Caterham – novi planovi za bližu budućnost
Neki dan sam se kroz tekst dotakao jednog sasvim nepotrebnog i poprilično uvredljivog automobila u obliku Aston Martin Cygneta. Iz tog razloga i u maniri tog teksta, te zapravo same pojave tog užasnog modela sa skepticizmom gledam prema najnovijim objavama koje dolaze od strane još jednog tradicionalno-usmjerenog proizvođača automobila iz Velike Britanije pod imenom Caterham.
Tradicionalistički pristup i apsolutno fanatično obožavanje jednog od najusmjerenijih sportskih automobila svih vremena već desetljećima definiraju Caterham kao proizvođača. Osnova svakog Caterhama je naravno legendarni Lotus 7 koji je kao ultimativni automobil za entuzijaste davne 1957. godine osmislio legendarni Colin Chapman.
Sam Lotus 7 je inicijalno zamišljen kao utjelovljenje Chapmanove opsesije koja u sklopu automobila obavezno mora sadržavati jednostavnost i što je manju moguću težinu, pa su u sklopu te filozofije i Chapman i njegov ultimativni mali automobil jednostavno ušli u legendu.
U prvoj godini proizvodnje prodano je preko 2,500 Lotusa 7, što je za jedan toliko striktno usmjeren automobil u to vrijeme bio izniman rezultat, a do današnjih vremena su iz raznoraznih tvrtki izlazile nebrojene varijacije na temu motorizacije, evolucija po pitanju ovjesa, upravljačkih sklopova i materijala od kojih su iste proizvodile svoje verzije.
No niti jedna tvrtka u tom poslu nije bila uspješna ni uporna kao Caterham i iz tih razloga upravo tu je tvrtku moguće izdvojiti iz mase i jednostavno obožavati.
No vremena se mijenjaju, tržište automobila postaje sve kompliciranije i izbora ima sve više i više, što sve zajedno nikako ne ide na ruku proizvođačima automobila poput Caterhama. Realnost je takva da u današnje vrijeme automobile najčešće prodaje često savršeno nepotrebna oprema, a glavna je filozofija današnjeg svijeta automobila očito ona koja podrazumijeva postulat „sve za svakoga“, što u smislu Caterhama i „sedmice“ nikako „ne drži vodu“.
Zapravo se realno zapitati kako je moguće da u svijetu automobila u kojem klima-uređaj i povezivost s iPodom igraju glavnu ulogu jedan takav apsolutno sirov automobil i dalje postoji, jer Caterham u svoje varijacije na temu „sedmice“ ne ugrađuje ništa što nije direktno povezano s jednom jedinom stavkom koja podrazumijeva apsolutni vozački gušt. To me doista čudi i istovremeno fascinira, no koliko će to još biti tako, iskreno nitko ne zna.
Prema posljednjim objavama čovjeka na čelu Caterhama koji se zove Tony Fernandes, „Plan je proširiti dijapazon modela sljedećih godina i na taj način proširiti ponudu i ostati konkurentan na tržištu.“
Dakle već u toj prvoj rečenici moram priznati da mi stvari baš i ne izgledaju obećavajuće, jer je sličnom objavom prije nekoliko godina krenuo i Aston Martin, te se ubrzo dogodio model Cygnet koji ne samo da je nakaradan automobil, već je i uvreda za intelekt (iako je baziran na Toyotinom modelu IQ) svih koji poznaju i cijene ovu slavnu britansku marku automobila. Dakle mislim da je opravdano zbog takve najave od strane vlasnika jedne tvrtke s reputacijom koja podrazumijeva brzinu, upravljivost, apsolutnu beskompromisnost u bilo kojem pogledu i isto tako apsolutnu usmjerenost prema vožnji i guštu za volanom.
Doduše nakon te objave istovremeno je svijetu prikazan novi koncept koji bi se od 2014. godine trebao pronaći u sklopu Caterhamove ponude, a ukratko se radi o AeroSeven konceptu koji je zamišljen kao moderna verzija onog što je prije pedesetak godina osmislio legendarni Colin Chapman.
Naravno, brzina je jedan od smjerova, no uz brzinu tu je hrpetina tehnoloških inovacija polučenih iz svijeta Formule 1 u sklopu koje Caterham dodatno gradi svoju reputaciju. To bi sve zajedno i zbrojeno zapravo uskoro moglo na tržište ponuditi jedan vrlo interesantan automobil, no konceptni automobili rijetko kad zažive u svom inicijalno predstavljenom izdanju, pa rezerviram pravo i dalje ostati pomalo skeptičan.
Samom najavom koncepta AeroSeven, Fernandes svojoj objavi za javnost dodaje da „Plan i program za budućnost Caterhama zapravo je jednostavan – zadržati osnovnu ideju zabave za volanom uz brzinu i najmanju moguću masu automobila, te proizvesti pet novih modela unutar sljedećih pet godina, čime bi Caterham na pravi način iskoristio naučeno iz Formule 1 i priskrbio potencijalno nove kupce.“. Zvuči dobro, no i dalje ne mijenja na stvari činjenicu da sam zajedno s masom masom obožavatelja ove tvrtke i dalje pomalo skeptičan, jer ako je to isto tržište uspjelo Aston Martinu na neki način „nametnuti“ Cygnet, a Porsche danas svoju zaradu najviše bilježi na modelima Cayenne i Panamera u svojim Dieselskim izvedbama, sve me strah razmišljati na koji bi se način Caterham još mogao afirmirati na tržištu u današnje vrijeme.
No to je budućnost koja može opravdati skepticizam, a i ne mora. Ionako će se uskoro vidjeti na koji će se način cijela priča razvijati, a do tada ću cijelu priču s pozornošću pratiti i prenositi je vama.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: Uk.CaterhamCars.com, SuperCars.net i Google images