Nissan – povratak „sunčanog“ modela
Ne, ne radi se o nekom pokušaju reinkarniranja nekadašnjih Roadstera iz šezdesetih godina prošlog stoljeća, već o povratku jednog od naziva koji su tijekom devedesetih značili jedan od najbezličnijih automobila svih vremena.
Otkad sam počeo intenzivnije pratiti japansku scenu automobila, nisam uspio shvatiti zašto se određeni modeli s JDM-tržišta nazivaju drugačije od onih kakve Japanci nude na prostoru „starog kontinenta“. Zapravo takvu filozofiju smatram pomalo blesavom, jer imidž ponekih doista posebnih modela na takav se način jednostavno odjeljuje i oni neupućeniji u svijet automobila često nemaju pojma da se u Europi neki od takvih modela jednostavno prodaje pod drugačijim nazivom.
Primjera ima jako puno, no spomenuo bih samo neke koji se vežu uz u našim krajevima poznatije modele poput Mazde 3, koja se u Japanu naziva Axela, zatim Nissana 200SX koji se u Japanu naziva Silvia, te nekadašnjeg Nissanovog modela Sunny koji se u Japanu naziva Pulsar, te koji je zapravo i tematika ove tekstualne najave.
Naime, prije nekoliko mjeseci počelo se „šuškati“ o povratku jednog od najpoznatijih jeftinih automobila koje u našim krajevima pamtimo iz devedesetih godina prošlog stoljeća, odnosno o Nissanovom modelu Sunny, koji je istovremeno svojim kupcima donosio i više nego savršen omjer kvalitete i cijene uz isto tako i više nego bezličan dizajn karoserije. Samim time, Nissan Sunny bio je jedan od onih automobila u kojima bi se i neki od najtraženijih ratnih zločinaca mogli bez problema sakriti u najvećoj prometnoj gužvi, jer se Sunny u prometu jednostavno ni po čemu nije isticao i samim time nitko nikad neki od primjeraka pogledom nije izdvojio iz mase.
Da, postojalo je nekoliko verzija modela poput karavanske, Coupé i limuzinske verzije s četverim vratima, no bila je tu i Hatchback verzija u sklopu čije je N14 generacije u svom najjačem izdanju pod „haubom“ zablistao i SR20DET Turbo-motor poznatiji iz modela Silvia, odnosno 200SX.
Dotična je verzija tog kompaktnog modela nalik visokoj tenisici sa spojlerom bila osmišljena zbog tadašnjih homologacijskih pravila vezanih uz Rally-natjecanja, te je Nissan na tržište između 1990. i 1994. godine izbacio ukupno nešto više od 13,000 primjeraka u dvije verzije modela.
Prva je bila nazvana RA i imala je na raspolaganju sve ono što je jedan normalan automobil tog vremena trebao imati. Dakle podrazumijeva se klima-uređaj, Servo-volan, ABS-sustav, hrpetina strujnih krugova koji su služili za pokretanje raznoraznih komponenata interijera i slično, što je uz ukupno oko 230 konjskih snaga i pogona na sva četiri kotača vlasnicima Sunnyja GTI-R itekako izvlačilo osmjeh na lice tijekom vožnje.
Druga je verzija Sunnyja GTI-R nosila oznaku RB i za razliku od „normalnog“ RA-modela, u smislu opreme je bila usporediva s turskim zatvorom, tj. na sebi nije imala ama baš ništa što su tadašnji automobili imali u sklopu popisa opreme. No to nije ništa čudno, s obzirom na činjenicu da se Nissan ovom verzijom Sunnyja GTI-R potrudio napraviti Rally-automobil za cestovnu upotrebu prema homologacijskim pravilima.
Samim time je RB-verzija bila usmjerenija prema utrkivanju od verzije RA, te se umjesto klime, ABS-sustava i sličnih stvarčica, verzija RB mogla pohvaliti šperom, skraćenim omjerima mjenjačkog sklopa i ukupno 1,190 kg ukupne mase automobila.
Nakon modela Sunny, odnosno Pulsar, kako sam već spomenuo da se dotični model nazivao u Japanu, stigla je Almera – automobil namijenjen onima koji se pojmom automobila jednostavno nisu željeli zamarati, te onima koji su željeli što je manje moguće posjećivati servise. No iako su i jedni i drugi došli na svoje, Nissan Almera ispao je jednim od onih automobila kojih se u današnje vrijeme rijetki zapravo sjete.
Samim time je orijentacija modela bila izuzetno slaba prema prostorima „starog kontinenta“, te se dotični model generacije N15 mogao pohvaliti s dosta slabim prodajnim rezultatima i samim time niti ne čudi status bezličnog automobila, što je Almera definitivno bila – čak i u svojoj najjačoj verziji, tj. s oznakom GTI na sebi.
Tijekom posljednjih godina, iz Nissana su stigli neki doista revolucionarni automobili koji su Europi itekako postali omiljeni. Za početak je tu Nissan Qashqai, koji je ubrzo nakon predstavljanja na našim prostorima ispao jednim od najrasprodavanijih japanskih automobila u našim krajevima. Zatim je tu nenormalno ružan model Juke, koji je baziran na Micri ispao jednim od najvećih malih automobila svih vremena, te stoga ne čudi kako u našim krajevima većinu prometnih dozvola ovog automobila potpisuju pripadnice „nježnijeg spola“. Nissan Micra također je relativno dobro kotirala među domaćim kupcima, no nešto je ipak falilo, a to „nešto“ svodilo se na najzastupljeniju klasu automobila u Europi – klasu kompaktnih automobila u kojoj dominiraju Opel Astra, Ford Focus i Volkswagen Golf.
Prije nekoliko mjeseci su iz Nissana stigle najave oko modela koji bi „svetom trojcu“ trebao zagorčati živote, no u tom času nije se znalo hoće li se nastaviti tradicija bezličnosti, te hoće li se u smislu nove japanske zvijezde među kompaktnim automobilima raditi o modelu novog imena ili pak o nekom nazivu izvučenom iz naftalina.
Odgovor je stigao prije nekoliko tjedana, kada je službeno najavljen novi Nissan Pulsar, no kako u ovom času stvari stoje, za razliku od prijašnjih generacija, ova nova bi za početak trebala imati samo jedno ime, te bi samom pojavom i tehnološkim rješenjima trebala biti sve samo ne bezlična.
Detalja još uvijek nema puno, no ono što se u ovom času zna, svodi se na bazu koju nova generacija Pulsara vuče od modela Juke, te činjenicu kako će sam model biti isključivo namijenjen kupcima u Europi.
Motori bi trebali biti raznovrsni, no u početku bi se pod poklopcima Pulsara prema najavama trebali pojaviti 1,2-litarski benzinac sa 113 konjskih snaga, 1,6-litarski benzinac sa 187 konja, te 1,5-litarski Diesel-motor s ukupno 108 konjskih snaga. Za početak dovoljno, zar ne?!
Kasnijom razradom modela i ovisno o prodajnim rezultatima najavljene su još neke varijacije na temu 4-cilindraša pod poklopcima motora ovog reinkarniranog modela, no u ovom času je teško reći što Japanci konkretno imaju u planu po tom pitanju.
Iako fotografija Pulsarovog interijera još uvijek nema, iz Nissana stiže priča o „najviše mjesta za noge u smislu stražnjih sjedala, te najviše mjesta u smislu ukupne širine interijera unutar klase kompaktnih automobila“. E sad…s obzirom na prosječnu visinu žitelja Japana, tu bih izjavu shvatio s velikom dozom skepticizma, no ono u što sam već sad apsolutno siguran jest to da bi Nissan Pulsar mogao u smislu tehnologije i cijene itekako donijeti osvježenje na tržište, jer iako kroz svoju povijest često bezličan automobil, tehnologija i cijena su oduvijek bili glavni atributi za kupnju svih dosadašnjih generacija ovog modela, pa ne vidim zašto bi u smislu novog bilo išta drugačije po tom pitanju.
No to će se uskoro vidjeti, jer se službeno predstavljanje gotovog produkcijskog modela očekuje do kraja ove godine, pa će se tada znati i svi u ovom času nepoznati detalji oko ovog potencijalno iznimno zanimljivog modela.
Doduše nisam baš siguran koliko bi „sveto trojstvo“ Opela, Volkswagena i Forda u najtraženijoj klasi automobila moglo biti ugroženo, no i to ćemo vidjeti vrlo brzo.
Osobno ne znam bih li zbog reinkarnacije Nissana Pulsar i svega što bi taj model mogao donijeti na tržište u smislu alternative ostalim kompaktnim modelima „držao fige“ ili ne.
A vi?
TEKST: Ivan IGloo Gluhak
FOTOGRAFIJE: Nissan.com, SuperCars.net, CarsInAction.net, Flickr.com i Google Images