Najčitaniji auto portal u hrvatskoj - 300.000 čitatelja mjesečno

POWERED BY 1KLIK.HR

STRAST: Povijest je kriva za genijalnost Porschea danas

Rođaci: između Porschea 718 RS60 Spyder i Boxstera Spyder gotovo je 60 godina razlike, ali unatoč tome njihovo je srodstvo očito.

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-008

Porsche 718 RS60 Spyder
Motor četverocilindarski, bokser, uzdužno straga
Obujam 1587 cm3
Snaga 118 kW (160 KS) pri 7800 o/min
Pogon stražnji / peterostupanjski ručni mjenjač
Najveća brzina 225 km/h
Godina proizvodnje 1960.

 

Porsche Boxster Spyder
Motor  šesterocilindarski, bokser, uzdužno straga
Obujam 3800 cm3
Snaga  276 kW (375 KS) pri 6700/min
Najveći okretni moment  420 Nm pri 4750/min
Pogon stražnji / šesterostupanjski ručni mjenjač
Najveća brzina 290 km/h
0 – 100 km/h 4,5 s
Spremnik goriva 54 l
D/Š/V 4414/1801/1262 mm
Prtljažnik 110 l
Težina praznog vozila   995 kg
EU norma   9,9 l supera/100 km
Emisija CO2   230 g/km

Legende žive dulje

Porsche je na Boxsteru neke stvari jednostavno izostavio – baš kao nekoć na Spyderu iz 1960-ih.

Susret generacija: uzor Boxsteru Spyder je Porsche 718 a ne 550

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-009
I VAMA JE POZNAT TAJ OSJEĆAJ? Cijeli dan zvoni telefon, pristiže gomila elektroničke pošte – a sljedeći odlazak na odmor kao da je svjetlosnim godinama udaljen. Osjećajte silnu potrebu za kratkim predahom. I onda, paradoks: da biste mogli usporiti, morate ubrzati…

A ovog ljeta savršeno ubrzanje stiže iz Porschea. Zove se Boxster Spyder i premda tradicionalno ima dodatak imenu, mnogo drugog je izostavljeno, kako to već u Zuffenhausenu imaju naviku činiti.

Električno sklopiv krov? Za slabiće, van! Klima i radio? Morat ćemo se zadovoljiti strujanjem zraka umjesto klime i fantastičnim zvukom šesterocilindarskog boksera umjesto audiosustava. Lagani otvoreni dvosjed mase 1315 kg bez sumnje će privući okorjele ljubitelje Porschea, osobito uzme li se u obzir da Boxster GTS sa 330 KS teži punih 1345 kg.

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-005

Usto, da bi pokazali da za dani novac u novom dvosjedu ima manje Boxstera, ali više Porschea, novi je Boxster Spyder dobio dvije istaknute modernizirane “peraje” koje se protežu iza vozača, od naslona za glavu duž dugog stražnjeg poklopca, u počast na svoj uzor iz 1960-ih.
Povijesno gledano, to je posve točno jer je 718 RS60 Spyder bio prvi Porsche s perajama koje je tada još imao iz aerodinamičkih razloga (slika dolje).

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-002

SPUSTITI KROV? LAKŠE REĆI NEGO UČINITI

Ali dosta teoretiziranja – Spyder je tu da bi ga se vozilo. I to što češće. Međutim vožnja katkad završi prije nego što uopće počne. Naime, po otkapčanju malog platnenog krova treba izići iz vozila, podignuti stražnji poklopac, pričvrstiti kukice na krovu, sve skupa složiti preko motora, zatvoriti poklopac i nadati se da su još uvijek svi nokti čitavi. Vješti Spyderisti sve to obave za otprilike jednu minutu. Međutim bez obzira na sve, za razliku od klimavog krova prošlog modela, nova je kapa prikladna i za vožnju velikom brzinom.

Električno sklopiva krova nema – i neće nedostajati

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-007

SPYDER ZNAČI MANJE BOXSTERA, ALI VIŠE PORSCHEA

Ono što poslije toga slijedi nadoknada je za sve petljancije. Promuklom grmljavinom šesterocilindarski bokser motor snage 375 KS budi se zadovoljno brundajući kao da dobiva gorivo iz Weberova rasplinjača. Elegantnim pokretom ručnog zgloba mjenjač klizne u prvi stupanj prijenosa (tu nema PDK mjenjača sa dvostrukom spojkom!) – i krećemo.

Sve funkcionira savršeno precizno, izravno i iznenađujuće glatko. Boxster Spyder miljama je daleko od krutosti nekadašnjih Porschea kakav je, primjerice, bio stari 718 Spyder.

Super Boxster u svom je elementu ponajprije u zavojima. Bez bočnog naginjanja – opako po uzoru na stari Spyder – svladava spore i brze zavoje ultimativnom neutralnošću na kojoj mu može pozavidjeti cijela Švicarska. Uglavljen u serijska školjkasta sportska sjedala s velikim bočnim potporama vozač na bokovima osjeća svaki gram, dok upravljač preuzet iz modela 911 Turbo osigurava gotovo kirurški precizno vođenje vozila.

Porsche u najboljoj formi. Reducirani kokpit vrhunske kakvoće. Na slici s klimom i navigacijskim sustavom koji, zapravo, u otvorenom dvosjedu ionako nisu potrebni. Odlično se uklapaju, za razliku od “peraja”.

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-006

Boxster podupravljanje poznaje gotovo isto toliko slabo koliko i preupravljanje, a driftanje vozač gotovo mora isprovocirati. Božanstveno! Ne samo zbog neponovljivog osjećaja vožnje pod otvorenim nebom nego i jer u udobnoj unutrašnjosti opremljenom finim materijalima tako ludo puše! Tako nepatvoreno kao u Boxsteru prirodu se može doživjeti još samo na motoru.

Na kraju posve raščupani, zgužvani i preznojeni ali neizmjerno sretni izlazimo iz Spydera – usporeni ubrzanjem. Kakva božanstvena oprečnost…

SPYDER ILI SPEEDSTER – pitanje osobnih načela

Kad se iz Porschea izostavi više nego što inače fali, i sve to još ostaje otvoreno, modelu se nadjene naziv Speedster – kao, primjerice, u slučaju 356 i 911, ili pak Spyder – kao kod modela 550, 718 i Boxstera.

Ovako putuju dive. Porsche 718 Spyder dostavlja se u klimatiziranoj prikolici. To ne čudi kad se uzme u obzir da original košta 3,3 milijuna eura. Mala školjkasta sjedala u crvenoj koži odgovaraju samo vozačima džokejske građe

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-001

Modeli se temelje na različitoj osnovi pa tako kabrioleti postaju Speedsteri, a roadsteri Spyderi. Porsche trenutačno s modelima 918 i Boxster u ponudi ima dva Spydera.

klasik-usporedni-test-porsche-boxster-povijest-nostalgija-004
Strah i trepet na trkaćoj stazi. Kad bi vozač 1960-ih u retrovizoru ugledao ovaj nos, znao bi da je utrka već izgubljena. Razlog tomu bio je četverocilindarski motor od 160 KS.