsche 911 je samo indirektno povezan u priču o jednoj dugovječnoj i iznimnoj tvrtci na području tuninga.
Već je četrdeset godina postojanja u smislu života jedne osobe jako puno vremena i taj mi dio životne priče iz godine u godinu postaje sve jasniji, iako se trudim ne obraćati puno pozornosti na prolaznost vremena i sve što je to vrijeme donijelo sa sobom. Kažu da je psima još teže, jer iako niti od jednog psa nisam uspio dobiti točan odgovor oko te tvrdnje, pametniji od mene kažu kako se njihove godine množe sa brojkom sedam.
Pa ako je tome tako, kako je onda moguće vrednovati četrdeset godina postojanja jedne tvrtke koja svojim radom i kolektivnom pameću utječe na razvoj onih "neobaveznijih" dijelova auto-industrije u svom općenitom smislu – točnije polja tuninga i auto-sporta?
Teško pitanje, zar ne?!
Iskreno, gledajući unazad i imajući na umu činjenično stanje kako je masa legendarnih tvrtki iz "mog vremena" ili stavila ključ u bravu ili pak odustala od osnovne niše vezane uz polje djelovanja, ponekad se začudim kako je to moguće. S druge strane mi je cijela priča u masi segmenata zapravo jasna, jer trendovi u svijetu auto-industrije čine svoje…ekonomske krize, krize identiteta i slične također odnose dio "kolača" raznoraznim tvrtkama koje se u sklopu auto-industrije bave "ovim" ili "onim".
No s treće strane ipak postoji nekolicina tvrtki koje u današnje vrijeme svojim postojanjem, trudom, idejama i provedbom istih zapravo mogu nazvati legendarnima, a upravo u taj dio svega mogu bez ikakvog problema uključiti Njemačku tvrtku DP Motorsport.
Naime, ista već četrdeset godina iz određenih poprilično već samih po sebi fascinantnih modela automobila tvrdoglavo i uporno svu tu fascinaciju kroz rafiniranje i dorađivanje čini još fascinantnijom.
Saga ove po mnogočemu revolucionarne i iznimne tvrtke počinje 1973. godine, kada je mladić po imenu Ekkehard Zimmermann ostao zaprepašten vidjevši tzv. "Duck tail" na stražnjoj haubi tadašnje ultimativne varijacije na temu Porschea 911 – odnosno modela Carrera RS 2.7.
No umjesto mase drugih koji su također zanijemili svom silom trkaćihj detalja na tom danas legendarnom automobilu, Ekkehard se prihvatio posla, zasukao rukave i osnovao firmu, te već 1975. godine svijetu predstavio nekoliko vlastitih rješenja u smislu optičkih i aerodinamičkih dodataka za tadašnje modele 911-ice.
Ubrzo je novo-osnovana tvrtka DP Motorsport postala zapažena od strane braće Kremer, koji su u to vrijeme svojim preradama Porschea žarili i palili u skolpu svijeta utrkivanja, te je između tvrtke Kremer i DP Motorsport krenula suradnja.
Naravno, kako je tvrtka Kremer bila iznimno uspješna po pitanju pripreme automobila za utrke, toliko je s druge strane tvrtka DP Motorsport bila isto toliko uspješna u unaprijeđivanju aerodinamičkih svojstava i izrade optičkih dodataka za trkaće automobile u Europi i svijetu te stoga nimalo ne čudi kako je upravo kolaboracija te dvije tvrtke proizvela neke od najposebnijih trkaćih automobila marke Porsche svih vremena.
Prisjećajući se kako sam kao maleni klinac zavaljen u fotelju blejao u fotografije "domaćih" publikacija na kojima su se pojavljivali modeli poput Porschea 935 K3 ili pak verzije CK5 koja je u masi detalja više ličila na bolid Formule 1 nego na trkaći automobil neke druge kategorije, zapravo postajem svjestan (po tko zna koji puta) kako u glavi tvrtku DP Motorsport zapravo stavljam rame uz rame sa onima Gemballa ili TechArt, što mi zapravo govori jako puno, obzirom na sve što su dotične tvrtke ponudile tijekom godina u smislu rafiniranja modela marke Porsche.
No K3 i CK5 bili su trkaći automobili i samim time nešto izvan svake serije i eventualne dostpunosti bilo kome izuzev vozačima i timovima, dok je s druge strane uspjehom tih modela na stazama otvorena mogućnost da se tvrtka DP Motorsport afirmira i na polju cestovnih automobila.
Iako je DP Motorsport često nudio tek manje setove dorada određenih modela koje je Porsche u osamdesetima nudio na tržištu, nekoliko je ideja pretvorenih u stvarnost itekako podiglo prašinu. Za početak je u tom smislu riječ o verziji 911-ice nazvanoj "Slant nose", koja iako svoje korijene vuče u samoj tvornici, iz tvornice zapravo nije doživjela premijeru koju su u osamdesetima, tj. u vrijeme kiča i dobre muzike prvenstveno žitelji SAD-a itekako priželjkivali. Dapače, prvi su "glavu na panj" po pitanju alternativnog izgleda prednjih farova 911-ice stavili upravo ljudi iz tvrtke DP Motorsport, koja je "Slant nose" opciju ponudila za nekolicinu primjeraka tog modela u smislu privatnih vlasnika tog automobila.
Reakcije na "Pop-Up" sistem otvaranja prednjih svjetala kojim je zamijenjen onaj konvencionalni izgled prednjeg kraja automobila bile su podijeljene, obzirom su puristi zagovarali (slučajnu ili namjernu) sličnost 911-ice sa Volkswagen "Bubom", dok su s druge strane mase fanova Porschea 935 vidjeli ogromnu sličnost tako složenog prednjeg kraja 911-ice sa modelom 935. No usprkos te dvije struje dijametralno suprotnih smjerova razmišljanja, "Slant nose" varijanta 911-ice zapravo je postala iznimno uspješna.
Naravno, uz tu varijaciju na temu po pitanju dizajna prednjeg kraja Porschea 911, naravno da je još mnogo toga stiglo u ponudu za taj model od strane ove tvrtke. Neke su dorade, poput one "Wide body" bile jednostavno odlične, a neke pak totalno smiješne i nepotrebne, poput npr. one kojom se na stražnjem kraju umjesto svjetala u "liniji" pronašla svjetla sa modela 928, što je na 911-ici stajalo kao npr. piletu sise.
Nadalje, tvrtka DP Motorsport ponudila je i nekoliko iznimnih rješenja za modele serije 944, od kojih je možda najzapaženija ona nazvana 944 "Cargo", u sklopu koje je iz savršeno normalnog sportskog automobila i coupe-karoserije nastao karavan sa trojim vratima. Da, znam, ovako u teoriji zvuči čudno i čak možda i pomalo idiotski, no povijest je presudila drugačije, obzirom da je 944 Cargo proglašen jednim od najljepših i najzanimljivijih karavana svih vremena (za razliku od npr. Pontiaca Firebird Trans Am "Type K" čiji je dizajn svojevremeno za GM potpisao slavni studio Pininfarina, a koji nikad izuzev konceptnog stadija nije ušao u plan proizvodnje).
Naravno, Cargo nije bila jedina varijacija na temu modela 944, no ideje su manje-više cijelo vrijeme zapravo imale poprilično sličnu polazišnu točku koja je podrazumijevala prerade po pitanju karoserije kojima bi se cestovni modeli barem izgledom približili onima kakve je u to vrijeme bilo moguće vidjeti na stazama, tako da zapravo ne mogu niti jednu objektivno istaknuti kao nešto ultra-posebno – tim više što zapravo sve izgledaju fenomenalno u maniri vremena u sklopu kojeg su stigle u svijet automobila.
No povijest je jedno, a sadašnjost (često) nešto sasvim drugo…ili možda ipak i nije baš tako?
Iako bi to pitanje zapravo u masi slučajeva imalo jedan egzaktan odgovor, sa ovom tvrtkom nipošto nije takav slučaj, jer iako sama tvrtka više ne djeluje u sklopu auto-sporta, ipak je svo iskustvo sabrano kroz povijest utrkivanja upotrebljeno i dan-danas, kako bi se klijentima ponudilo ono najbolje u smislu dizajna i dorada nekih prošlih, ali i nekih sadašnjih modela koje Porsche proizvodi.
No ono po čemu je tvrtka DP Motorsport i dalje ostala dosljedna prije svega je pristup koji je u esenciji sasvim drugačiji od onog bilo koje druge tvrtke koja djeluje na polju tuninga Porscheovih vozila u bilo kojem smislu.
Naime, dok bi masa sličnih tvrtki za neku obljetnicu i proslavu iste na tržište ponudila neki najnoviji model sa određenim preradama po pitanju eksterijera, interijera i svih ostalih više ili manje primjetnih komponenata nekog automobila, u tvrtci DP Motorsport odlučili su se na tržište ponuditi set prerada kojima jedan stariji model 911-ice može vrlo lako izgledati još starijim.
Dakle, radi se o modelu 911-ice poznatijem pod tvorničkim brojem 964, kojime se označava mini-revolucija koja je krajem osamdesetih godina zahvatila taj slavni model automobila i označila jednu sasvim novu eru u sklopu čijih se postulata po pitanju tehnologije i perfekcije u svakom pogledu Porsche kreće i dan-danas.
Mnogim zaljubljenicima u Porsche 911 upravo generacija 964 predstavlja materijal od kojeg se sastoje mokri snovi, no obzirom da fanovi te slavne marke ipak legendarni model Carrera RS 2.7 uzdižu u nebesa, za proslavu četrdesete obljetnice tvrtke DP Motorsport napravila se svojevrsna fuzija modela koji je Porsche osudio na uspjeh, te onog koji je također prije četrdeset godina od modela 911 učinio legendaran automobil.
Eksterijerom je na prvi pogled poprilično teško razlikovati originalnu Carreru RS iz 1973. godine sa ovom koja je tek nedavno osmišljena u obliku retro-retro slavljeničkog modela, tj. seta opcija. Naime, prednja i stražnja hauba, branici, spojleri, kvake, poklopac rezervoara, fenomenalne i vječne Fuchs-felge i sva sila rasvjetnih tijela doista iz "obične" Carrere 2 čine savršeni retro-automobil koji u svim pogledima potencijalnom kupcu izgleda upravo onako kako je sada već davne 1973. godine tadašnja Carrera RS 2.7 najvjerojatnije izgledala tadašnjim kupcima i štovateljima marke i modela.
Dakle, slobodno mogu reći kako četrdeset godina star dizajn zajedno s detaljima i dalje izgleda apsolutno fenomenalno, a činjenica da je i sama baza automobila kudikamo modernija i novijeg datuma dodatno fascinira.
No fascinacija je tim veća što se tvrtka DP Motorsport odlučila i na sitne dorade po pitanju 3,6-litarskog i zrakom hlađenog motora, kojime u bazi 250 konjskih snaga raste na 280, a tu je i sva sila modernih dodataka kojima se osigurava da 964 Classic RS bolje koči (prije svega posredstvom dorađene verzije ABS-sistema), ljepše skreće obzirom na Servo-sistem iz novije generacije modela 911, te još bolje prijanja uz cestu obzirom na kompletno izmijenjen ovjes i nove i šire gume.
Kada tome još dodamo i klima-uređaj koji radi, katalizator prema najnovijim standardima EU i svu silu detalja kojima je oplemenjen interijer (prije svega podrazumijevajući savršeno retro-volan i svu silu prekidača), dobije se nešto doista posebno uz dodatni "plus" kako se zapravo cijela lista preinaka dobiva za poprilično malo novaca – točnije oko 9,000 Eura (zajedno s kotačima) s uključenim "donatorskim automobilom".
Naravno, moguće je naručiti i kompletan automobil, no u tom slučaju najvjerojatnije cijena ipak pomalo raste, a koliko točno nažalost nije precizirano.
Uglavnom, koliko god da je novaca u igri, ono što je zapravo jedino bitno jest da Porsche 911 u svojom možda najomiljenijoj varijaciji na temu modela živi i dan-danas, a istovremeno još jednom kroz ovu preradu pokazuje što se sve može napraviti uz određenu dozu upornosti i hrpetini novih ideja koje osobi iza svega nije problem pokazati svijetu.
Dakle, sretan rođendan jednom od najomiljenijih automobila svih vremena i jednoj od najupornijih i najgenijalnijih tvrtki na području tuninga i auto-sporta koja prije svega kroz model 911 uz sebe veže slavno ime Porsche.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com, SuperCars.net, Flickr.com i Google Images