Gran Turismo – šesti nastavak je pred vratima
6 nastavaka, 15 godina, 70 milijuna ljubitelja u sve ono što virtualni svijet na četiri kotača može ponuditi…brojke idu dalje, a kako najava za najnoviju inkarnaciju apsolutno najbolji serijal simulacija automobila svih vremena prikazuje, još nismo ništa vidjeli.
Prema legendi o nastanku najpopularnijeg serijala igara koji postoji u kontekstu Sonyjevih Playstation konzola bilo koje generacije, prije petnaestak godina jedan je vizionar i auto-entuzijast po imenu Kazunori Yamauchi jako želio Nissan GT-R.
Posudivši jedan primjerak od prijatelja, vozeći se unaokolo poželio ga je još više, no dogodilo se nezamislivo u obliku sudara u kojem je spomenuti GT-R "malčice" stradao.
Srećom, Kazunori je taman u to vrijeme započeo pregovore s tvrtkom Sony oko izdavanja najkompleksnije igre koju je svijet simulacija automobila ikada imao prilike vidjeti, pa kad je od inicijalnih dogovora na račun sjela prva lova, isplatio je razbijeni Nissan i skinuo tu muku s leđa, te nastavio s poslom.
E sad…zašto spominjem legendu, tj priču koja je s jedne strane zanimljiva, no s druge pomalo nerealna? Jednostavno zato što je priča oko Gran Turismo serijala igara nešto apsolutno neponovljivo i itekako svjedoči o upornosti, viziji i svojevrsnoj tvrdoglavosti (u početku) samo sedam ljudi koji su je potpisali u sklopu prve verzije. Dakle, pobjeda duha nad realnim svijetom koji ionako iz dana u dan sve više odlazi k Vragu.
Priča oko Gran Turisma počinje 1992. godine, kada je Kazunori Yamauchi s gore spomenutih sedam ljudi uspio napraviti u to vrijeme nenormalno kompleksnu igru koja je u grafičkom smislu koristila preko 300 poligona, a tzv. "game engine" bio je polje otvoreno za suradnju bilo kojem proizvođaču konzola na svijetu. Problema je bilo itekako puno, jer za početak 1992. godine nije postojala igraća konzola koja bi mogla ponuditi takav nivo grafike na televizijskom ekranu, no taj je dio priče uskoro riješen, jer je samo dvije godine kasnije u svijet pušten Playstation kao u to vrijeme apsolutno superioran stroj za zabavu.
Doduše, svijet igara na Playstation konzoli prve generacije bio je prije svega namijenjen "pucačinama" i sličnim žanrovima u sklopu kojih su se tadašnji klinci mogli krvavo ubijati na ekranu, što bi u prijevodu reklo kako simulacije automobila u to vrijeme baš i nisu bile poželjne, no taj se stav ubrzo promijenio.
Naime, ukupno pet godina nakon inicijalnih verzija (još uvijek) razvojem definirane igre, Sony je odlučio dati priliku novonastaloj tvrtki Polyphony Digital, te je prva inačica GT-a vidjela svjetlo dana u obliku jednostavnog Demo-uratka početkom 1998. godine.
Na papiru dotični demo baš i ne zvuči fenomenalno, s obzirom na to da se radilo tek o jednoj stazi i tri automobila koje je igrač mogao probati, no grafika i igrivost uz tada skoro neviđen pristup fizičkim karakteristikama ponašanja automobila ubrzo su natjerale Sony da ponudi još nešto novaca i na tržište zajedno s tvrtkom Polyphony Digital izbaci kompletnu verziju igre.
Prvi je Gran Turismo bio nešto neponovljivo, tj. jedna od onih igara uz koje su dečki iz kvarta gubili noći i noći polažući vozačke dozvole i skačući od sreće svaki puta kada bi na stazi pretekli nekoga. Bila je to igra koja je ukratko svakom klincu iz susjedstva dozvolila da sanja otvorenih očiju vozeći neke od najpoželjnijih automobila na svijetu.
S druge strane bila je to igra koja je već u to vrijeme postavljala neke sasvim nove standarde u smislu igrivosti, jednostavnosti, grafičkog dizajna sučelja i još mnogo toga čime se GT-serijal i dan-danas diči.
Dakle ukratko, u sklopu ekspanzije 3D grafike u svijetu kompjutera (pogotovo u smislu PC-a) Gran Turismo je zajedno s Playstation konzolom davao itekako dobru alternativu svim onim ljudima koji su se htjeli igrati na svojim televizorima umjesto u radnim sobama, te je već time postao zakon. Stoga ni ne čudi kako je samo dvije godine nakon izlaska inicijalne verzije ove mega-popularne igre stigao i drugi nastavak.
Drugi je Gran Turismo bio mokri san svih onih koji su ikad voljeli obarati brzinske rekorde u virtualnom svijetu na četiri kotača. Skoro tri puta više staza od originalnog prvog dijela, preko 650 automobila raznoraznih renomiranih proizvođača, kompletno novi set grafičkih detalja, redefinirana fizička obilježja svakog automobila posebno i još sva sila drugih atributa od Gran Turismo serijala u ovoj inkarnaciji nadalje napravili su najpoželjniju simulaciju automobila svih vremena.
Dan-danas se štovatelji serijala kunu u apsolutno nevjerojatan faktor zabave koji je ova igra nudila, što mogu i sam potvrditi, jer ne znam jesam li ikad u životu više vremena provodio pred televizorom, nego u vrijeme kada je GT2 bio aktualan.
Treći je nastavak nazvan "A-Spec" bio još jedna revolucija u svijetu igara. Za početak bila je to igra koja je razvijala novu Sonyjevu Playstation konzolu druge generacije, umjesto da je situacija bila obrnuta. Isto tako, sama "dvojka" bila je jedna iznimno potentna konzola koja je zapravo označila smjer u sklopu kojeg će se sve konzole od tih dana do danas zapravo kretati, a Gran Turismo 3 bila je savršena igra za prikaz svih grafičkih mogućnosti. Dakle, u tom je vremenu veza između tvrtki Polyphony Digital i Sony Entertainment postala praktički neraskidiva. a samom Gran Turismu zagarantiran je status ikone među naslovima koji samu konzolu itekako dobro prodaju.
Preko 15 milijuna prodanih primjeraka GT3: A spec. bilo je sasvim dovoljno da ova igra uđe u povijesne knjige u konkurenciji bitova i poligona koji tvore ostatak gamerskog svijeta, no s druge strane je treća inkarnacija ove igre zapravo označila početak nečeg savršeno megalomanski orijentiranog u obliku sljedeće inkarnacije serijala, odnosno GT4.
Četvrti nastavak uslijedio je neke četiri godine nakon trećeg i već samom pojavom na tržištu (ponovo) potukao sve rekorde u smislu prodaje. Preko osam milijuna prodanih primjeraka igre u prvoj godini govori samo za sebe, no kada u cijelu priču uključimo i ponovni rast prodaje PS2-konzola s GT4 u paketu, te mali milijun volana, race-padova i sličnih novotarija tog vremena s oznakom "Made especially for GT4" perspektiva megalomanije postaje jasnija, zar ne?!
No sve je to samo lova…
S druge strane naglasak ipak treba padati na gušt onih koji u svojim dnevnim sobama sjede i bore se sa sekundama, a upravo u tom je segmentu Gran Turismo 4 bio apsolutno fenomenalan. Ljudi za koje sam se kleo da virtualni svijet ne podnose i ne žele svoje vrijeme provoditi kupujući virtualne automobile za virtualne novce, danas su zbog ove igre neki od najzagriženijih igrača koje poznajem. No to zapravo nimalo ne čudi ako se uz sam opis GT4 kao najbolje simulacije automobila svih vremena, ponudi još pokoja činjenica i pokoja brojka: skoro 800 automobila, preko 50 staza, nebrojene varijacije na temu tuninga, kotača, novi "photo mode" kojim je bilo moguće fotografije iz igre izraditi u ogromnim dimenzijama, tj. za postere u stvarnom svijetu…ma jednostavno sva sila razloga koje su igrači imali da bi uz ovu fenomenalnu igru ostali "još samo pet minuta draga".
Peti je nastavak obilježio i treću generaciju Sony Playstation konzole, no pet godina čekanja ove igre uz konstantna odgađanja datuma izlaska i sto i jednu komplikaciju kojima su tvorci igre zapravo samo sebi komplicirali život, pomalo su "ohladili" štovatelje same igre. Pa ipak, kada je "petica" izašla, moram priznati da sam skočio pola metra u zrak vidjevši je u izlogu jednog dućana u Zagrebu i naravno, istog momenta nazvao frenda i kupio dva primjerka – jedan za njega i jedan za mene.
No moram priznati da je sada, kad gledam unazad prema tom momentu i svim onim satima koje sam proveo igrajući "Prologue" verziju GT5, sama igra pomalo izblijedila u odnosu na npr. drugi i četvrti nastavak.
Iako GT5 u ponudi ima oko 1,100 automobila i preko 70 staza, nekako sam dobio dojam krajnje nemaštovitosti u smislu nekih stvari, tj. zapravo mi se čini kao da su tvorci zapravo imali puno pametnijeg posla od stavljanja novih automobila u igru, pa su jednostavno odlučili dobrim dijelom kopirati one iz četvrtog nastavka i dodati im pokoji novi u tzv. "premium" izdanju.
No to je dobrim dijelom i istina.
Paralelno s rastom popularnosti GT-serijala igara (pogotovo u smislu (pre)dugo očekivanog petog nastavka igre) dogodio se i nešto što su tvorci nazvali GT-Academy.
Ukratko, to je organizacija u sklopu koje se istovremeno promoviraju i proizvode neki novi klinci za volanima nekih novih trkaćih automobila. U pravilu to je ideja kojom se tvorac samog serijala igara zapravo želi afirmirati i u stvarnom svijetu automobilizma i utrkivanja, služeći kao svojevrstan kamen temeljac i potpora kojom bi se na neki način "odužio" onim najtalentiranijim ljudima koji su čak i pred vlastitim televizorima bili najveći fanovi svega onog na četiri kotača – bilo u smislu utrkivanja ili općenito.
Ideja je u današnje vrijeme stvarnost, a na stazama diljem svijeta uz silne bannere i sponzorstva koja su u međuvremenu data raznim organizacijama i timovima u svijetu auto-sporta, danas se mogu vidjeti i logotipom "GT" ukrašeni automobili koji na utrkama bilježe itekako dobre rezultate s bivšim gamerima za volanom. Dakle, ideja je postala stvarnost i realan uspjeh kojime je Kazunori Yamauchi istovremeno genijalac, luđak u smislu predanosti detaljima i automobilima istovremeno, te marketinški stručnjak i dobrotvor, što je itekako rijetka kombinacija u današnje vrijeme.
Od prije neki dan u svijet igara pristigla je informacija kako najnovija varijacija na temu Gran Turismo serijala igara uskoro stiže na police dućana i kako se time slavi 15. godišnjica postojanja same igre.
Iako je sama igra konceptom zapravo jako slična prijašnjem nastavku, za sada informacije govore o preko 1,200 automobila koje će virtualni vozači moći vozikati i naslikavati na ukupno 33 lokacije i preko 70 varijacija na temu istih. Nadalje, obećaje se aktivno vrijeme (dakle padaline i slično), mogućnost dorađivanja svih aspekata pojedinih automobila – bilo u vizualnom ili tehničkom smislu, povezivost s pametnim telefonima i tabletima, te još mali milijun funkcionalnih dodatak u smislu povezivanja Vas i prijatelja koji s Vama dijele afinitete prema GT-u.
Uglavnom, za sada konkretnih informacija u pravilu i nema u smislu detalja, no ono što se može očekivati jest proslava 15-og rođendana GT-serijala na dostojan način.
Nadam se damo da neće kopirati sto i jednu varijaciju na temu Nissanovog modela Skyline GT-R, kao što je to bio slučaj s prošlim nastavkom, a s druge strane se isto tako nadam da automobili poput Lamborghini Countacha, Bugatti Veyrona, Saleena S7 ili pak BMW-a M3 CSL neće biti označeni sa "standard", dok je s druge strane uz nazive Nissan Leafa ili Toyote Prius stoje oznake "premium".
Bilo kako bilo, veselim se sredini mjeseca lipnja i nadam se da neću baš kompletno zaboraviti socijalni život zbog nedostatka vremena potrebnog za provođenje istog pred ekranom.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Gran-Turismo.com, GameSpot.com i Google Images
VIDEO: YouTube.com