Forza Horizon – pomicanje granica dobre zabave?
Ono što možda nikad za sebe nisam rekao bila bi činjenica da sam negdje duboko u duši "gejmer", no takav opis bio bi točan samo parcijalno, jer za početak itekako biram na koje ću simulacije vožnje trošiti svoje slobodno vrijeme, obzirom da u pravilu samo takav tip igara svoje mjesto nalazi na polici.
No ovo što slijedi nije opis mojih gamerskih afiniteta i usmjerenja, već dojam najnovije zvijezde na nebu igara koje podrazumijevaju utrkivanje.
Iako je do nedavno moj izbor oružja u smislu igraće konzole bio Sony Playstation 3, nabavkom nove konzole u obliku XBoxa 360 moram priznati da mi se pomalo poljujao svijet u smislu ispravnosti izbora, no nakon nekog vremena korištenja konzole, zapravo je ta "poljuljana" faza bila tek neznatnog trajanja, jer Playstation se ipak iz objektivnih ili subjektivnih razloga i dalje nekako čini kompletnijim priborom za igranje.
Istini za volju, Microsoft je u svakom slučaju sa XBoxom 360 napravio dobar posao iako dotičnoj konzoli za početak nisam smio reći da sam iz Hrvatske, obzirom da u tom slučaju ništa od dodataka igrama i softwareu nije podržano kako treba, tako da sve nekadašnje zamjerke u smislu pristupa određenim žanrovima igara za koji se često činilo kao da je u osnovi u najmanju ruku namijenjen ekskluzivno za osmoškolce, jednostavno padaju u vodu i postaju neutemeljene, obzirom da se u svijetu automobilistički nastrojenih igara pojavio pandan igri Gran Turismo koja već godinama sama po sebi prodaje Playstation konzole – serija nazvana Forza Motorsport.
Iako sam svoju eru igranja FM-serijala započeo sa tek sitnim igranjem trećeg nastavka, moram priznati da sam četvrti itekako dobro proučio po pitanju svega što ta igra nesebično nudi i iako riskiram razapinjanje na križ od strane vječnih pobornika GT-serijala na Playstation konzolama, reći ću otvoreno kako je Forza Motorsport 4 igra koja uvjerljivo stoji rame uz rame sa petim nastavkom Gran Turismo serijala. Dapače, po pitanju nekih stvari je FM4 čak i bolja igra od GT5, no tek neznatno.
Uglavnom, došavši jako daleko u "career modeu" u FM4, ugodno sam se iznenadio što čekanje nečeg novog nije bilo dugog vijeka, jer već par tjedana od kako sam nabavio XBox 360, stigla je najnovija Forza.
Nazvana "Horizon" umjesto samo još jednog broja u nizu, pretpostavio sam da je i pristup nešto drugačiji nego u četiri nastavka prije ovog, pa kako sam se bacio na malo istraživanja, već od pogleda na prve trailere vezane uz igru bilo mi je jasno da sam sa pretpostavkama bio u pravu, jer već na prvi pogled dosadašnji nastavci s ovim najnovijim nisu imali skoro nikakve veze izuzev tvoraca u obliku ekipe iz Turn 10 i Microsoft Studios, a u konačnici je doista tako.
Naravno, da me se ne shvati krivo odmah u početku, pod pojmom "drugačijeg pristupa" ne mislim na ništa loše, već samo drugačije od onog na što sam se tijekom igranja FM4 navikao.
Dakle, ideja igre je u Horizonu postavljena u obliku mini-storije o sasvim običnom liku koji sa svojim Corradom VR6 upada među zadnjima na natjecanje koje istovremeno podrazumijeva utrkivanje i partyanje uzduž i poprijeko američke države Colorado, za koju masa ekipe drži kako ima neke od najboljih cesta za nemilo natjeravanje u stvarnom životu, pa stoga ni ne čudi da su oktanoglavci iz tvrtke Turn 10 odabrali upravo Colorado za smještaj ovog najbržeg gamerskog partya na svijetu.
U pravilu meni osobno svaka ideologija priče koja stoji iza onog što se tijekom simulacije vožnje dešava itekako ide na jetra, a tome su krivi ljudi iz svima dobro poznate tvrtke Electronic Arts koji uporno dramatiziraju serijal "Need for Speed" iz nastavka u nastavak, trčkarajući iz krajnosti u krajnost i moralizirajući jednostavnu potrebu svakog od nas da se ponekad na cesti ponaša kao da je ukrao auto. Najčešće su priče koje se pokušavaju prodati u obliku početne točke igara iz NFS-franšize glupe i dosadne, te sa policajcima u civilu koji love krijumčare automobila ili pak u ulozi teškog propaliteta koji za zadatak ima osvetnički "sam protiv svih" pohod na krunu najbržeg u svemiru, pa iskreno sve čekam kad će se dogoditi neka koja će podrazumijevati trudnu ženu kojoj je u momentu pokretanja igre baš pukao vodenjak, pa uzima mužev naturpijani Camaro i odluči sama otići u bolnicu na porod, pri tome osvajajući milijune dolara na usputnim utrkama do bolnice u koju zapravo cijelo vrijeme pokušava stići.
No Forza Horizon nema tih problema s moralizacijom onog što se događa kad se papučica gasa pritisne u pod (odnosno kad se pritisne "X" na kontroleru) i to je definitivno veliki plus. OK, tijekom igre u svakoj konkurenciji natjecanja (označenoj u obliku lige koja je sastavljena od konkurenata s identičnom narukvicom neke boje) postoji glavni rival koji u pravilu sa svojim prepotentnim izjavama jednostavno iritira, no taj "ego-trip" segment je vjerojatno neophodan u svakoj takvoj igri, pa eto i u ovoj nalazi svoje mjesto i u pravilu ga nije teško ignorirati.
Automobila ima popriličan broj i sežu u raznorazne ere proizvodnje – od "Muscle-Car" ere i obaveznim automobilima poput Ford Mustanga, Chevrolet Camara i Pontiac Firebirda koji u sklopu iste tu i pripadaju, pa preko nešto modernijih vremena koja su zauvijek obilježena automobilima kao što je Ferrari 288 GTO, Ferrari F40, BMW M3 E30, Lamborghini Countach i slični automobili koji su obilježili osamdesete, sve do najnovijih i najekskluzivnijih modela u obliku Bugatti Veyrona SuperSport, SSC-ovog modela Ultimate Aero, Ferrarija 599 GTO i svih ostalih koje vjerojatno nikad nećemo imati prilike provozati u stvarnom životu. Ukratko rečeno, popis automobila je podugačak, a svako toliko se pojavi još pokoji automobil vrijedan pažnje u obliku onog dijela sadržaja igre koji je moguće skinuti sa servera za određenu količinu novca.
Modifikacija također ima popriličan broj – od optičkih dodataka u smislu spojlera i raznoraznih dezena felgi, preko onih koji imaju za cilj ubrzati odabrani automobil unutar kategorije u kojoj se isti smiju natjecati, raznoraznih boja, tonova i stupnjeva sjaja…doista ima svega po malo i skoro da i nema zamjerki po tom pitanju. Naravno, upotreba riječi "skoro" u ovom je slučaju namjerna, jer ako ćemo iskreno, pomalo je razočaravajuće da su se dečki iz Turn 10 odlučili ne potruditi sa makar kojim novim dezenom felgi i jednostavno su sve što je Forza Motorsport 4 nudila u obliku opcija po tom pitanju kopirali direktno u Forzu Horizon, no kako je nešto slično i ekipa iz Polyphony Digitala napravila u Gran Turismu 5, kopirajući npr. osamstotridesetdvije verzije Nissan Skyline-a i zapravo praktički sve automobile koji su se našli na podugačkoj listi u sklopu Gran Turisma 4, u ovom slučaju i ne možemo kopiranje baš toliko zamjeriti.
Sam tijek igranja odvija se u sklopu liga gdje se onaj za volanom (tj. Vi) bori za dominaciju kroz pojedinačne utrke "point-to-point" tipa ili pak vrteći se u krug po nekoj od improviziranih staza, pri tome osvajajući lovu i bodove potrebne za dobivanje narukvice koja označava slijedeću ligu po redu…i tako do zlatne narukvice, odnosno do najopakije konkurencije koja u igri postoji.
Cijeloj je priči dodan i jedan marketinški segment u obliku tzv. "Showcase" natjecanja, gdje se u obliku luđaka za volanom sponzoriranog automobila (koji u slučaju pobjede ostaje u Vašoj garaži) natječete po nekoj od staza sa avionima, balonima i helikopterima, što iako daje jedan arkadni element cijeloj igri, nije nimalo loša ideja, tako da ne smeta ni najmanje.
Nadalje tu je još i "Street Racing" serija evenata koju organizira neki lik u obliku ego-trip varijacije na temu utrkivanja zbog ekstra zarade, što i opet nije nimalo loša ideja u smislu razbijanja monotonije utrkivanja unutar gore spomenutih liga narukvica-družine.
Poseban dio igre svodi se na online-igranje, koje je moguće jedino ukoliko imate "Gold" pretplatu na Microsoft (odnosno XBox) Live serverima (koja se naravno plaća u stvarnom svijetu i sa pravim novcima), no srećom online-igranje nije obavezno i ne utječe na razvoj igre u bilo kojem segmentu, tako da će taj dio vjerojatno mnogi preskočiti – ako zbog ničeg drugog, onda zbog činjenice da se Gold Membership ne može kupiti u našim krajevima, obzirom da lijepa nam naša i u tom segmentu predstavlja zadnju rupu na svirali i nije podržana kao zemlja članica XBox Live zajednice. Problem je jedino u tome što zbog nedostatka Gold pretplate nećete moći ni skidati nikakve dodatne sadržaje u smislu raznoraznih shema naljepnica i dezena za Vaše automobile (a ima ih doista fenomenalnih poput stvarnih predložaka korištenih u obliku određenih modela automobila u sklopu određenih serija natjecanja poput npr. AC Schnitzer tima u DTM-u tijekom devedesetih sa M3 E30 u glavnoj ulozi) ili pak setupe za drift ili neku drugu varijaciju na temu ponašanja automobila na cesti, odnosno stazi. No tako jednostavno stoje stvari sa Microsoftovim pravilima i tu ne možemo ništa, pa je najbolje te dodatne opcije ignorirati u totalu i uživati u svemu ostalom što Forza Horizon nudi…a od ponuđenog spomenimo slijedeće stavke:
Grafika je odlična, tečna i izuzetno brza, što dojam brzine definitivno stavlja na nivo koji do sad nisam imao prilike doživjeti ni u jednoj igri, nivo detalja automobila u nekim se segmentima čini nedovoljan, no zapravo i nije baš tako, a u svijetu oko Vas je sva sila detalja u smislu trave, neba, ceste, kuća, prometa i ostalog na što se tijekom igre nailazi doista na zavidnom nivou.
Zvuk je jednostavno fenomenalan (pogotovo ako je XBox spojen na neku varijaciju na temu kućnog kina) i samim time je atmosfera tijekom kompletne igre izuzetno dobra, serije natjecanja su izvedene na jedan kjrajnje neobavezan nivo u kojem će ekipa koja nikad do sad nije igrala nešto što podrazumijeva četiri kotača i volan uživati tijekom igranja, a s druge strane onim najzagriženijima koji gledaju na ama baš svaku stavku pod povećalom (u sklopu kojih se opisom i sam nalazim) također će naći dovoljno toga pozitivnog da zanemare neke manje propuste.
Istini za volju, nakon nekog vremena Forza Horizon ipak postaje pomalo dosadna i jednolična, što nije ni čudno obzirom na količinu obveznih kilometara koje svaki igrač mora prijeći ne bi li je završio, tako da sam se osobno često puta našao u situaciji da mi se i dalje igra, no jednostavno mi se ne da igrati po pravilima, pa umjesto natjecanja i nemilog natjeravanja cestama Colorada, bez pardona u "Photo Mode" dijelu igre nemilo okidam fotografije bez nekog posebnog razloga. No kako se ni okidati fotke ne može baš cijelu vječnost, kad-tad ćete najvjerojatnije kao i ja smisliti neki razlog zbog kojeg ćete biti budni do 5 sati ujutro, kupujući automobile i modificirajući ih prema ideologiji vlastite garaže snova.
U svakom slučaju Forza Horizon definitivno odstupa od svih onih postulata zatvorenih staza i detaljnih podešavanja automobila za natjecanje, na kakva sam navikao tijekom igranja Forze Motorsport 4, no s druge strane Horizon nudi jednu jako dobro odmjerenu dozu neozbiljnosti zbog koje je zapravo toliki gušt igrati ovu igru, tako da zapravo pišući ovaj tekst sve više mislim kako su tvorci Forze Horizon itekako bili svjesni što sa igrama koje nudi konkurencija nije valjalo, dok s druge strane nisu htjeli biti bolesno orijentirani prema nekim puno ozbiljnijim aspektima igara koje su u prijašnjim nastavcima nudili.
Bilo kako bilo, Forza Horizon je prije nekog vremena ušla u XBox i iskreno u ovom trenutku mislim da će se još neko dogledno vrijeme zadržati tamo – ako ništa drugo iz čistog gušta koji daje brza vožnja (najčešće po boku) po otvorenoj cesti i hrpe virtualnih konja pod isto toliko virtualnim haubama automobila koji se u mojoj garaži snova nalaze.
U svakom slučaju preporuka za sve one koji ipak nisu toliki perfekcionisti da su se zaboravili tu i tamo nasmijati.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
IZVOR SLIKA: Forzamotorsport.net