Hakiranje automobila – opasnost je bliže nego što mislite!
Zamislite sljedeću situaciju. Nakon puno odricanja, štednje i svega što ide uz to, kupili ste si dugo željeni novi automobil. Vrh od opreme – svi mogući gadgeti, dodaci, ambijentalne rasvjete, navigacije… Sve je na tipku i na dodir i sve predstavlja vrhunac tehnologije. Sve se može kontrolirati i pratiti na ekranu.
Dakle, stvarno nešto savršeno. Osim ako nije.
I dalje vam nije jasno? Onda samo pročitajte nastavak priče.
Taman ste se privikli na novi auto. Vrhunski je udoban i zaista ga je užitak voziti uz sva pomagala i sustave s kojima raspolaže. Sve je super i savršeno, sve do danas. Jer danas sjedate u auto i upravo izlazite iz dvorišta, a on zablokira volan i ne mrda.
Instrumenti se zabljesnu te se vozilo isključi. Pokušavate ga upaliti, ali on ne trza. Psujete najrazličitije psovke svog materinjeg jezika i to u najrazličitijim kombinacijama i ljubavnim varijantama.
Opa, evo ga, psovke su upalile – pali vam se prekrasni veliki ekran (baš je lijep i baš ste ponosni na njega) iza volana.
To je to!
Međutim, samo vozilo se ne pali, a ne javlja ni uobičajenu poruku dobrodošlice kao inače, već vam javlja unaprijed sročenu poruku da vam je vozilo hakirano te šalje podatke o online računu na koji je potrebno izvršiti uplatu od npr. 1000 €. Jer ćete jedino nakon toga moći opet dobiti kontrolu nad svojim vozilom.
O da, dobri stari “Ransomware”, odnosno virus koji napada vaše računalo te traži uplatu na određeni račun ili u protivnom prijeti brisanjem svih podataka ili nekom drugom vrstom podlosti.
Samo ovaj puta nije riječ o upadu u računalo ili neki korisnički račun na “zabranjenim stranicama”, nego u vaše vozilo. Ono koje je, zapravo ništa drugo nego računalo na kotačima.
Da, znam. Reći ćete – nemoguće. Međutim nije. Itekako je moguće i opasnost od hakiranja vašeg novog vozila sve je samo nije nestvaran scenarij.
Svako računalo može se na neki način hakirati, pa tako ni ono u vašem automobilu nije iznimka. Gospodin Moshe Shlisel je direktor i jedan od osnivača tvrtke “GuardKnox Cyber Tehnologies”, koja se fokusira i bavi upravo zaštitom vozila od napada takvog tipa.
I g. Shlisel o toj temi kaže ovo:
„Čim je sustav vašeg vozila sofisticiraniji te što je ono više umreženo i povezano, tim ste izloženiji i ranjiviji u napadu ove vrste. U našoj tvrtki, kao eksperiment, uzeli smo gotovo pa bilo koji moderni auto kojeg se možete sjetiti i hakirali ga kroz više mjesta u softveru.
Što to znači u praksi!? Mogli smo kontrolirati vaš volan, ugasiti i upaliti vaš motor, imati kontrolu nad vašim kočnicama, vratima, brisačima te smo mogli otvoriti i zatvoriti prtljažnik.“
Njegova tvrtka nije jedina koja se bavi prevencijom hakerskih prijetnji. U svom godišnjem izvješću o stanju u automobilskoj cyber-sigurnosti za 2020., tvrtka Upstream Security navodi glavne nemile događaje, odnosno incidente te vrste u svijetu.
Tako smo saznali o hakerskom napadu i preuzimanju kontrole nad cijelom flotom vozila marke, čime su razotkrili ranjivost tvorničkih servera i popratnih mehanizama.
Također, zabilježen je čak i upad u softver oklopnog transportnog vozila američke vojske, Strykera.
Dio proizvođača služi se strategijom kojom doslovno pitaju hakere gdje su im vozila ranjiva, pa popravljaju te nedostatke, a hakeri za nagradu dobivaju pozamašne novčane nagrade ili pak u nekim slučajevima čak i zaposlenje u autoindustriji. Odnosno konkretnije rečeno u kompanijama kojima su pomogli svojim znanjem o tematici.
Poznat je slučaj o dva hakera koji su 2015. napravili cyber-upad u Jeep Cherokee, a sada rade u sklopu General Motorsa.
Dakle, taktika auto industrije je „Ako ih ne možeš pobijediti – pridruži im se“. Ono u čemu sve analize slažu je to da je ovo samo početak.
Upstream Security preporučuje auto industriji tri načina da se osiguraju vozila. I sva tri su jednako komplicirana. Za početak sigurnost mora biti dio dizajna svake komponente. Kao drugo mora postojati višeslojno rješenje kibernetičke sigurnosti koje uključuje sigurnosnu obranu u vozilu, IT mreži i oblaku. A kao treće proizvođači automobila moraju razviti operativne centre za sigurnost vozila “kako bi nadgledali, otkrivali i brzo reagirali na cyber-incidente te kako bi zaštitili vozila, usluge, vozni park i sudionike u prometu”.
Koliko će dobro automobilska industrija izgraditi ovu obranu, mogli bismo saznati veoma brzo.
Sve u svemu, ako ste do sad zamišljali kradljivca vozila kao spodobu mrkog pogleda s pajserom i odvijačem u ruci, razmislite ponovo. Pajser i odvijač su “OUT” a laptopi su “IN”.
E da… Kako bih se nadovezao na priču s početka mogu reći da ste sretni jer su vam nakon uplate vratili kontrolu nad vašim vozilom, makar su vam na prljav i krajnje nesportski način povukli novac iz novčanika kao zidovi vlagu.
Ali bojim se da prava ekspanzija ovog hobija tek slijedi…