Najčitaniji auto portal u hrvatskoj - 300.000 čitatelja mjesečno

POWERED BY 1KLIK.HR

SAVJETNIK: Zašto se vozači boje toliko DPF filtera?

Ovako ćete stvarno uštedjeti! Kad je filtar pun, treba ga ukloniti  – veselje skupo do nekoliko tisuća kuna. Jeftina alternativa: čišćenje!

servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-013
Oprez:
ako je filter pun, uključuje se ovo upozoravajuće svjetlo!

LJUTI ako žuto svjetlo upozorava u kokpitu da je filtar čestica čađe pun. Neugodno iznenađenje jer proizvođači automobila obećavaju da je dizelski filtar čestica u njihovim vozilima samopročišćavajuć i bez potrebe održavanja. Detaljnije o ovom pomalo novom problemu u svijetu automobila saznali smo u servisnom centru Molydona.

servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-006
Upravljanje motorom automatski i bez znanja vozača – ovisno o modelu i proizvođaču – svakih nekoliko stotina kilometara provodi tzv. obnovu filtra. Tijekom tog postupka naslage čađe sagore pri visokim temperaturama ispušnih plinova i filtar je ponovno čist. Kako nam je rekao specijalizirana osoba u to tom području – Goran Šabarić iz Molydona, automobili su najranjiviji na kratim dionicama kad ne dostižu potrebnu temperaturu ili je dostiže samo na kratko. Filtar se postupno začepljuje i potrebno je voziti dulju dionicu da se pročisti ako je pun samo čađe.

servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-012

Problem: pri sagorijevanju uvijek nastaju male količine pepela koji je daleko štetniji za filter. Pepeo ne može dalje sagorjeti ili se na drugi način u vožnji ukloniti iz filtra. Tako se nakuplja u finim kanalićima zatvorenih sustava filtra i polako ga zatvara. Neke pretpostavke govore kako u pravilu na 1000 litara dizela nastaje oko šest grama.

Čišćenje umjesto zamjene: prljavi filtar čađe može se najčešće očistiti po razmjerno niskoj cijeni

Ostaci pepela začepljuju saće, od vozača se stalno zahtijeva dodatan krug za pročišćavanje filtra – a u nekom trenutku filtri dostižu svoju granicu napunjenosti. Dok druga iskustva pokazuju da se začepe nakon 120.000 do 200.000 kilometara.

Moguće posljedice: protutlak ispušnih plinova raste, auto može trokirati i troši više goriva, a istovremeno se snaga smanjuje. U najgorem slučaju prijete skupi kvarovi turbopunjača ili motora. Da to spriječi, elektronika motora preventivno prebacuje na program rada u nuždi i tada je odlazak u servis neizbježan. Proizvođači preporučuju zamjenu zaprljanog filtra. Za mnoge vlasnike automobila šokantna dijagnoza jer novi originalan dizelski filter čađe, ovisno o modelu, košta od 9.000 do 18.000 kuna.

servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-007

Međutim, moguće je i jeftinije proći: filtri čestica čađe najčešće se mogu očistiti. Do 98 posto, obećavaju rijetki specijalizirani ponuđači, kod nas je spomenuti postupak izvediv u radionama Molydona. Za čišćenje pranjem i ispiranjem filtera specijalnim sredstvima stoga treba izdvojiti do 866 kuna.

Drugi način je skidanje filtera, mjerenje onečišćenja, niz termičke i kemijske obrade, sušenje i postavljanje na vozilo. Cijena navedenog postupka iznosi 2.099 kuna. Trajanje cijelog postupka: jedan do tri radna dana. Zaboravite na klasična ispuhivanja vožnjom po autoputu, jer spomenuti efekt može dobrano naštetiti turbini u automobilu. Najveći problem za DPF predstavlja gradska vožnja i zimski vremenski period.

Dokumentirano: Važe se filtar čestica prije i nakon čišćenja. Nakon postupka čišćenja lakši je za 62 grama čađe i pepela
servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-003

Pojedini stručnjaci za čišćenje razvili su razne certificirane postupke. Čestice se na gram točno važe, priprema i čisti. Nakon uklanjanja čestica čađe i pepela ostaje samo svijetla, sitna prašina koja se može s lakoćom odstraniti. Na kraju se, zbog provjere uspješnosti čišćenja, filtar ponovno važe.

To preostaje: sivkasti pepeo nakon čišćenja filtera
servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-001

Zanimljivo, neki proizvođači poput BMW i Honde zahtijevaju regeneraciju filtera tijekom vožnje. Ali pri tome se traži optimalni uvjete rada sa zadovoljavajućom razinom ulja, sve greške u memoriji rada moraju biti uklonjene. Kada se zagrije automobil, na otvorenoj cesti se traži vožnja na 2.500 okretaja i stalnom brzinom od 120 km/h nekih 20 km. Sigurno se pitate zašto i iz kojeg razloga je uopće spomenuti filter ugrađen.

Razlog postavljanja DPF filtera su nove ekološke norme. A zanimljivo, kako nam je rekao gospodin Šabarić, samoinicijativna skidanja DPF filtera nisu nikako za preporuku, poremetio bi se rad motora i računalo auta bi se prebacilo u ”safe mode” te limitiralo rad motora. Kako kaže, trebali bi biti prilično vješti i dobro opremljeni, jer bi sam motor tražio drugu mapu motora. No, da bi sve te zavrzlame izbjegli, pokušajte biti što obazriviji prema svom motoru u svakodnevnom korištenju.

ZAKLJUČAK
Stručno čišćenje filtra jeftino je i isplativo jer je nakon toga filtar kao nov. Posebice za automobile s velikom prijeđenom kilometražom to je privlačno rješenje, a usput i održivo jer štiti okoliš.

servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-008

TAKO SE OBNAVLJA FILTAR ČESTICA

Pri izgaranju u motoru nastaju čestice čađe koje zajedno s ispušnim plinovima dospijevaju u filtar čestica. Kako je u pitanju zatvoreni filtar pore koje propuštaju zrak začepe se česticama čađe. One u filtru sagorijevaju. Da se dostigne za to potrebna temperatura dodatno se ubrizgava dizel. Neki proizvođači automobila dodatkom posebnog aditiva snizuju temperaturu sagorijevanja. Aditiv dolazi iz dodatnog spremnika i nadopunjuje se u okviru servisa vozila. Pri sagorijevanju čestica čađe nastaje ugljični dioksid (CO2).

GOTOVO POTPUNO UKLANJANJE: Molydon obećava termičkim postupkom uklanjanje do 99 posto nakupina

servis-savjetnik-čišćenje-dpf-filter-uklanjanje-zamjena-popravak-018

Ovo su cijene postupka čišćenja:

– Za onečišćenja do 45% – elektronski postupak, spaja se ne kompjuter koji prisilno radi regeneraciju. Poseban alat i software samo za DPF. Cijena: 450 kn.

– Od 45% do 70% – kombinacija kemijskog i elektronskog čišćenja. Filter i sonde ostaju na autu. Cijena: 886,00 kn

– 70% i više začepljenosti – kombinacija kemijskog, termičkog i elektronskog čišćenja. Cijena: 2099,00 kn. Postupak traje do 2 dana.

– Za kamione, bagere, industrijske filtere se cijena dogovara. Cijena novog kamionskog filtera je često viša od 20000,00 kn. Čišćenje do 95% propusnosti je oko 2000,00 kn bez PDV-a.