Cadillac – Iz Naftalina u stvarnost
Cadillac – proizvođač automobila koji je donedavno svoje modele plasirao penzionerima i miljeu organiziranog kriminala. Proizvođač koji je desetljećima pokušavao parirati svemu onom luksuznom i ekskluzivnom što su neki proizvođači sa "starog kontinenta" itekako nudili svojim kupcima. Dakle, ovako "na oko" reklo bi se kako je riječ o nečem drugorazrednom, zar ne?!
Pa i ne baš…a eto i nekoliko razloga.
Za početak, Cadillac je oduvijek nudio savršeno pristupačnu cijenu u odnosu na ono što je svojim kupcima bio u stanju ponuditi – najfiniju kožu, svu silu opreme i status koji seže u davnine na području SAD-a. Također, ono po čemu je Cadillac jedna od najposebnijih marki automobila na svijetu svodi se na konstantno razvijanje nekih novih i "drugačijih" tehnoloških rješenja u smislu ovog ili onog. Neka su uspješno ušla u svijet automobila, dok neka druga pak i nisu, no ono što je u cijeloj priči ostalo itekako prisutno ulazi u domenu konceptnih automobila kojih je Cadillac imao na stotine kroz svoju dugu povijest.
Ako se samo sjetimo pedesetih godina minulog stoljeća, kada se na prostoru Europe nudila sva sila automobila nalik jedni na druge, Cadillac je predstavljao automobile poput onog nazvanog Debutante – automobila za čiji su interijer život dali mnogi Leopardi, obzirom je cijela unutrašnjost presvučena u njihovu kožu i krzno, a sve skupa u kombinaciji sa 24-karatnim pozlatama raznoraznih detalja. Bio je to jedan od najekskluzivnijih automobila koje je do tog vremena svijet ikad vidio, pa stoga ni ne čudi kako je bio i jedan od uvjerljivo najskupljih, pa samim time i poprilično neisplativ, te je stoga (nažalost) i proizveden samo jedan jedini primjerak. No itekako pamtljiv.
Iz godine u godinu, u Cadillacu su čitavo vrijeme luksuz razvijali na raznorazne načine i kroz raznorazne pokušaje i promašaje, no paralelno s time išla je i priča koja je podrazumijevala razvijanje automobila u smislu performansi.
Čak je i među serijskim automobilima tu i tamo zabriljirao upravo Cadillac, obzirom se upravo iz te tvrtke na tržište plasirao dotadašnji apsolutni rekorder po pitanju snage kojom je opterećena prednja pogonska osovina. Model se zvao Seville STS, odnosno STS u zemljama Europe, gdje isti i nije baš bio najuspješniji automobil na tržištu. No rekord je ostao dugo godina prisutan, te je tim rekordom tzv. "Northstar" serija motora iz godine u godinu nekako ostajala prisutna.
No početkom novog milenija krenula je prava era i konačno striktno usmjerenje, u kojem je Cadillac za osnovnu ideju pri izradi svojih automobila imao samo dva pojma – brzinu i ekskluzivnost u svakom pogledu, te je već 2002. godine predstavljena ideologija koja i dan-danas ostaje zvijezda vodilja za Cadillac. Modeli koji su taj dio priče obilježili bili su prije svega modeli Cien i Sixteen.
Cien je kao dijete snova dizajnera po imenu Simon Cox u pravilu obilježio 100 godina postojanja tvrtke, no s druge strane istovremeno je postao jedan od vječno predivnih automobila za koje nikad nije prežaljeno da nisu prešli iz konceptne faze u onu kojom bi Cien postao serijski automobil.
Često su mi zaljubljenici u Mercedes i slično punili glavu kako je S-Klasa začetnik svega po pitanju opremljenosti i luksuza, no kada se samo sjetim svega što je Cien u obliku super-sportskog automobila sa 750 konja jakim V12 motorom nudio, ta mi priča nekako i ne drži vodu. Dapače, ne samo da ne drži vodu, već i nije istinita, obzirom je upravo Cadillac s konceptom Cien uspješno pospajao sve moguće i nemoguće sigurnosne sklopove sa glasovnim komandama i time postao najlakši automobil na svijetu za kontrolirati – naravno, dok se ne krene voziti njime, obzirom na karakter samog automobila i sve sile konja pod haubom. Tome u prilog ide i tzv. "Night Vision" sistem, kojime je i bez uzpaljenih svjetala bilo moguće vidjeti u mraku što se pred vozačem dešava, a koji nikad prije nije bio viđen u jednom automobilu – pogotovo onom sportskog karaktera.
S druge strane medalje, u smislu apsolutnog luksuza eto još jednog nikad prežaljenog konceptnog modela – onog imenovanog jednostavno "Sixteen", koji je osim sve sile inovacija i tehnoloških rješenja zaljubljenicima u Cadillac ponudio i dobru dozu nostalgije kroz "Art and Science" filozofiju koja je u to vrijeme itekako definirala budućnost ove slavne marke automobila.
Naime, Sixteen je zamišljen kako odavanje počasti modelu iz 30-ih godina sa V16 motorom pod haubom, koji je za Cadillac u to vrijeme bio svojevrsna prekretnica, pa stoga ne čudi kako je jako puno toga idejom iz legendarnog modela preneseno u tada novi koncept. Za početak tu je ogroman 13,6-litarski motor sa šesnaest cilindara koji je prema nekim navodima isporučivao najmanje 1,000 konjskih snaga. S druge strane, sam koncept motora bio je napravljen na način da je bilo moguće koristiti samo polovicu motora u slučaju nešto manje zahtjevne vožnje, što je zapravo vrlo slično Volkswagenovom W12 rješenju, no u puno dramatičnijem smislu, jer sama ideja posjedovanja limuzine izuzetno niske siluete dugačke preko šest metara i široke preko dva metra za mene je dan-danas apstraktna, dok u kombinaciji sa preko 13 litara zapremine motora i 16 cilindara cijela priča prelazi u znanstvenu fantastiku. Dakle, definitivno jedan iznimno poseban automobil za koji mnogi žale što nije prešao iz koncepta u stvarnost, tj. u proizvodnju.
No zašto sam se svega toga sjetio? Jednostavno, zato što uskoro kreće jedna od najvećih manifestacija sveg onog klasičnog i konceptualnog što je auto-industrija u posljednjih sto i kusur godina imala za ponuditi – Amelia Island Concours d´Elegance na Floridi.
Uza svu silu čuda iz raznih perioda auto-industrije i onog najboljeg što je ista od svojih početaka do danas nudila, te uz proslavu obljetnica kojima se obilježavaju Ford GT40 i Porsche 911 (o čemu sam prije nekoliko dana pisao), Cadillac je jedan od partnera samog eventa, pa je najavljeno kako će i Sixteen i Cien, zajedno sa onim jednim jedinim primjerkom ultra-ekskluzivnog modela Debutante i svim ostalim konceptnim modelima Cadillaca od 1950 na ovamo biti izloženi javnosti, odnosno u prijevodu, uz velik broj uzvanika i posjetitelja bit će itekako puno slinjenja, penzionera i mafijaša.
Report i ona najvažnija događanja ćemo u svakom slučaju dobiti u obliku press-kita, pa sve zajedno itekako podijeliti i sa Vama, no za sada definitivno stoji interesantna najava kojom će Cadillac, baš kako naslov kaže, iz Naftalina svoje modele ponovno predstaviti u stvarnosti.
Bilo kako bilo, lijepo je da ta marka i dalje postoji, koliko god poželjna ili nepoželjna bila mnogima.
TEKST: Ivan "IGloo" Gluhak
FOTOGRAFIJE: CarBuzz.com, SuperCars.net i Google Images