McLaren – F1 LM XP1 konačno izašao iz karantene
Svjestan sam da naziv automobila iz naslova itekako podsjeća na crtić u kojem je zlatni robot sa dijamantima umjesto očiju i par ladica na torzu uz "tu-tn-čk-čk-pluk" veselio djecu starog režima prije spavanja, no riječ je o jednom jedinom primjerku automobila koji (vjerovali ili ne) nikad nije bio namijenjen utrkivanju unatoč uništavanju konkurencije na stazama diljem svijeta.
Dakle, mislim da je već po fotografiji i prva dva dijela složenice koji podrazumijevaju naziv proizvođača i naziv modela velikoj većini našeg cijenjenog čitateljstva jasno o kojem je konkretno automobilu riječ unutar ovih redaka, no za one kojima ipak nije, riječ je o legendarnom Murrayevom dobrim dijelom pozlaćenom automobilu kratko i jasno nazvanom McLaren F1.
E sad…možda neki u ovom času misle kako sam zapravo totalno zastranio i temom upravo ušetao u devedeset i neku godinu prošlog stoljeća, no ovdje se ne radi o do sad razvikanim verzijama ovog slavnog modela, već o jednom jedinom primjerku ikad proizvedenom sa gore navedenim "tu-tn-čk-čk" nazivom u nastavku.
Iako je McLaren tvrtka prije svega poznata po uspjesima u Formuli jedan, istovremeno slovi i za velesilu u smislu hiper-automobila koje svako toliko izbace na tržište, no iako je SLR jedan izniman automobil, MP4-12C usprkos nazivu nalik nekom kuhinjskom pomagalu slovi kao jedan od najciviliziranijih super-automobila svih vremena, a P1 je nahvaljen i prije nego je predstavljen svijetu, zapravo je F1 onaj izvorni i pravi McLaren koji je oduševio svijet i postao legenda na četiri kotača.
Stoga i ne čudi kako je verzija ovog super-automobila bilo poprilično puno i ama baš svaka je po nečem bila posebna, no vjerujte mi na riječ kako je ovo ipak najposebnija varijacija na temu F1-ice ikad, jer XP1 LM zapravo je prototip i izrađen je samo jedan jedini primjerak koji nikad prije nije izašao iz Wokinga, a ovih se dana ipak nalazi na izlagačkom prostoru McLarena na salonu automobila u Genevi.
No da bi Vam približio o kakvom se konkretno automobilu radi i po čemu je zapravo toliko poseban, ajmo po redu:
Kako sam već napomenuo, McLaren F1 nije bio automobil kojime se na stazi pokušalo "uzeti mjeru" i time pomrsiti račune ostatku glamuroznih imena u svijetu sportskih automobila. F1 je u startu zamišljen kao ultimativan cestovni super-sportski automobil svog vremena i kao jedan od onih automobila koji svojom tehnologijom, dizajnom i svim ostalim komponentama instantno ulaze u anale automobilističke povijesti.
No obzirom je već od samog predstavljanja prihvaćen puno bolje nego se inicijalno mislilo da će biti, utrkivanje s tim automobilom postalo je samo stvar vremena i pripreme, pa je tako 1995. godine McLaren F1 na najslavnijoj utrci na svijetu, tj. onoj 24 sata Le Mansa itekako dominirao.
Kako bi se ta dominacija proslavila kako dolikuje takvom postignuću, F1 je ubrzo nakon toga zaživio u verziji nazvanoj F1 LM – jačoj, lakšoj, opakijoj, aerodinamički dorađenijoj i još bržoj inkarnaciji već tada legendarnog modela superiornog u mnogočemu.
Napravljeno je samo pet primjeraka koji su prodani većinom kolekcionarima, no McLaren je u podrumu zadržao onaj izvorni prototip, daleko od gladnih očiju javnosti i potencijalnih kupaca, a upravo taj automobil je onaj o kojem je ovdje zapravo riječ, te je XP1 zapravo oznaka prototipa LM-inkarnacije McLarena F1.
Dakle, McLaren F1 XP1 LM je zapravo utjelovljenje legende u svom vjerojatno najpoželjnijem i najraritetnijem obliku, te je time apsolutno poseban i poprilično neprocjenjiv. Dapače, toliko je neprocjenjiv da je jednom prigodom Lewis Hamilton, osvojivši naslov svjetskog prvaka za sebe i McLarenu onaj u konkurenciji konstruktora, zamolio gazdu Rona Dennisa da mu kao bonus za sve te bodove i uspjeh unutar sezone pokloni ovaj automobil, no gazda ga je hladno i bez puno riječi jednostavno odbio i rekao mu da zaboravi na tu priču.
No bilo kako bilo, moram priznati da mi je strahovito žao da nisam u Genevi, jer ako već zbog ničeg drugog, samo zbog pogleda i pokoje autorske fotografije ovog automobila, put bi se sam po sebi isplatio.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: SuperCars.net, CarBuzz.com i Google Images