Autosport u Hrvatskoj postaje sve popularniji – DA ili NE!?
Pitanje je to koje se u zadnje vrijeme mnogim ljubiteljima automobilističkih utrka mota po glavi. Ne bez razloga… Naime, prije manje ili više godina hrvatski autosport našao se pred jednim većim izazovom, možda čak i najvećim do sad. Ove godine došao je do svojevrsne prekretnice – svladat će izazov ili neće…
Optimistične činjenice
Zadnjih godina vidjeli smo podosta “revolucionarnih” stvari vezanih za automobilizam u Hrvatskoj, navest ćemo neke od njih. Godine 2010. u okolici Svete Nedelje i Samobora po prvi puta održava se mala, rekli bismo “mjesna” utrka na makadamskoj podlozi – 1. Rally Show Santa Domenica. Bila je to utrka organizirana od nekolicine istinskih zaljubljenika u utrkivanje te je zamišljena kao “utrka za gušt” u kojoj je glavni cilj voziti sa što više atraktivnih poteza. Tada vjerojatno nitko nije mislio da će upravo ta “mjesna utrka” danas, pet godina kasnije, prerasti u jednog od glavnih predvodnika hrvatskog autosporta na putu njegove popularizacije. Do ove godine, točnije do svojeg šestog izdanja, “Santa Domenica” donijela je mnogo atraktivnosti u hrvatski svijet utrka. Primjer toga je atraktivno izlaganje trkaćih automobila i promociju eventa u shopping centru, što se pokazalo kao pravi hit te “must have” u svakoj ozbiljnijoj organizaciji utrke. Uz to organizatori su posjećivali razne strane trkaće evente na kojima su lobirali vozače da dođu voziti na njihovoj utrci. To je na koncu pridonijelo izuzetno jakoj i velikoj startnoj list utrke, što svatko želi vidjeti. Također, nešto čemu organizatori često daju premalo pozornosti, a od nevjerojatno je velike važnosti za kvalitetnu organizaciju i promidžbu eventa – kvalitetna web stranica utrke te aktivna Facebook stranica. Netko će se sad možda zapitati: “Pa koliko to uopće može biti bitno!?” i pomisliti da zastranjujem jer to nema nikakve veze s utrkivanjem. Taj netko će se grdno prevariti…
Kako to rade Ameri
Na kabelskoj televiziji gledate, bubnut ću bez veze, program ESPN America, na rasporedu je prijenos (ili snimka) utrke NASCAR serije. Gledalište, na koje stane puno više posjetitelja nego na bilo koji hrvatski nogometni stadion je dupkom puno. Osim toga, vi gledate utrku na televiziji… Nakon utrke razni prilozi prikazuju se na TV vijestima, u novinama, raznim časopisima i sl. Čovjek bi se zapitao zašto takva situacija nije i s našim autosportom, zar ne?… E tu leži odgovor koji se ne vidi ako na situaciju gledate površno. Naime, Amerika je puno veće tržište pa je lakše naći velike sponzore, no zato su i cijene oglašavanja znatno veće nego u Hrvatskoj. No, na stranu s time, pogledajte na trenutak web stranicu NASCAR-a, čim ju otvorite vidite da je bogata raznim sadržajima. Za početak tu je popis svih vozača, timova i staza na kojima se utrke voze. Naravno, uz svakog vozača, tim i stazu su još slika i dodatne informacije i zanimljivosti. Kakvu to razliku može raditi u cijeloj priči, pitate se? Za početak, zamislimo situaciju, djeca u školi pričaju i jedan od njih spomene trkaće aute i NASCAR, priča im se čini interesantna i zanima ih nešto više o tome. Uzmu mobitel u ruke, ili kod kuće na kompjuteru na Google upišu “NASCAR” i otvore službenu stranicu natjecanja… Shvaćate poantu? Ta ista djeca će na toj stranici pronaći pregršt zanimljivog sadržaja koji će ih još više zainteresirati za aute i takvo utrkivanje (pazite sad ovo, na stranici čak ima i mogućnost da isprintate nekoliko listova papira na kojima su dijelovi NASCAR automobila i od toga složite malu maketu trkaćeg auta…). Nadalje, na stranici su također zastupljene sve “Novosti”, o pojedinoj utrci, vozaču, timu… što god je tada aktualno. To koristi, naravno kako fanovima tako i medijima. U principu, na službenoj stranici svatko može saznati sve o NASCARU. Te novosti i zanimljivosti također dijele putem svoje Facebook stranice kako bi se još više ljudi zainteresiralo za taj sport, a uostalom i mnogo fanova također dijele te članke putem svojim profila na društvenim mrežama. No nije sve u organizatorima, veliku ulogu, možda čak i veću imaju vozači koji također nude mnogo zanimljivosti o svojim karijerama putem svojih web i Facebook stranica te tako populariziraju to natjecanje, a i sami autosport…
Što od sličnih stvari imamo u Hrvatskoj?
Već smo spomenuli Rally Show Santa Domenicu, ali naravno nije to jedina naša perspektivna utrka. Na početku tekuće sezone jako dobar posao napravili su i organizatori Rally Kumrovca. Kao prvo, na utrci su mogli nastupiti i neregistrirani automobili (zbog neznatno malo etape u otvorenom prometu) te je osmišljeno “Rally Challenge” natjecanje. To je podignulo broj automobila na startu. Također, u suradnji s Termama Tuhelj na tamošnjem parkiralištu osmišljen je atraktivan “prolog”, a znamo da prolozi, iliti “gradski brzinci” uvijek privuku mnogo gledatelja. Ovoga puta prolog se bodovao odvojeno od sutrašnjih brzinskih ispita te su se i za njega dobivale nagrade. Uz to, organizaciju su potkrijepili s dovoljno medijske pozornosti (iako s medijima UVIJEK može još bolje), promocijom u shopping centru te meni izuzetno zanimljivom kampanjom s promotivnim pakiranjima šećera za kavu u kafićima. Ovo zadnje je marketinška finesa koja čini razliku. Ima još dosta primjera dobrih organizacija, ali spomenut ćemo još nekoliko onih “revolucionarnijih”. Tu zasigurno svoje mjesto dobiva brdska utrka Buzetski Dani sa svojom paradom vozila i već legendarnom bakljadom na zavoju Komuščica. To je nešto po čemu je ta utrka postala prepoznatljiva, svaka čast!! Atraktivan prolog sa, što je najbitnije, velikim brojem gledatelja imao je i prošlogodišnji INA Delta Rally u Zagrebu, a jedna od najbitnijih stvari za autosport u Hrvatskoj su nagrade najboljim vozačima, a u posljednje vrijeme i njih je sve više. Utrke na kojima se one dodjeljuju su između ostalih i ovogodišnje izdanje utrke Inter Cars Učka na kojoj su najbolji vozači dobili zlatne pločice koje je pripremio sponzor natjecanja Auro Domus. Velik posao napravili su i organizatori Croatian Drift Challengea koji iz sezone u sezonu raste i postaje sve popularniji, a tome uvelike pridonosi njihova svakodnevna aktivnost na društvenim mrežama. Da zaokružimo cijelu priču, nekoliko utrka dalo je napraviti TV reportaže i promo videe s eventa koje su se kasnije prikazivale na javnim televizijama i You Tubeu.
Koja je uloga vozača u procesu popularizacije autosporta?
Vozači su, uz trkaće automobile publici najzanimljiviji segment autosporta. Ljudi počnu pratiti neki sport, zainteresira ih te s vremenom izaberu neke svoje favorite, na koje se možda kasnije počnu pomalo i ugledavati. Na globalnoj razini to su primjerice veliki Ayrton Senna koji je bio idol velikoj većini današnjih zaljubljenika u utrkivanje, zatim Michael Schumacher, Colin McRae te od danas aktivnih vozača Lewis Hamilton, Sebastien Loeb i dr. No ljudima su zanimljivi i domaći vozači, kao što je slučaj i u drugim hrvatskim sportovima. Jednako tako, današnji mediji skloni su nekim vrstama “zvijezda” i nekoj vrsti, kako oni kažu “glamura” te je do medijske pozornosti bez nekih danas osnovnih stvari gotovo pa nemoguće doći, a ona je, svi znamo, neophodna za pronalazak nešto većih sponzora. Što je onda činiti vozačima u tom pogledu? Nije znanstvena fantastika, kroz posljednjih godinu dana velik broj vozača napravio je Facebook stranice na kojima izvještavaju “fanove” o svojoj trkaćoj karijeri, a broj ljudi koji ih prati je sve veći. Još jedna stvar na kojoj se donekle jeftino može raditi je izgled trkaćih automobila. U posljednje vrijeme je sve više onih dobro dizajniranih, ali još uvijek se nađu neki trkaći auti koji izgledaju kao da su naljepnice samo “nabacane” na njih. To nikako nije privlačno te ostavljaju negativan dojam na posjetitelje utrka. Još neprivlačnije je potencijalnim sponzorima… U posljednjih otprilike godinu dana nekoliko vozača se pojavljivalo u raznim TV emisijama, nekoliko vozača (i suvozačica) čak i u popularnom IN Magazinu na Novoj TV. Možda je bitno naglasiti da su uglavnom svi oni prije radili na marketingu, imaju svoje stranice na Facebooku, YouTube kanal i sl. Dokaz je to da se u malo truda s vremenom može puno toga postići. Uz to, ima vozača koji sebe i svoje sponzore promoviraju i u sklopu raznih evenata, tako smo na relativno nedavno održanom Garage Auto Showu mogli vidjeti izložene trkaćeg Mitsubishija prvaka Hrvatske u Rallyju Juraja Šebalja te Subaru Imprezu prvog dobitnika prestižne nagrade “Zlatna kaciga” Nenada Lončarića. No ne mora se, jasno, početi od tako velikih evenata. Ove godine bile su dvije poveće prilike gdje je sam organizator preko medija pozvao vozače da besplatno (!!) izlože svoje trkaće automobile na njihovom eventu. Bili su to SPOREK – Sajam Sporta i Rekreacije u Bjelovaru te Meet&Street Style Show u Dugom Selu. Oba događaja posjetio je velik broj gledatelja, no nije se puno vozača odazvalo pozivu. Na kraju, ostaje još pa… mali milijun marketinških mogućnosti za vozače. Dat ćemo vam primjer, na početku sezone, točnije prije Rally Kumrovca vozač trkaćeg Renaulta Clia RS N3 Vedran Šipoš i suvozač Nino Bogović dogovorili su oglašavanje na benzinskim postajama Tifon diljem Hrvatske.
Koji je prvi korak prema boljem sutra?
Iz svega navedenoga u ovom članku proizlazi da bi neki tijek popularizacije autosporta, barem po mojem mišljenju trebao početi otprilike ovako… Za početak nacionalni savez bi trebao pokrenuti kvalitetnu web stranicu, za početak barem za tzv. “veće discipline” na kojoj bi bile sve bitne informacije te puno dodatnog sadržaja. Primjer tomu mogu poslužiti razne web stranice popularnih američkih i europskih prvenstava. Uz to bi išla i popratna Facebook stranica koja bi služila kao širenje informacija te promocija hrvatskog autosporta na društvenim mrežama. Preko web stranice bio bi i “Press corner” na kojem bi bili PR članci spremni za medije. Kad bi se to pomalo uhodalo postepeno bi prvenstvu trebalo dogovoriti razne medijske pokrovitelje. To bi po meni bila zadaća nacionalnog saveza. Na organizatorima utrka bila bi moderna organizacija. To je ubiti dodatak kvalitetne web stranice, Facebook stranice i svih sličnih marketinških poteza koje su već “izmislite” druge hrvatske utrke. Ništa previše dodatno jer su organizacije utrka u Hrvatskoj u principu vrlo dobre samo im treba taj moderan štih s marketingom (nekima). Dalje ostaju vozači koji bi se trebali potruditi oko samopromocije jer to, u krajnju ruku, popularizira autosport (ako su temelji, koji su navedeni iznad zdravi). Eto, to bi bilo moje mišljenje kako ukratko probati pokrenuti autosport u Hrvatskoj koji svi toliko volimo. Može se, to je sigurno, samo treba raditi i konstantno napredovati, a kasnije ćemo svi brati plodove tog truda!