Formula 1 i neka nova pravila
U ovom izdanju praktične dosade prevedene u sarkazam (tj. rubrike auto-ironija) donosimo pregled najvažnijih promjena i dopuna pravilnika koji definira regulative unutar najvećeg oktanskog cirkusa na svijetu.
Svijet Formule jedan pod ravnateljstvom orkestra FIA i najmanjeg dirigenta na svijetu pod imenom Bernie Ecclestone iz godine u godinu svako toliko mijenjaju repertoar pravila.
Sve se to prema navodima dotičnih vladara same krune oktanskih sportova radi zbog „povećanja atraktivnosti“, „smanjenja troškova“, „izjednačavanja bolida i timova“ i sličnih ideja, no ako ćemo realno, iz godine u godinu u taj svijet brzine i tehnologije dolazi samo hrpetina raznoraznih ograničenja.
Za razliku od nekih prošlih vremena, kada su vozači praktički s cigaretom u ustima izlazili iz svojih bolida i topless-mehaničarima objašnjavali što s bolidima ne valja i potom odlazili piti šampanjac i „družiti se“ s curama koje su se motale oko bokseva, današnja pravila iz vozača i timova uporno pokušavaju napraviti super-ljude i jumbo-plakate.
Mehaničari izgledaju poput Power Rangera, voditelji timova sjedeći uza zid podsjećaju na djedice kakvi su nekada davno sjedili uz cestu i komentirali prolaznike, a vozači umjesto vlastite osobnosti na sebi nude oglasni prostor.
Bolidi su također genijalni – aerodinamični do bola, krcati tehnologijom i tehnikom kakvu Renault ugrađuje u Clio Sport, te ih je praktički moguće voziti iz boksa. U sklopu današnjih bolida postoji mali milijun sustava koji prate sve i svašta – od proklizavanja bolida, preko protoka goriva i sličnih manje ili više bitnih detalja, pa sve do KERS-sustava, tlaka u gumama i otkucaja srca vozača.
Još samo fali aktivno mjerenje inteligencije za svaku pojedinu tribinu i svijet Formule 1 bi ubrzo mogao postati najmokrijim snom prosječnog psihologa koji ima fetiš na tehnologiju.
Svijet Formule 1 iz godine u godinu usprkos svim pravilima postaje sve skuplji i sve jadniji. Borbe se umjesto na stazi vode kroz pravilnike i zaustavljanja u boksevima, a vozačima je osobnost oduzeta do te mjere da im se propisuje koliko i s kime spavaju, koliko i što jedu, koliko vježbaju i koliko mjesta na sebi imaju za raznorazne sponzorske oznake koje su iz ovog ili onog razloga u obavezi nositi na vidljivom mjestu.
Dakle nema više Jamesa Hunta i njemu sličnih playboya koji su vozili istom brzinom kojom su i živjeli. Takvi su vozači u ovim sociološki-ispra(v)nim vremenima proglašeni dinosaurima i FIA se potrudila da izumru – zajedno s navikama oko pretjecanja, psovanja, raznoraznih poroka (što uključuje i seks), te još sto i jednog detalja koji su iz svijeta Formule 1 napravili ono što jest…ili ono što je bio.
Ovih je dana pred nama nova sezona tog multi-kulturalnog i isto tako multi-sponzorskog natjeravanja po stazama na svim kutevima svijeta. Dapače, prva je stanica prvenstva (tj. utrka u Australiji) stigla jako brzo, pa je zbog toga FIA zajedno s glavnim likom iz postave emisije „Patuljci pojma nemaju“ morala pod hitno izbaciti set novih pravila po kojima će se regulirati svi aspekti utrkivanja tijekom vikenda koji nas očekuju u sklopu sezone.
Prvo su na red došle kvalifikacije, koje za razliku od donedavno prakticiranih od ove godine izgledaju otprilike ovako:
Bolidi se zajedno sa svojim vozačima na stazi mogu igrati tri puta. Prva partija igranja traje 16 minuta, druga 15, a treća 14 minuta, i tijekom tih se sretnih minuta vozači veselo igraju po stazi.
Tijekom prve partije (i ne…ne govorim o onoj iz bivšeg režima) vozači nakon sedam minuta počinju igrati na ispadanje i svakih 90 sekundi iz igre ispada jedan od njih.
Isto vrijedi i za drugu i treću partiju (ne…i dalje ne govorim o relikvijama iz bivšeg režima, kao ni o današnjim relikvijama poput SDP-a i HDZ-a), samo s razlikama u vremenskim intervalima unutar kojih počinje odbrojavanje.
Uglavnom, kada odbrojavanje za sve tri partije igre završi, prva dvojica ostaju na stazi i moraju se sakriti.
Prvi kojeg suci nađu dobiva kaznu i prvo ide u magareću klupu dok tim iz razreda kleči na kukuruzu, pa potom ide kod pedagoga na informativni razgovor i zatim po kazni na drugo startno mjesto.
Ukoliko vozaču eventualno padne napamet pred razrednim timom ispasti „frajerom“, na stazu mu se dovode roditelji i sijedi pigmejac tjera vozača kući i daje mu neopravdani vikend.
Time je istovremeno dobivena zabavna školska aktivnost za sve razrede, uz istovremeno vježbanje discipline i učenje vozača i razredbenih timova gledati na sat, kako u nekoj odraslijoj dobi ne bi zbog kašnjenja i neposluha dobivali packe.
Baš je super ta FIA i Bernie zajedno s njom.
Iako je ovo novo pravilo vezano uz tijek kvalifikacija ujedno i najznačajnije, ipak nije jedino, već se ekipa iz FIA-e itekako potrudila vozačima i timovima i ove godine zagor…ups…olakšati živote i svijet Formule 1 učiniti sigurnijim.
Pa da ne duljim, evo nekih važnijih iz crvene knjige pameti i znanja:
Stavak 11.04.06:
Organizatori utrka dužni su pomno birati glazbenu listu, kako pripadnici raznoraznih religija, spolova, seksualnih orijentacija, dobi i sličnih socioloških studija ne bi ostali zakinuti ili se pak osjetili maltretirani
Stavak 43.18.03:
Umjesto jednog žirija od 2016. godine stazu će nadgledati dva – jedan u slobodnom sastavu i jedan sastavljen od sponzora koji će tijekom aktualne utrke sastavljati budžete za sljedeću
Stavak 40.WTF.OMG:
Prema Bernijevom naputku se ukidaju hostese, te će umjesto njih uz bolide stajati pripadnici ekoloških udruga zajedno s odabranim primjercima ugroženih vrsta iz biljnog i životinjskog svijeta
Stavak 13.12.11:
Sigurnosni automobil neće smjeti biti glasan i trošiti puno goriva, kako bi se uštedjelo na troškovima oko organizacije utrke
Stavak 18.bingo.04:
Bolidi između 14 i 15 sati također neće smjeti ispuštati zvukove, kako bi oni starije dobi kraj staze mogli u miru odspavati
Stavak 187-00.00:
Suci će smjeti nositi hladno oružje
Stavak 39.09.16:
Reporteri televizijskih postaja moći će nositi i koristiti vatreno oružje
Stavak 45.91.16:
Reporteri televizijskih postaja iz Hrvatske imat će pravo postaviti šator na startno-ciljnoj ravnini i na konferenciji za novinare ignorirati sve vozače koji prije deves´prve nisu rođeni
Stavak 12.44.02:
Kako bi se izbjegle dosadne floskule, vozači će prije konferencije za novinare biti prisiljeni popiti cijelu bocu šampanjca na podiju, jer razbacivanje s tako skupim pićima daje lošu sliku o Formuli 1 u cijelosti
Stavak 32.14.92:
U slučaju da pobjedi Kimi Raikkonen, organizator je na podij dužan postaviti šest boca šampanjca
Stavak 00.00.01:
Timovi će morati za Ferrari ustupiti jednu pobjedu, ako Ferrari obećaje da kroz sezonu neće piliti s teorijama zavjere i kukati poput sindikalnih predstavnika
Stavak 08.00.00:
Bolidi će za vrijeme utrke morati prevoziti po jedan od artikala iz ponude svakog od svojih sponzora
Stavak 373.00.-273:
Gume na bolidima neće smjeti biti grijane, već samo na par minuta postavljene u blizinu radijatora
Stavak 01.02.03:
Gume će umjesto dosadašnjih oznaka imati one „soft“, „medium“, „menü“, „extra-hot“, „crispy“, „yummy“, „bacon“ i „extra large“, dok su oznake „hard“ i „wet“ izbačene zbog solidarnosti s frigidnim osobama i onima koje pate od erektilne disfunkcije
Stavak 69.pušik*racuma*munegl*pim*tertije*emru*nuideb*luk*mačuštoteoko*ilašu*kujedanrast*renipe*erskidisib*odev*sprve.96.04:
Intervjue na podiju vodit će isključivo osobe s Touretteovim sindromom ili Gerhard Berger i Niki Lauda
Stavak 25.02.16:
Na utrci u Rusiji organizatori moraju osigurati dodatno mjesto na startu za Vladimira Putina, a timovi moraju u apsolutnoj suglasnosti dozvoliti da predsjednik pobjedi na utrci
Stavak XY.Z.Alfa:
U slučaju pretjecanja na stazi vozač za manevar dobiva kaznu odlaska u boks i ostajanja tamo dok ga netko iz žirija ne pozove nazad na stazu
Stavak XY.Z.Beta:
U slučaju da vozač odbije odlazak u boks, po završetku utrke organizator pred zid bokseva dovodi službeni streljački vod koji rafalno puca u vozača, glavnog inženjera i minimalno dva člana njegovog tima
Stavak XY.Z.Omega:
Službeni streljački vod mora biti unaprijed selektiran od strane upravljačkog tijela organizacije utrke i tijekom rafala koristiti samo metke d DOT-oznakom
Stavak 76.03.04:
Aerodinamički dodaci moraju pratiti osnovnu liniju bolida i ne smiju se posebno isticati izuzev na zahtjev sponzora utrke
Stavak 34.45.12:
Vozači kojima sponzori plaćaju mjesto u timu Formule 1 dužni su na račun korisnika s IBAN-om HR01-893337-929920-001-00 uplatiti 20% ukupnog iznosa
Stavak 00.00.00:
Pauza za ručak je svaki vikend od 14-15h. Radnim danom od 09-12 i od 13-15h
…itd.
Dakle prema ovim novim odobrenim pravilima izgleda da je svijet Formule 1 doista otišao čak nekoliko koraka dalje i vozačima i timovima donio mnogo toga.
S druge strane je u maniri sveopće sociološke prihvatljivosti ovaj unaprijeđeni pravilnik i publici, životinjama, eko-sustavu i Vladimiru Putinu još više približio ovaj fascinantan svijet utrkivanja gdje bolidi imaju volane s gumbićima.
Samim time je za očekivati jednu fantastičnu i neizvjesnu sezonu punu preokreta i akcije – kako na stazi, tako i izvan nje.
Čak je i za Pastora Maldonada pravilnik donio pozitivnu novost, jer će prema našim saznanjima mladac iz Venezuele ipak dobiti prilike voziti u sklopu sezone 2016., no kako saznajemo, samo ponedjeljkom nakon utrke, tj. nakon što vozači, timovi i publika budu sigurni u svojim domovima.
Stoga bez problema možemo reći da nas u 2016. godini doista očekuje jedna posebna i interkontinentalna zanimacija za nedjelju popodne i to je jednostavno super.
Bravo FIA.